Jack Dempsey

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • chrillo
    Användare
    • februari 2003
    • 180

    Jack Dempsey

    Har precis fått ett par av våra J.Dempseys och måste säga att jag aldrig stött på en vackrare eller livfullare fisk då de blivit könsmogna. Så otroligt vackra då de färgat ut och så otroligt intressanta att studera då de leker.

    Har bara haft dessa fiskar i cirka 5månader än så min erfarenhet av dem är inte så stor än så länge. Så alla er där ute som hyser eller har hyst dessa fiskar kan väll dela med er av eran kunskap här.

    720liter Malawi

    Mvh /Christian
    http://www.akvaristforeningnord.org
  • FI
    Användare
    • augusti 2002
    • 3743

    #2
    Ett urklipp från jaguartråden som kanske passar bättre i denna tråd.

    ***

    citat:Ursprungligen skickat av chrillo

    En fisk som jag däremot uppmärksammat som tokaggresiv då den leker är Jack Dempseyn. Vi har precis fått ett par av våra J.Dempseys och de far runt som galningar och jagar alla fiskar och de bråkar även med varann och mäter krafterna nå så otroligt. Har inte sett maken till mer alert fisk och där även honan är otroligt livlig och spänner sig mot hanen.
    Jag håller med, personligen har jag dock bara ca 2 dagars erfarenhet av jack dempseys och anledningen att den blev så kortvarig var just deras aggression... Men mina fiskar hade inte parat ut ännu och det var troligtvis aggressionerna vid parbildningen som jag råkade ut för, det gick i alla fall inte att ha dem i samma kar hur jag än möblerade, ändå var fiskarna en bit under 10cm och karet samma 375a som jag har nu.
    Vi skaffade även en ensammen stor jack dempsey(uppskattningsvis 15cm) till ett kar med stora as till påfåglar när jag var yngre, detta är iofs en ganska osmart kombination men eftersom påfåglarna var rejält mycket större och eftersom vi var optimistiska så trodde vi givetvis att det skulle fungera i alla fall... Men icke då. Dempseyn intog ganska snabbt hela karet och lämnade ca 10cm i ena gaveln åt påfåglarna... vi bytte in honom ett par dagar senare...

    ***

    Hade jag plats så hade jag skaffat ett par dempseys, jag tycker de blir jättevackra och den lilla erfarenhet jag har av dem är att de dessutom är framåt, allerta och allmänt tuffa. Att de dessutom är mycket närbesläktade med jaguarcikliden som jag gillar så mycket gör ju inte saken sämre heller.

    Här är en liten bild som jag lyckades gräva fram på en av de tokaggressiva rackarna jag råkade ut för.


    chrillo, har du några härliga bilder på firrarna?

    Jag hoppas att den här tråden ska ta fart på allvar då jag skulle vilja veta mer om denna fisk och få reda på bl.a vilka fiskar man kan ha med dem. Mina äldsta jaguarciklidyngel är snart i samma storlek som fiskarna man hittar i butikerna, jag har länge funderat på att fixa ett bättre kar till dessa små krabater. Skulle det vara möjligt att skaffa små jack dempseys och ha i samma kar som små jaguarer?
    Hur snabbt växer jack demseys egentligen?
    Hur stora är dina chrillo och hur stora var de då du köpte dem?

    Mvh Fredrik Isaksson
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

    Kommentar

    • chrillo
      Användare
      • februari 2003
      • 180

      #3
      Jag har massor med bilder och filmer på både jaguarerna och dempseyn. Jag har en helt ny film då dempsey honan och hanen spänner upp sig för varandra. Har ännu inget internet hemma eftersom vi snart flyttar men så fort jag bara kan ska jag sätta upp allt. Har dock lite svårt med webbplats för att kunna få upp filmerna.

      Våra dempseys var bara cirka 1cm då vi köpte dem. Vi köpte 6st och fick 1 hane och 5 honor. Hanen växte MYCKET fortare än honorna och var kanske 6cm då honorna stod på 2cm, i övrigt så växer de ganska långsamt våran hane är nu cirka 9cm på 5månader vilket är lite tycker jag. De kan dock stå stilla i nån månad och sedan växa flera cm på en månad. Dempseys torde nog gå ganska bra med jaguarer har själv en jaguar på cirka 13cm tillsammans med våra jack dempseys nu och det går bra även fast jag ska byta in jaguaren snart. I aggresion tror jag jaguarerna och dempseys står ganska lika. Däremot har ju jaguaren fördel då den blir mycket större än dempseys och växer snabbare. Dock har jag upplevt dempseyn som en MYCKET aktiv och livlig fisk då den blivit könsmogen och den har även så otroligt vackra mönster.

      Att deras lekbeteende är extra intressant gör ju inte saken sämmre. J.Dempseyn har tveklöst tagit sig in på min favorit plats bland fiskar tillsammans med jaguarerna och påfåglarna.
      720liter Malawi

      Mvh /Christian
      http://www.akvaristforeningnord.org

      Kommentar

      • FI
        Användare
        • augusti 2002
        • 3743

        #4
        Jag rotade runt lite på The Cichlid Scene, http://www.cichlidscene.com/, och hittade några fina bilder på jack dempseys.






        Hyffsat vacker firre!

        Mvh Fredrik Isaksson
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

        Kommentar

        • chrillo
          Användare
          • februari 2003
          • 180

          #5
          Ja visst är de vackra! våran hane är otroligt vacker. Måste bara försöka hitta lite webbutrymme så jag kan sätta ut alla filmer och bilder.
          720liter Malawi

          Mvh /Christian
          http://www.akvaristforeningnord.org

          Kommentar

          • chrillo
            Användare
            • februari 2003
            • 180

            #6
            Hej!

            Våran J.Dempsey hane och den största honan har betett sig konstigt den sista tiden. Först helt plötsligt en dag så var honan helt utfärgad som hanen och de for och skakade mot varann och testade varanns krafter samtidigt som de jagade bort de andra honorna. De for även in i en grotta och hade sig. Sedan dagen efter var honan helt blek igen och hanen jagade henne hela tiden även de andra honorna också. Sedan nån dag senare så var den största honan utfärgad och mörk som hanen igen och de for med varann och jagade bort de andra igen. Sedan en dag senare så var hon blek igen och blir jagad av hanen.

            Är det för att hon inte visar sig vara så tuff som hanen vill eller var beror det på?
            720liter Malawi

            Mvh /Christian
            http://www.akvaristforeningnord.org

            Kommentar

            • mikro
              Användare
              • november 2002
              • 666

              #7
              Halloj!

              Vet ni hur man ser skillnad mellan könen på dempseyn? Vi hade två st i akvariet på jobbet, och igår hittade jag den ena död under en rot. Ingen aning om vad som hänt, och dessvärre vet jag inte vad det är för kön på den som är kvar. De har däremot hållt sig lugna mot varandra ... nåja, relativt i alla fall.
              /Mikael

              Kommentar

              • jinnarparen
                NCS Medlem
                • april 2002
                • 2670

                #8
                Hej

                Jag använde förut knepet med att titta på kinderna på dem. Honan hade som regel ett iriserande område på kinderna vilket inte hanen hade. Detta har fungerat för mig, ända tills det senaste paret. Då var det tvärtom.
                När fiskarna blir lite större så blir hanen översållad med iriserande prickar på hela kroppen, fenorna blir också längre utdragna. Honan får också prickar men inte alls lika många. När de färgar ordentligt blir min hona nästan helt kolsvart medans hanen behåller sina iriserande prickar.
                Åter till CA

                Det är där jag hör hemma

                Kommentar

                • Ola
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 1232

                  #9
                  Detta kanske skulle kunna va en bra Targetfish till jaggor?
                  ola lindeberg

                  Kommentar

                  • FI
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 3743

                    #10
                    Nu har jag skaffat mig Jack Dempseys! =)
                    Tre små rackare på 5-6cm går nu i samma kar som bl.a mina små jaguarciklider.
                    De enda skillnaderna jag ser på dem just nu är att den ena har spetsigare fenor, fler blåa prickar och har en mörkare basfärg än de övriga, kan detta vara en hane? Eller är det för tidigt för att kunna avgöra könet på dem?

                    De verkar hur som helst redan ha blivit hemmastadda i karet. Jag handmatade som vanligt de övriga firrarna med artemia genom att hålla fast i en artemiabit och låta firrarna knapra från den medan den tinar och Jack dempseyna kom också upp och gnagde från artemian. Så första intrycket av de här individerna är definitivt bra.

                    Jag återkommer med bilder på dem så snart jag har lyckats fånga dem på bild.

                    Mvh Fredrik ISaksson
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

                    Kommentar

                    • Lejonmarie
                      Användare
                      • april 2003
                      • 429

                      #11
                      Hej

                      Jag har ett J.Dempseys par, ståtliga och livfulla.
                      Jag har rätt mycket fisk i karet så de är inte så agresiva.

                      Jag är ovan med avel på firrar. Vet nån hur de blir att se ut de små liven.
                      Jag har ett par småttningar men vet faktsikt inte vilken firre det är som är "föräldrar" Kan nån hjälpa med nått tips.
                      Småttningarna är lite tigrerade och rätt färglösa, rätt mörka.
                      Fast det kan faktiskt vara nån Malawi oxå som tillfälligt delat kar med Centralerna.
                      ;-) LejonMarie
                      540L Vieja synspila
                      500L Cichlasoma bocourti

                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=105551

                      Kommentar

                      • chrillo
                        Användare
                        • februari 2003
                        • 180

                        #12
                        Nu har vi äntligen fått internet. Har bara hunnit lägga upp en 1månad gammal film på våra dempseys än så länge.


                        720liter Malawi

                        Mvh /Christian
                        http://www.akvaristforeningnord.org

                        Kommentar

                        • FI
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 3743

                          #13
                          chrillo: Oj vad vacker den stora såg ut att vara! Den lyste ju nästan av alla blåa prickar! =)
                          Var det den stora som var hanen?

                          Vet du för övrigt hur man ser skillnad på könen?
                          Jag tycker mina ser nästan identiska ut...
                          Skillnaderna är minimala men en av dem har lite spetsigare rygg- och analfena, lite mörkare basfärg och lite tydligare blåa prickar. Men samtidigt så är den ungefär 1cm större än de övriga så det kan ju även vara utvecklingen som har gjort att den ser lite annorlunda ut...
                          Vid vilken storlek kan man börja se skillnad på könen?

                          Mvh Fredrik Isaksson
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

                          Kommentar

                          • Daniel Odell
                            Användare
                            • januari 2003
                            • 2437

                            #14
                            wow den var ju helt galet blå!

                            riktigt nice, hoppas på lite bra bilder så men ser hur de ser ut med
                            fish r friend

                            Kommentar

                            • chrillo
                              Användare
                              • februari 2003
                              • 180

                              #15
                              OK eftersom mitt förra inlägg försvann igår så får jag skriva ett nytt nu. Här är en massa bilder på våra kar håll till godo.

                              Före flytt




                              Efter flytt



                              Jaguar ciklid





                              Jack Dempsey






                              Malawi





                              håller på att lär mig digital kameran fortfarande så bilderna är lite halvtaskiga. Ha överseende =).
                              720liter Malawi

                              Mvh /Christian
                              http://www.akvaristforeningnord.org

                              Kommentar

                              Arbetssätt...