Lysrör till mitt 200l kar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nybörjaren
    Användare
    • juni 2003
    • 18

    Lysrör till mitt 200l kar?

    Testar att fråga här om jag får svar, vilket jag hoppas såklart...
    Har nämligen rätt nyligen (ca 2 mån sedan) köpt ett 200l kar som det följde med 2 st lysrör med. Det var ett sk paket så lysrören är helt nya. Men de verkar för svaga för jag har fått så mycket bruna alger speciellt på mina echinodorus bleheri. Det är 50cm högt . Jag tror inte att det beror på att det är nystartat och jag byter vatten ca 1gr/v ca 40% med vattenberedning.
    Rören är sylvania grow 30w och sylvania standard 30w och det är lika många watt som i mitt 160l kar. Tycker ni att jag ska köpa starkare lysrör på flera watt och byta ut dem? Lysröret lyx grow är lite rosarött och gör att färgerna på fiskarna inte blir lika fina.
    Kan man ha olika styrkor på lysrören eller måste båda vara på samma watt? Vad är de absolut bästa lysrör som man kan ha? Tyvärr är rampen bara gjord för 2 st rör vilket är lite synd..
    Pa
  • Stelin
    Användare
    • december 2002
    • 1339

    #2
    Om du tycker dina rör ger för lite ljus så prova att köpa reflektorer till dom, alternativt klä insidan av rampen med aluminium folie.
    Jag hade för en tid sedan ett växtakvarie då hade jag först dom vanliga Aquastar rören, men efter en tid så bytade jag ut dom mot Philips 950(varmt gult sken) samt 965(Kallt blåaktigt sken). Någon större skillnad märkte jag inte på växterna och alger fick jag iaf. Fiskarna får i min smak finare färger av aquastar rören så jag skulle råda dig att köpa dessa.
    Vilka rör du än väljer(jag hade valt Aquastar eller aquarelle rör)så går det nog inte att komma ifrån alger. Speciellt i nystartade kar kan man få en hel del brunalger, bytar man därtill vatten ofta så har jag för mig att man får ännu mer. Dålig belysning har också betydelse.

    Bra info om algbekämpning hittar du på följande sida: http://www.hjortgatanszoo.se/main/de...t.cfm?navID=71
    //Stefan Lindstedt

    Kommentar

    Arbetssätt...