Frågan om mått Fluval FX6 och hink/balja

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Museo12
    Användare
    • oktober 2005
    • 153

    Frågan om mått Fluval FX6 och hink/balja

    Har idag två innerfilter Eheim 2252 med extra filtertillsatser till mitt 420 liters och de fungerar bra, men jag har länge övervägt att skaffa ett ytterfilter för bättre balans och mindre jobb.

    Tycker Fluval Fx6 verkar vara ett bra filter, men stort. Jag vill gärna ha det under akvariet, men går det? Jag har 52 cm från golv till akvariebotten. Har en aluminiumställning där öppningen framifrån är 32 cm på höjden. Det är alltså därifrån jag ska sätta in filtret. Om jag får in filtret bör inte radien vara något problem i alla fall.

    Däremot skulle jag vilja ha filtret i en större hink/balja ifall det mot förmodan skulle läcka. Tänkte göra mindre hål i slangarna precis under vattenytan så bara 20-25 liter kan komma ut. Är det någon som har tips på en sådan balja/hink? Får inte vara större än 73x43 cm.
  • Mreque
    Användare
    • juni 2011
    • 348

    #2
    Har du 32 cm på höjden att få in filtret kan du glömma fx5/6.

    Kommentar

    • Museo12
      Användare
      • oktober 2005
      • 153

      #3
      Ursprungligen postat av Mreque
      Har du 32 cm på höjden att få in filtret kan du glömma fx5/6.
      Jag kan vinkla det lite för att få in det, men det kanske inte går ändå. Det är lite olika måttenheter på Fx6 beroende på var man tittar. Hur långt/brett är filtret?

      Kommentar

      • {_AquA_}
        Användare
        • februari 2013
        • 1299

        #4
        Ursprungligen postat av Museo12
        Jag kan vinkla det lite för att få in det, men det kanske inte går ändå. Det är lite olika måttenheter på Fx6 beroende på var man tittar. Hur långt/brett är filtret?
        Glöm det! Du kommer ha luften instängd då i filtret och den kommer inte fungera som den ska.. Du kan få läckage ... Satsa på något annat.
        // Nasser H

        Följ mina projekt:

        Tråd 1:
        https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
        Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

        Finns mer gott på följande sida!
        Min Zoon:
        http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

        Kommentar

        • Museo12
          Användare
          • oktober 2005
          • 153

          #5
          Ursprungligen postat av {_AquA_}
          Glöm det! Du kommer ha luften instängd då i filtret och den kommer inte fungera som den ska.. Du kan få läckage ... Satsa på något annat.
          Jag menade att vinkla filtret när jag placerade filtret under akvariet. Inte att det skulle vara vinklat vid drift. : )
          Hursomhelst ska jag titta på något mindre ytterfilter. Eheim har ju Classic serien.

          Kommentar

          • Mreque
            Användare
            • juni 2011
            • 348

            #6
            ja men fx6 är bredare än 32cm. och längre än 32cm. och skulle du vinkla det så kan du aldrig rengöra det utan STORA problem.

            Kommentar

            • Museo12
              Användare
              • oktober 2005
              • 153

              #7
              Ursprungligen postat av Mreque
              ja men fx6 är bredare än 32cm. och längre än 32cm. och skulle du vinkla det så kan du aldrig rengöra det utan STORA problem.
              Ja, aluställningen ställer till det. Det blir i stort sett problem oavsett vilket ytterfilter jag ställer där.
              Jag får tänka om.

              Kommentar

              Arbetssätt...