Massa frågor.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ofrisk
    Användare
    • mars 2010
    • 19

    Massa frågor.

    Tjenare.
    Vet inte om det är rätt forumdel, men jag kör på iallafall.
    Det är så att jag fått en liten nytändning på fisk igen och har tillstånd att ha ett synligt akvarium, så länge det är ett möbelakvarium.
    Jag är inne på Malawi igen, inte bestämt mig för om det blir ett 540 eller 720 dock.

    Nu till alla mina frågor.
    Har tänkt att köra med moduler, finns ganska många olika varianter/priser, vad för märke ska man köra med?
    Om man vill ha moduler på botten, ska dom vara helt täta då, eller ska man borra hål så det kommer in/ut vatten?

    Dom här bänkarna, är dom till för helglas enbart, eller fungerar dom med aluram akvarie?



    Sen den stora nötknäckaren då.
    Jag vet hur jag är, kommer inte klara mig med ett akvarium, har fått "bygglov" i en garderob vi har i hallen. Typ halv walk-in kan man väl säga.
    Måtten är 57*80cm sen en vanlig dörröppning på ca 60*200.
    Kan alltså nyttja 200cm högt.
    Är det något man kan arbeta med för att dra upp lite yngel?
    Tanken va väl att kanske måttbeställa 3-4 akvarier och knöla in på något vis.

    Hur drar ni upp era yngel, och till vilken storlek innan dom åker vidare till stora karet eller säljs.?

    Hoppas på lite hjälp.

    Mvh Oskar
    Mvh Oskar
    __________________________________________________ __

    375L Malawisoppa.
  • {_AquA_}
    Användare
    • februari 2013
    • 1299

    #2
    Ursprungligen postat av ofrisk
    Tjenare.
    Vet inte om det är rätt forumdel, men jag kör på iallafall.
    Det är så att jag fått en liten nytändning på fisk igen och har tillstånd att ha ett synligt akvarium, så länge det är ett möbelakvarium.
    Jag är inne på Malawi igen, inte bestämt mig för om det blir ett 540 eller 720 dock.

    Nu till alla mina frågor.
    Har tänkt att köra med moduler, finns ganska många olika varianter/priser, vad för märke ska man köra med?
    Om man vill ha moduler på botten, ska dom vara helt täta då, eller ska man borra hål så det kommer in/ut vatten?

    Dom här bänkarna, är dom till för helglas enbart, eller fungerar dom med aluram akvarie?



    Sen den stora nötknäckaren då.
    Jag vet hur jag är, kommer inte klara mig med ett akvarium, har fått "bygglov" i en garderob vi har i hallen. Typ halv walk-in kan man väl säga.
    Måtten är 57*80cm sen en vanlig dörröppning på ca 60*200.
    Kan alltså nyttja 200cm högt.
    Är det något man kan arbeta med för att dra upp lite yngel?
    Tanken va väl att kanske måttbeställa 3-4 akvarier och knöla in på något vis.

    Hur drar ni upp era yngel, och till vilken storlek innan dom åker vidare till stora karet eller säljs.?

    Hoppas på lite hjälp.

    Mvh Oskar
    Vi börjar med att ett 540 liter är bara 50cm kortare än ett på 720 liters. Om man tänker vanliga standard mått. Varför inte köra 720 direkt och få bättre förhållanden samt kunna ha fiskar tills de når större storlek? Eller en större grupp?
    Jag har själv ett 720 liters. I början var den gigantisk i mina ögon men nu är den helt liten haha.

    Moduler på botten brukar man antingen silikona fast eller bara ha fritt. Du ska inte ha filter där så INGA HÅL!

    Moduler är en smaksak. Du har många du kan ta! Själv gillar jag Back To Nature OCH RockZolid.

    Akvarium i garderob.. Varför inte köpa akvarie först och sedan gå in på uppfödningsbanan?
    Inte bra ha för många bollar i luften samtidigt. Storlek beror på vilka fiskar du har i det stora akvariet. Du vill ju inte det ska bli fiskmat precis.

    De bänkarna kan du ha med alu akvarier men jag tycker helglas passar bättre på dem

    Du behöver inte måttbeställa små akvarier. Finns helglas akvarier anpassade för odling som du kan sätta på kortsidan bredvid varandra ... Lär nog bli jävligt mycket FUKT i garderoben så någon fläkt är att garantera som suger ut fukten!
    Senast redigerad av {_AquA_}; 05 mars 2014, 23:21.
    // Nasser H

    Följ mina projekt:

    Tråd 1:
    https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
    Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

    Finns mer gott på följande sida!
    Min Zoon:
    http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

    Kommentar

    • ofrisk
      Användare
      • mars 2010
      • 19

      #3
      Tackar för välutvecklat svar.
      Haft 720 så storleken e jag med på, väggen jag kan ha akvariet på är 220, så blir lite halvtight, sen tänker jag att det är bökigt vid eventuell flytt då jag bor i lägenhet.


      Garderoben är inget jag tänker röra innan det finns ett behov, mest kul att spåna lite bara.
      Fukten va bra att bli påmind om.
      Mvh Oskar
      __________________________________________________ __

      375L Malawisoppa.

      Kommentar

      • Erik Österlund
        Användare
        • januari 2005
        • 3788

        #4
        Om du tycker att 2 meter blir för långt, bygg en burk som är kortare och djupare istället. T ex L 160 x D 70 H 60 cm = 672 liter. Djupet är viktigare än man tror för känslan, 10 cm är mycket

        Att kombinera BTN och Rockzolid moduler tycker jag funkar klockrent. Någon BTN filtermodul och resten RZ.
        Bifogade filer

        Kommentar

        • Ducce
          Användare
          • november 2009
          • 360

          #5
          Det finns ju en kortare modell på 720 oxå.
          Moduler på botten MÅSTE ju limas om det är BTN, eller tynga ner dem på annat vis, rekomenderar en del större hål på diskreta platser i bottenmodulerna, och vips så har du fina grottor (inte helt att rekomendera om de är limmade), jag fylld mina BTN module på botten med stora stenar hag limmade fast.

          /Robert

          Kommentar

          • ofrisk
            Användare
            • mars 2010
            • 19

            #6
            Tackar för era svar.
            Tåls att funderas endel på. Tänker ta det långsamt och göra det som jag vill ha det denna gången, blir inte köpa något begagnat med moduler osv i redan.
            Men kommer nog fråga om smakråd iallafall.. haha

            Mvh Oskar
            Mvh Oskar
            __________________________________________________ __

            375L Malawisoppa.

            Kommentar

            • {_AquA_}
              Användare
              • februari 2013
              • 1299

              #7
              Ursprungligen postat av ofrisk
              Tackar för välutvecklat svar.
              Haft 720 så storleken e jag med på, väggen jag kan ha akvariet på är 220, så blir lite halvtight, sen tänker jag att det är bökigt vid eventuell flytt då jag bor i lägenhet.

              Garderoben är inget jag tänker röra innan det finns ett behov, mest kul att spåna lite bara.
              Fukten va bra att bli påmind om.
              Vilken våning bor du på? Hur stort är hissen? Har ni hiss? Hur bredd är ingången till lägenheten? Hur mycket vikt klarar golvet?
              Jag bor på andra våningen och var tvungen att vinkla karet i hissen samt ha den på ryggen för att ens kunna ta upp den.

              150 x 60 x 60 är lämplig för dig så du kan stå vid sidan och rengöra eller titta in. Ett kub på 1 x 1 x 1 m är annars det optimala!!
              // Nasser H

              Följ mina projekt:

              Tråd 1:
              https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
              Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

              Finns mer gott på följande sida!
              Min Zoon:
              http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

              Kommentar

              • ofrisk
                Användare
                • mars 2010
                • 19

                #8
                Ursprungligen postat av {_AquA_}
                Vilken våning bor du på? Hur stort är hissen? Har ni hiss? Hur bredd är ingången till lägenheten? Hur mycket vikt klarar golvet?
                Jag bor på andra våningen och var tvungen att vinkla karet i hissen samt ha den på ryggen för att ens kunna ta upp den.

                150 x 60 x 60 är lämplig för dig så du kan stå vid sidan och rengöra eller titta in. Ett kub på 1 x 1 x 1 m är annars det optimala!!
                Jag bor på andra våningen, utan hiss, ganska stort trapphus så ett 720 går att få upp, om än jobbigt. Akvariet är fritt på båda sidor, vare sig det är 150cm eller 200cm. Dörrhål mot kök på ena sidan (kommer vara svartmålad sida, pga det och att det är fönster med morgonsol däråt.) och på andra sidan är det en garderob.

                Vikten som golvet tål bör inte vara något problem då det är betongväggar, antar därför att det är betong golv också. Vanligt trevåningshyreshus.
                Men ska jag vara helt ärlig (mot mig själv) så är nog det smartaste att köra på ett 540.
                Både för enkelheten vid eventuell flytt och utrymmet. Plånboken klagar väl inte heller.
                En kub på 1x1x1 vore ju helt klart häftigt, men tror inte det passar här hemma, något sådant vill iallafall jag ha inbyggt.

                Mvh Oskar
                Mvh Oskar
                __________________________________________________ __

                375L Malawisoppa.

                Kommentar

                Arbetssätt...