Död chilumba - sjukdom i akvariet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nelly
    Användare
    • december 2013
    • 22

    Död chilumba - sjukdom i akvariet?

    Jaha, så upptäckte jag i morse en chilumba-hona som låg på rygg. Dock levande. Började snabbt flytta över henne till ett tomt akvarium som var igång, men redan i hinken såg den nästan död ut. Den såg inte sjuk ut på något sätt, alltså kroppsliga symtom, förutom slöheten. Eller jo, den såg aningens nafsad ut på stjärten, det är dock inget jag lagt märke till tidigare. Kollade nitriten för säkerhets skull, men inga problem där. Tempen också normal. Delvattenbyte gjordes i förrgår. Övriga fiskar verkar pigga.

    Grejen är att nu är det en "golden" som jag tycker möjligen är lite hängig också. Inte jättemycket, men den håller sig ganska mycket i ena hörnet. När jag ställde mig vid akvariet så att alla fiskar som vanligt kom spurtande mot mig, så stannade den kvar. Jag kan inte se några tecken på att denna ruvar, det ser förresten ut som en av hanarna. Jag är därför livrädd att det är något smittsamt i akvariet (någon kanske minns att vi hade columnaris före jul som tog livet av de flesta av våra dåvarande malawis). Jag ser också nu att en annan golden trycker i ett annat hörn bakom doppvärmaren.

    Har ni något tips på "första hjälpen" så att säga, om denna nu också faktiskt visar sig sjuk? Svårt att ställa diagnos utan andra symtom än "slöhet" eller? Jag ska mata sen och se om alla äter. Om ni misstänker sjukdom, har ni något särskilt ni gör i första hand, förutom det jag gjort? Delvattenbyte, kan det vara en idé trots att det nyss är gjort?

    Edit: Det jag kan komma på är att fiskarna kliar sig en del mot sanden, men det har de mer eller mindre alltid gjort (ja vi har bara haft dessa fiskar sedan jul), och det har jag fått för mig att det är ganska normalt, eller??
    Senast redigerad av Nelly; 04 mars 2014, 12:17.
    450 L mbuna
  • Nelly
    Användare
    • december 2013
    • 22

    #2
    Äh, jag känner mig lite dum. Jag kanske bara är nojig och tolkar allt som sjukdom? Nu verkar alla pigga ändå. Alla blev galna och åt bra vid matning. Men hade ni tagit några säkerhetsåtgärder i mitt ställe?
    Senast redigerad av Nelly; 04 mars 2014, 12:48.
    450 L mbuna

    Kommentar

    • Erik Österlund
      Användare
      • januari 2005
      • 3788

      #3
      Det är ju bra att vara observant på vad som händer i burken och det är lätt att börja nojja när en fisk dör/är dålig. Då är det lätt att hitta symptom på övriga fiskar.

      Honan kan ju ha fått ordentligt med stryk t ex. så det behöver ju inte vara någon sjukdom.

      Kommentar

      • Nelly
        Användare
        • december 2013
        • 22

        #4
        Ja, tack, det lugnar mig lite. När man fått nästan hela sitt fiskbestånd dödat av en bakterie så blir man lätt nojig antar jag. Som du säger så kan hon ha åkt på stryk, det är det jag också tror nu. Trist som tusan... Jag tror att det var den honan som ruvade nyligen (hon fick vara kvar i akvariet) så hon var kanske lite försvagad också, och kanske någon av hanarna var väldigt på henne?
        450 L mbuna

        Kommentar

        • Erik Österlund
          Användare
          • januari 2005
          • 3788

          #5
          Är det Metriaclima sp. "zebra chilumba" du har så är dom rätt aggro.

          Kommentar

          • Nelly
            Användare
            • december 2013
            • 22

            #6
            Nej, det är Tropheops sp. "chilumba" , men de ska ju också vara rätt aggressiva. ;-) Vi har inte märkt någon oroväckande aggressivitet från dem innan, men herrarna håller ju på och växer till sig... Jag blev bara så förvånad eftersom hon såg ju inte skadad ut förutom lite nafs på stjärten. Kan hanarna vara aggressiva om de inte får komma till? Hon ruvade som sagt nyss, kanske hon inte var så redo direkt igen.
            450 L mbuna

            Kommentar

            Arbetssätt...