Bör jag sänka mitt PH? hjälp please!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kung Cidro
    Användare
    • februari 2014
    • 27

    Bör jag sänka mitt PH? hjälp please!

    Hej, jag vet att detta har tagits upp igen och återigen, men nu har jag tittat runt på google flera dagar och blir inte riktigt klok å hur jag ska göra. Jag är ny i den här branschen och mitt akvarium har bara varit igång i 3 månader men den håller sig på väldigt stabila nivåer och fiskarna är glada.

    Jag har ett 720 liters med normalmycket till mycket växter, men samtliga blir bruna ett par dagar efter plantering vilket skall vara normalt, men de verkar aldrig ta sig. Vallisnerian har mer eller mindre tynat bort (6 plantor planterades när jag startade baljan). Och mossan jag planterade för 2 veckor sedan är helt död.

    Jag har nu kört med easycarbo en vecka utan resultat, och jag har tagit en extra titt på mina vattenvärden. Belysning och temperatur är ok, jag har 4st 58w sprillans nya växtrör och tempen ligger på 25C.

    Mitt PH ligger enl droptestet mellan 7.7-8, detta trots mina extremt stora rötter. Jag tror det kan ha att göra med mitt substrat, JBL Manado, som innehåller mycket kalcium (krossat eggskal) vilket höjer ph't? Jag valde detta substrat för det skulle vara mycket bra för växter.

    Mitt KH ligger enl droptestet på 3 vilket enl CO2 tabellerna som finns på nätet betyder att jag har en co2 halt på mindre än 3mg/l.
    Så just nu gör min easycarbo ingen nytta eftersom att ph't är för högt / kh't för lågt om jag har förstått rätt?

    FRÅGA: vad bör jag göra åt vattenvärdena, sänka PH't, höja KH't eller bådadera? Och hur bibehåller jag dessa när jag gör mitt vattenbyte varje vecka?

    Jag har inga specialfiskar typ malawi som kräver speciella förhållanden utan bara några tigerbarber, guppies, praktbotior osv.

    Tackar ödmjukast för svar
  • Kung Cidro
    Användare
    • februari 2014
    • 27

    #2
    jo jag doserar med pmdd också sen 3 veckor tillbaka, inte heller detta verkar ha någon positiv verkan på växterna.

    Kommentar

    • FrePGun
      Användare
      • mars 2009
      • 2410

      #3
      Jag tror på för lite fisk, alltså ingen näring till växterna! Skaffa Pmdd

      Kommentar

      • Mreque
        Användare
        • juni 2011
        • 348

        #4
        Ursprungligen postat av Kung Cidro
        Hej, jag vet att detta har tagits upp igen och återigen, men nu har jag tittat runt på google flera dagar och blir inte riktigt klok å hur jag ska göra. Jag är ny i den här branschen och mitt akvarium har bara varit igång i 3 månader men den håller sig på väldigt stabila nivåer och fiskarna är glada.

        Jag har ett 720 liters med normalmycket till mycket växter, men samtliga blir bruna ett par dagar efter plantering vilket skall vara normalt, men de verkar aldrig ta sig. Vallisnerian har mer eller mindre tynat bort (6 plantor planterades när jag startade baljan). Och mossan jag planterade för 2 veckor sedan är helt död.

        Jag har nu kört med easycarbo en vecka utan resultat, och jag har tagit en extra titt på mina vattenvärden. Belysning och temperatur är ok, jag har 4st 58w sprillans nya växtrör och tempen ligger på 25C.

        Mitt PH ligger enl droptestet mellan 7.7-8, detta trots mina extremt stora rötter. Jag tror det kan ha att göra med mitt substrat, JBL Manado, som innehåller mycket kalcium (krossat eggskal) vilket höjer ph't? Jag valde detta substrat för det skulle vara mycket bra för växter.

        Mitt KH ligger enl droptestet på 3 vilket enl CO2 tabellerna som finns på nätet betyder att jag har en co2 halt på mindre än 3mg/l.
        Så just nu gör min easycarbo ingen nytta eftersom att ph't är för högt / kh't för lågt om jag har förstått rätt?

        FRÅGA: vad bör jag göra åt vattenvärdena, sänka PH't, höja KH't eller bådadera? Och hur bibehåller jag dessa när jag gör mitt vattenbyte varje vecka?

        Jag har inga specialfiskar typ malawi som kräver speciella förhållanden utan bara några tigerbarber, guppies, praktbotior osv.

        Tackar ödmjukast för svar
        Du bör sänka till runt 6-6,5 annars kommer du inte nyttja så mycket av varken belysning eller näring.

        Kör dubbeldos PMDD och vattenbyte 50% i veckan. 10 timmars ljus samt se till att inte ha något kalkhaltigt i grus/vatten så sjunker PH till slut i karet.

        Kommentar

        • Kung Cidro
          Användare
          • februari 2014
          • 27

          #5
          jag har ju pmdd sen 3 veckor, och cirka 40 individer i baljan. någon här som har koll på CO2 måste kunna hjälpa mig

          Kommentar

          • {_AquA_}
            Användare
            • februari 2013
            • 1299

            #6
            40 individer i ett 720 liters akvarium är ingenting! Jag har 50 citrontetror, 10 rosentetror, 7 scalarer, 7 bolivianska fjärilsciklider, 2 blåa fjärilsciklider,
            20 l-malar, 23 corydoras, 7 brochis, 3 apistogramma... inte ens detta är tillräcklig för att få bra tillväxt på plantorna utan att köra PMDD.

            Vilka plantor har du?
            // Nasser H

            Följ mina projekt:

            Tråd 1:
            https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
            Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

            Finns mer gott på följande sida!
            Min Zoon:
            http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

            Kommentar

            • Kung Cidro
              Användare
              • februari 2014
              • 27

              #7
              men jag haaaar PMDD herregud! haha

              Jag har ett par svärdsplantor, anubias, valisneria, nålgräs, ett par plantor jag inte kan nament på och cirka 10 flytväxter.. det enda som växer bra är flytväxterna. när jag köpte dom var dom cirka 5cm i diameter, nu är dom la 30 cm. slängde hälften igår då de började blockera ljuset till bottnen

              Kommentar

              • fart66
                Användare
                • januari 2012
                • 191

                #8
                svärdsplantor og valisneria bør ha næring i bunnsubstratet da de ikke tar opp særlig mye næring fra vannet.
                PMDD er det flytende gödselmedel? googlet hvad er PMDD fikk opp noe helt annet

                Kommentar

                • Kung Cidro
                  Användare
                  • februari 2014
                  • 27

                  #9
                  det stämmer, pmdd levererars i pulverform som man blandar med 500ml vatten. Jag har 2cm JBL Aquabasis och över det 6cm JBL Manado, så när i botten finns det gott om..

                  Kommentar

                  • Kung Cidro
                    Användare
                    • februari 2014
                    • 27

                    #10
                    Ursprungligen postat av Mreque
                    Du bör sänka till runt 6-6,5 annars kommer du inte nyttja så mycket av varken belysning eller näring.

                    Kör dubbeldos PMDD och vattenbyte 50% i veckan. 10 timmars ljus samt se till att inte ha något kalkhaltigt i grus/vatten så sjunker PH till slut i karet.

                    jag hade helt missat ditt inlägg.. okej det var det jag misstänkte.. problemet är att mitt substrat som skall vara speciellt bra för växter innehåller äggskal = kalk. http://www.aquascapingworld.com/thre...-reviews.5257/
                    Så jag bör byta ut det... hellre det iallafall, än att hålla på med massa PH+- kemikalier..

                    Kommentar

                    • FrePGun
                      Användare
                      • mars 2009
                      • 2410

                      #11
                      Har du fräscha lysrör? Dom kanske behöver bytas?

                      Kommentar

                      • Mreque
                        Användare
                        • juni 2011
                        • 348

                        #12
                        Ursprungligen postat av Kung Cidro
                        jag hade helt missat ditt inlägg.. okej det var det jag misstänkte.. problemet är att mitt substrat som skall vara speciellt bra för växter innehåller äggskal = kalk. http://www.aquascapingworld.com/thre...-reviews.5257/
                        Så jag bör byta ut det... hellre det iallafall, än att hålla på med massa PH+- kemikalier..
                        Min erfarenhet är iaf att kalk = för högt PH och utan Co2 kan du inte få upp växter då.
                        Kör du på med Co2 kan du säkert behålla ditt bottensubstrat.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...