Tillräcklig belysning för babytears?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kung Cidro
    Användare
    • februari 2014
    • 27

    Tillräcklig belysning för babytears?

    jag undrar kort o gott om min belysning är tillräcklig för att skaffa en gräsmatta med Hemianthus callitrichoides.
    Mitt kar är standard 720l med måtten 200x60x60.
    Jag har en heltäckande lysramp med 4st 58watts-rör där rören är 1.5 meter långa och sitter om lott. 2 av rören är grolux 6500k och 2st är phillips deluxe med Rvärde över 90, även desa 6500k.

    totalt blir det ju då 0.3w / liter, men tycker detta värde kan vara lite missvisande.

    Så tror ni att det räcker? Det blir ju svårt att klämma in mer ljus då det inte finns plats, kan ju skaffa schysta reflektorer iofs.

    Tack för svar
  • hawkse
    Användare
    • juli 2010
    • 26

    #2
    Inte en chans med 193W/m2, skulle jag säga, om du inte ska köra HC:n uppe i vattenytan. Där går det säkert fint. CO2 är ett också ett krav om du ska försöka köra HC:n med så låga ljusnivåer.

    Kommentar

    • Kung Cidro
      Användare
      • februari 2014
      • 27

      #3
      hur många w / m2 bör man ha som minimum?
      i mitt lilla 240liters har jag 2 t5 rör på 58w. dessa går längs hela akvariet och sitter parallellt. alltså cirka 240w/m2, är det tillräckligt för att få HC att frodas?
      Senast redigerad av Kung Cidro; 01 mars 2014, 12:21.

      Kommentar

      • hawkse
        Användare
        • juli 2010
        • 26

        #4
        För HC skulle jag inte gå under 300 välreflekterade lysrörs/MH-watt av god kvalitet med 60 cm till ljuskällan. CO2 rekommenderas. Ändå ingen garanti. HC älskar ljus.

        Kommentar

        • Kung Cidro
          Användare
          • februari 2014
          • 27

          #5
          okej, men med så mycket ljus borde även alger frodas, eller?

          och om vi säger till 240tanken, där är det 50cm till substratet och inget täckglas som drar ner lumen, kanske kan funka? annars får jag skaffa mer belysning. vill helst inte prova innan jag vet att jag har rätt förutsättningar.
          Senast redigerad av Kung Cidro; 01 mars 2014, 12:28.

          Kommentar

          • hawkse
            Användare
            • juli 2010
            • 26

            #6
            Ja, med så pass mycket ljus blir det högre risk att få alger. Kortad belysningsperiod (inte över 8 timmar), CO2, andra, snabbväxande växter, bra växtnäring, algätande djur. Det finns många sätt att motverka algbildning. Just HC är annars en kinkig växt att få att funka med lägre ljusintensitet, tyvärr. Jag kör den själv under 2x36W Aquarelle, 10 cm från rampen, ovan vatten och där fungerar det men den växer mycket långsamt.

            Kommentar

            Arbetssätt...