Elevated Plantfilter - erfarenheter någon?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kung Cidro
    Användare
    • februari 2014
    • 27

    Elevated Plantfilter - erfarenheter någon?

    I veckan gjorde jag ett kap o köpte ett billigt 240kar som skall stå i hallen. Jag har funderingar på att göra ett riktigt blackwaterkar á la Rio Negro. Tyvärr finns det väldigt lite info på nätet om hur dessa ska skötas med vattenbyten och så, men eftersom jag kommer göra eget eklövs-extrakt kommer man ju vilja ha så få vattenbyten som möjligt.

    Ett "riktigt" blackwater kar har ett PH på cirka 5-5,5 men då fungerar ju inte bakterierna i filtret så jag funderar på att ligga runt 6Ph.

    I akvariet kommer jag endast ha bogwod, torkade löv, och sand som substrat. Kanske 1 planta bara för att få lite grön kontrast.

    Planen är att köpa ett litet ytterfilter där jag kör vanlig biomedia + torv. Denna skall pumpa upp vattnet till en hemmagjord växtrigg som hänger ovanför akvariet, där jag har ett antal plantor anubias som får rensa vattnet från ammoniak o nitrater och sedan leda tillbaks vattnet i baljan. Detta skall tydligen göra att man bara behöver göra vattenbyten var 3e månad enl källa.

    ]Någon som har erfarenhet av detta får gärna dela med sig!
  • Repen1
    Användare
    • januari 2013
    • 877

    #2
    Fungerar utmärkt,hade så för många herrans år sen då jag höll på med "diskus" mitt var byggt i tre våningar, den översta var det sten i o en stark lampa så det blev massa alger som renade, sen rann det vidare till en djupare kammare med snabbväxande växter, sen den sista var gjort som ett droppfilter där det rann ner på torv med fredskallor i innan det droppade ner i karet igen, nackdelen är att det tog stor plats, men fredskallorna dolde allt o växte som sjutton. Mille
    Dieselråttan

    Kommentar

    • Kung Cidro
      Användare
      • februari 2014
      • 27

      #3
      coolt! kan se det framför mig

      Kommentar

      Arbetssätt...