Skulle ni acceptera en skillnad på ca 1mm på diagonalen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Crenicichla
    Användare
    • november 2006
    • 1055

    Skulle ni acceptera en skillnad på ca 1mm på diagonalen?

    Har ett 540 ramkar som glappar ca 1-2mm på diagonalen, karet står på en svetsad ställning så den lär inte böja sig, kan jag va lugn?
    Senast redigerad av Crenicichla; 25 februari 2014, 22:36.
    MVH

    Kristofer
  • FrePGun
    Användare
    • mars 2009
    • 2410

    #2
    Ursprungligen postat av Crenicichla
    Har ett 540 ramkar som glappar ca 1-2mm på diagonalen, karet står på en svetsad ställning så den lär inte böja sig, kan jag va lugn?
    Bara så du vet!

    Så fick jag min ställning svetsad också.

    När jag ställde på karet så glappade karet 1 cm till ställningen i ett hörne.

    Ringde min kompis som byggt den (duktig svetsare och sjöman) som förklarade att stål också lever och kan "ändra" på sig.

    De var bara att hissa upp foten så blev de ju bra sen

    Men jo ställningen kan "böja" sig!

    Kommentar

    • Erik Österlund
      Användare
      • januari 2005
      • 3788

      #3
      Jag satte dit liggunderlag mellan ramen och bänken. Tejpade fast med dubbelhäftande tejp. Syns ingenting av det nu när det kommit på vikt och det kan vara helt onödigt men varför chansa när det är en så pass liten insats?

      Kommentar

      • FrePGun
        Användare
        • mars 2009
        • 2410

        #4
        Ja jag lade på en bänkskiva samt liggunderlag under hela akvariet!

        Ikea har billiga bänkskivor!

        Kommentar

        • Crenicichla
          Användare
          • november 2006
          • 1055

          #5
          Ursprungligen postat av Punkfredd
          Ja jag lade på en bänkskiva samt liggunderlag under hela akvariet!

          Ikea har billiga bänkskivor!

          Har hört så olika om liggunderlag.. endel säger att de går bra bara under helglaskar och skall inte ligga under ramkar.. andra säger att det funkar på båda.

          Har kollat lite närmare och får intrycket av att karet egentligen diffar på längden mmer än diagonalen och då skall det ju inte vara någon fara
          MVH

          Kristofer

          Kommentar

          • GraTis
            Användare
            • januari 2013
            • 414

            #6
            Är det akvariet som är skevt eller är det bänken? Hur många fötter har bänken, är dom ställbara?

            1-2mm låter inte som något problem. Att lägga en bänkskiva mellan bänk o kar gör ingen nytta om den skivan är plan kommer det fortfarande att glappa precis lika mycket. En skiva har ingen som helst bärighet.
            Jag skulle ha lagt 10 eller 20 mm frigolitrimpor precis under aluramen mot bänken.
            Senast redigerad av GraTis; 26 februari 2014, 14:20.

            Kommentar

            • Crenicichla
              Användare
              • november 2006
              • 1055

              #7
              Ursprungligen postat av GraTis
              Är det akvariet som är skevt eller är det bänken? Hur många fötter har bänken, är dom ställbara?

              1-2mm låter inte som något problem. Att lägga en bänkskiva mellan bänk o kar gör ingen nytta om den skivan är plan kommer det fortfarande att glappa precis lika mycket. En skiva har ingen som helst bärighet.
              Jag skulle ha lagt 10 eller 20 mm frigolitrimpor precis under aluramen mot bänken.

              Bänken är i stålprofiler och har byggts som en rektangulär ram, så de är 150 cm kontakt på fram och baksida och 60 cm kontakt på sidorna (således inga fötter).
              MVH

              Kristofer

              Kommentar

              • Bosse G
                NCS Medlem
                • november 2013
                • 235

                #8
                Skruva dit en skiva och lägg dit ett 10 mm´s liggunderlag. kommer att fungera perfektom bara benen står på golvet

                Kommentar

                • Mreque
                  Användare
                  • juni 2011
                  • 348

                  #9
                  är golvet inte plant så kolla med vattenpass och lägg träskimms under benet/benen som behöver justeras,.

                  Kommentar

                  • Crenicichla
                    Användare
                    • november 2006
                    • 1055

                    #10
                    Har mätt på under delen av bänken och golvet nu.. De är samma lutning där, så man kan säga att karet står rakt ändå
                    MVH

                    Kristofer

                    Kommentar

                    Arbetssätt...