Frigolitbygge a la aquascaping

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mony
    Användare
    • december 2013
    • 187

    Frigolitbygge a la aquascaping

    Sätt ribban högt och nå trätopparna!

    Har satt igång med mitt eget DIY projekt. Tänkte göra tvärtom och inte göra bakgrund utan ett stenparti mitt i akvariet istället.
    Hela serien hittar ni här: http://mony71.blogspot.se/search/label/DIY%20Akvarium

    Här är min inspirationsbild
    Klicka på bilden för större version

Namn: Frigolitstenar.jpg
Visningar: 1
Storlek: 177,8 KB
ID: 699858

    Så här långt har jag kommit idag
    Klicka på bilden för större version

Namn: blogger-image-91331181.jpg
Visningar: 1
Storlek: 101,5 KB
ID: 699859
  • Streamstone
    Användare
    • augusti 2013
    • 241

    #2
    Nåt sånt har jag också funderat på - att bygga en frigolit-undergrund. Så jag följer med spänning och nyfikenhet.

    Kommentar

    • Bosse G
      NCS Medlem
      • november 2013
      • 235

      #3
      Snyggt tänkt. Lycka till. Har nog en jäkla flytkraft.

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        Grymt jobbat med formerna och färgerna.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • Mony
          Användare
          • december 2013
          • 187

          #5
          Målade igår men tyckte det blev helt för rött när färgen torkade.

          Klicka på bilden för större version

Namn: blogger-image-1349813657.jpg
Visningar: 1
Storlek: 90,6 KB
ID: 690132

          Flytkraften har jag tänkt på. På toppen av den låga stenen har jag faktiskt lagt en riktig platt sten. På sidorna är det ju ett lager cement A och sen har jag målat med husfix och färgpigment. De är ganska tunga, så vi får se hur flytkraften blir.

          Kommentar

          • Erik Österlund
            Användare
            • januari 2005
            • 3788

            #6
            Spännande att se hur det kommer bli, det ser riktigt bra ut

            Om stenen sitter i toppen på "modulen" så finns det risk att den vänder sig upp och ner om du inte förankrar den i botten.

            Kommentar

            • Mony
              Användare
              • december 2013
              • 187

              #7
              Såg en film på youtube där han använde akvariesilkon istället för lack. Så jag testade det. Största fördelen är att det är betydligt billigare. Köpte akvariesilikon för 69kr på claes ohlsson och det räckte till att klistra ihop alla frigolitbitarna och "försegla" två frigolitstenar och en vanlig sten. Det är fortfarande silikon över.

              Eftersom jag inte målat krukorna, så skippade jag silikon på dessa. Mitt förra projekt gjorde jag av cement och dessa låg sen två veckor i badkaret. I början var PH uppe på 15 men ligger runt 7 när de avhärdats. Bytte vatten ca 4-5 dag. Så både silikonat och inte silikonat får ligga i badkaret innan jag stoppar ner dem i akvariet.

              En annan fördel var att det var väldigt lätt att smeta på silkonet med fingrarna (gummihandskar på så klart). Silikonet kletades in i alla små hål och sprickor när jag drog fingrarna över. För att komma åt inne i grottorna, tryckte jag ut en stor klump silikon på pekfingret och smetade runt det inne i hålet. Supersmidigt. Om jag använt lack så hade det varit svårt att få in det i hålet med en pensel.

              En nackdel är att silkonet luktar starkt av vinäger. Vädret tillåter inte utomhus arbete så jag satt uppe i ett rum med öppna fönster. Trots det så fastnar lukten i näsan och jag känner vinägerlukt så jag nästan mår illa.

              Klicka på bilden för större version

Namn: blogger-image--1203757713.jpg
Visningar: 1
Storlek: 115,4 KB
ID: 690133

              Kommentar

              • Mony
                Användare
                • december 2013
                • 187

                #8
                Ursprungligen postat av Erik Österlund
                Om stenen sitter i toppen på "modulen" så finns det risk att den vänder sig upp och ner om du inte förankrar den i botten.
                Kanske, det återstår att se. De står på tork nu och åker ner i badkaret ikväll typ

                Kommentar

                • Mreque
                  Användare
                  • juni 2011
                  • 348

                  #9
                  Ursprungligen postat av Mony
                  Såg en film på youtube där han använde akvariesilkon istället för lack. Så jag testade det. Största fördelen är att det är betydligt billigare. Köpte akvariesilikon för 69kr på claes ohlsson och det räckte till att klistra ihop alla frigolitbitarna och "försegla" två frigolitstenar och en vanlig sten. Det är fortfarande silikon över.

                  Eftersom jag inte målat krukorna, så skippade jag silikon på dessa. Mitt förra projekt gjorde jag av cement och dessa låg sen två veckor i badkaret. I början var PH uppe på 15 men ligger runt 7 när de avhärdats. Bytte vatten ca 4-5 dag. Så både silikonat och inte silikonat får ligga i badkaret innan jag stoppar ner dem i akvariet.

                  En annan fördel var att det var väldigt lätt att smeta på silkonet med fingrarna (gummihandskar på så klart). Silikonet kletades in i alla små hål och sprickor när jag drog fingrarna över. För att komma åt inne i grottorna, tryckte jag ut en stor klump silikon på pekfingret och smetade runt det inne i hålet. Supersmidigt. Om jag använt lack så hade det varit svårt att få in det i hålet med en pensel.

                  En nackdel är att silkonet luktar starkt av vinäger. Vädret tillåter inte utomhus arbete så jag satt uppe i ett rum med öppna fönster. Trots det så fastnar lukten i näsan och jag känner vinägerlukt så jag nästan mår illa.

                  [ATTACH=CONFIG]51420[/ATTACH]
                  Vinäger? är det inte ättika ?

                  Kommentar

                  • olaw
                    NCS Medlem
                    • juli 2006
                    • 470

                    #10
                    Spännande, kan bli riktigt snyggt när det är färdigt. Hur stora är stenarna du tillverkar och akvariet dom ska ner i? Det ser ut att vara rejäla grejer när man på en bild ser en liten sax bredvid, vilket gör det hela ännu mer intressant.

                    Kommentar

                    • Mony
                      Användare
                      • december 2013
                      • 187

                      #11
                      Det ska ner i ett 720 liters. Men stenarna är kanske för stora?

                      Kommentar

                      • Mony
                        Användare
                        • december 2013
                        • 187

                        #12
                        Bakslag - den ena flyter Klicka på bilden för större version

Namn: blogger-image--2090961969.jpg
Visningar: 1
Storlek: 49,2 KB
ID: 690146

                        Kommentar

                        • {_AquA_}
                          Användare
                          • februari 2013
                          • 1299

                          #13
                          Ursprungligen postat av Mony
                          Bakslag - den ena flyter [ATTACH=CONFIG]51437[/ATTACH]
                          silikona någon tung sten på insidan
                          // Nasser H

                          Följ mina projekt:

                          Tråd 1:
                          https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
                          Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

                          Finns mer gott på följande sida!
                          Min Zoon:
                          http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

                          Kommentar

                          • Pitbull
                            Användare
                            • februari 2014
                            • 4

                            #14
                            Får man fråga vad för typ av färg man skall använda ?

                            Kommentar

                            • Mony
                              Användare
                              • december 2013
                              • 187

                              #15
                              Ursprungligen postat av Pitbull
                              Får man fråga vad för typ av färg man skall använda ?
                              Förseglar man med lack eller som jag, akvariesilikon, kan du använda vilken färg du vill, ex vattenfärg. Jag tänkte först inte försegla utan blandade färgpulver (järnoxid) i finbetong. Det gick inte alls bra för det blev bara smulor. Om det var järnoxiden eller gammal betong vet jag inte.

                              Sedan blandade jag färgpulver i husfixen och målade på. Husfixen fungerade då som bindemedel, men det blev för rött. När det hade torkat målade jag upp sonens svarta vattenfärg ovanpå husfixen. Överst förseglade jag med akvariesilikon. Så jag använde både pulver och vattenfärg.

                              Färgpulver handlade jag "jordfärger" på Artistaffären i Lund. Pris var 30kr/hg och ett hg var MYCKET färg

                              Kommentar

                              Arbetssätt...