Juwel pump

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DavidR
    Användare
    • januari 2014
    • 75

    Juwel pump

    Håller ju på med mitt 180 l juwel vision som jag köpte beg, det är gjort med slimlinebakgrund och filterhörna. Pumpen är vad jag förstår original, Bioflow 600 tror jag den heter. Tror hela filterkonstruktionen är juwel original. En korg längst ner med bollar och sen filtermatta.

    Pumpen låter ju lite men i vårt livliga hem gör det inte så mycket märker dock att det inte är extrem fart i pumpen. Det kanske räcker dock, någon här som kör på samma sätt? Vet att många rivit bort originalet och kör med ytterfilter.

    Om om jag bara vill ha kraftigare flöde, går det bara byta till en 1000l/h, passar den? Finns det andra bättre/tystare märken på cirkulationspumpar som man kan byta till. Är ju ganska begränsad yta att sätta den på.

    Jag är inte sugen på att riva bort filterhörnan.

    /David
    Senast redigerad av DavidR; 23 februari 2014, 20:26.
  • DavidR
    Användare
    • januari 2014
    • 75

    #2
    En fråga till ang Juwels filter. Där är ju ett litet "fack" där man ska sätta doppvärmaren. Den som satt i (en hydor protherm 100W) tyckte jag verkade fungera dåligt. Den verkade hänga sig. Jag hade en Fluval doppvärmare liggandes och testade den istället. Dock blir jag lite fundersam att ha den i det lilla facket, man kan ju inte riktigt se om den ligger mot något? Är det det så att innerfiltret är gjort för endast Juwels doppvärmare? Skulle man väl inte kunna tänka sig

    Tacksam för reflektioner kring detta.

    /David

    Kommentar

    • ThomasK
      NCS Medlem
      • januari 2013
      • 286

      #3
      Hej,

      Jag uppgraderade pumphuvud till mitt Juwelkar från 1000 till 1500, och fick med olika adapters till olika filterhus.
      Kolla på Juwels hemsida så hittar du nog det du söker. Angående doppvärmaren så sitter väl den i clips eller liknande, vilket inte borde göra någon skillnad på fabrikat av doppvärmare så länge de är i samma storlek som originalet.
      Har du någon lokal handlare på orten där du bor som säljer Juwels produkter hjälper dom dig säkert med produkterna och annan information.

      Lycka till.
      Mvh Thomas

      Kommentar

      • DavidR
        Användare
        • januari 2014
        • 75

        #4
        Ja, det går ju trycka i den andre värmaren, men eftersom det är inbyggt så ser man ju inte hur det ser ut. Kan trycka ner den tills huvudet på värmaren tar emot. men som sagt, jag vet inte hur det ser ut nedanför. Hade man installerat allt från början hade man klart vetat hur det funkade,
        Är din/dina pumpar tysta?
        Min brummar lite störande kan jag tycka.

        Mvh
        David

        Kommentar

        • ThomasK
          NCS Medlem
          • januari 2013
          • 286

          #5
          Jag upplever mina pumpar som tysta, det som brukar kunna avge oljud är om strömkabeln inte ligger "rätt" i sitt läge över plastsargen s.a.s. Men det är lätt åtgärdat med någon form av skumbit eller filterbit som man skär till och anpassar till hålet strömkabeln ska hängas ner i.
          Skär några skåror bara. en för varje strömenhet så hörs inga vibrationsljud.
          Mvh Thomas

          Kommentar

          • Mreque
            Användare
            • juni 2011
            • 348

            #6
            Ursprungligen postat av DavidR
            Håller ju på med mitt 180 l juwel vision som jag köpte beg, det är gjort med slimlinebakgrund och filterhörna. Pumpen är vad jag förstår original, Bioflow 600 tror jag den heter. Tror hela filterkonstruktionen är juwel original. En korg längst ner med bollar och sen filtermatta.

            Pumpen låter ju lite men i vårt livliga hem gör det inte så mycket märker dock att det inte är extrem fart i pumpen. Det kanske räcker dock, någon här som kör på samma sätt? Vet att många rivit bort originalet och kör med ytterfilter.

            Om om jag bara vill ha kraftigare flöde, går det bara byta till en 1000l/h, passar den? Finns det andra bättre/tystare märken på cirkulationspumpar som man kan byta till. Är ju ganska begränsad yta att sätta den på.

            Jag är inte sugen på att riva bort filterhörnan.

            /David
            Jag har bytt till 1000l/h rakt av. inga problem =)

            Kommentar

            • Björnbusen
              Användare
              • januari 2012
              • 55

              #7
              Jag bytte också min pump,i ett trigon. Det var bara 1500 pumpen som inte passade,den var för stor.

              Kommentar

              Arbetssätt...