Mesonauta festivum VF

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #16
    Ursprungligen postat av Hans Andersen
    Så kom der unger

    [ATTACH=CONFIG]51679[/ATTACH]
    Coolt, alltid läckert med frisimmare. Håller de till vid ytan? Är det typiskt Mesonauta?

    ///David
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Hans Andersen
      Användare
      • mars 2012
      • 86

      #17
      nej, de er ikke foroven hele tiden mere. Da jeg tog billedet var de kun få timer gamle, og søgte mod overfladen og lyset. nu svømmer de mere over det hele.

      Kommentar

      • Janne E
        Användare
        • april 2002
        • 382

        #18
        Erik,
        Varför Mesonauta guyanae ? borde vara den minst troliga av alla beskrivna arter, man bör veta var de fångats för att vara något sånär säker på vilken art det är.
        Släktet Mesonauta kommer nog ha några fler nya arter inom snar framtid, vi har 2 arter nära mig (1 timmes bilfärd) varav en är en ny art ej beskriven.

        Mvh Janne

        Kommentar

        • Erik Åhlander
          Användare
          • september 2006
          • 796

          #19
          Dina invändningar är befogade. De arter som så att säga fått sina namn är de som INTE kommer från centrala Amazonas, och därifrån kommer huvuddelen av akvariefisken, så det är väldigt lätt att komma fel. Av de beskrivna arterna är det bara dessa två som är betydligt mörkare ovan tvärbandet än under. Skillnaden mellan M. guyanae och M. insignis är egentligen bara detaljer i tvärbanden. Utan lokaluppgift ELLER bra bilder på både höger och vänster sida på tre-fyra exemplar med samma ursprung så blir det ganska mycket gissning. I Amazonas blir det mer komplicerat.

          Kommentar

          • Hans Andersen
            Användare
            • mars 2012
            • 86

            #20
            Hvis jeg prøver at tage nogen bedre billeder af begge sider, kan I så hjælpe med at art bestemme dem?

            Det vil jo være lettere at sælge ungerne, hvis jeg ved hvad det er for nogen

            Kommentar

            • Hans Andersen
              Användare
              • mars 2012
              • 86

              #21
              Her er nogen billeder fra i dag, både med og uden blitz, men de er svære at "fange", de gemmer sig straks jeg kommer med kameraet

              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0007.jpg
Visningar: 1
Storlek: 715,5 KB
ID: 690344
              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0018.jpg
Visningar: 1
Storlek: 898,3 KB
ID: 690345
              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0023.jpg
Visningar: 1
Storlek: 851,4 KB
ID: 690346
              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0026.jpg
Visningar: 1
Storlek: 676,7 KB
ID: 690347
              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0038.jpg
Visningar: 1
Storlek: 903,6 KB
ID: 690348
              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0033.jpg
Visningar: 1
Storlek: 901,3 KB
ID: 690349
              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0037.jpg
Visningar: 1
Storlek: 826,0 KB
ID: 690350

              Kommentar

              • Hans Andersen
                Användare
                • mars 2012
                • 86

                #22
                Er der flere bud på hvad det er for en fisk?

                Kommentar

                • Hans Andersen
                  Användare
                  • mars 2012
                  • 86

                  #23
                  Her har ungerne lige fået "lidt" artemia


                  De har lagt æg igen i dag, det sker hver uge nu! Her er lidt flere billeder af dem. Hunnen er den der er mest farvet lige nu, hun er meget hidsig når hun har æg, hannen tager det mere roligt..
                  Jeg har spurgt Unimati om fangststedet, og de vil spørge hos grossisten i Holland, så jeg venter spændt på svar.
                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0729.jpg
Visningar: 1
Storlek: 360,1 KB
ID: 690407
                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0732.jpg
Visningar: 1
Storlek: 344,1 KB
ID: 690408
                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0736.jpg
Visningar: 1
Storlek: 414,8 KB
ID: 690409
                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0737.jpg
Visningar: 1
Storlek: 387,7 KB
ID: 690410

                  Kommentar

                  • Erik Åhlander
                    Användare
                    • september 2006
                    • 796

                    #24
                    Ursprungligen postat av Janne E
                    Erik,
                    Varför Mesonauta guyanae ? borde vara den minst troliga av alla beskrivna arter, man bör veta var de fångats för att vara något sånär säker på vilken art det är.
                    Släktet Mesonauta kommer nog ha några fler nya arter inom snar framtid, vi har 2 arter nära mig (1 timmes bilfärd) varav en är en ny art ej beskriven.

                    Mvh Janne
                    Hans,
                    Utmärkta bilder. Så som dina fiskar ser ut och bara med hänsyn till de arter som är formellt beskrivna och att vi inte vet varifrån de kommer skulle jag säja Mesonauta insignis .

                    Janne,
                    Flaggcichlider från nedre Amazonas är troligen samma djungel av färgformer som övergår i varandra som du ser hos diskus och scalare. Lätt att säja att den och den ser olika ut, men svårt att dra gränser mellan formerna. Ju mer fiskar från olika platser man tittar på desto svårare med gränserna. Artbildning sker när populationerna isoleras. Men möts dom igen efter årtusenden och sedan skiljs åt igen, möts och skiljs, igen och igen, så blir mönstret svårtolkat. Nedre Amazonas och Malawi är lite likt. Kallas retikulärevolution. Och DNA hjälper inte särskilt mycket. Människans idé om släktträd och önskan om att stoppa ned allting i prydligt märkta lådor fungerar inte riktigt här, så akvaristernas lösning med L-nummer eller Symphysodon "Nhamundá" är betydligt mer pragmatiskt. Det senaste jag såg var den ätliga grodan i skåne som en del anser inte kan ha något vetenskapligt namn eftersom den är en korsning av gölgroda och sjögroda! Innan man visste hur populationen uppstått var det inga problem

                    Hade jag varit forskare och velat lösa det här skulle jag tittat lite extra på flaggcichlider från Amapá och från svartvattenflödene norrifrån, nedströms rio Negro: Preto da Eva, Urubu, Nhamundá. Jag skulle gissa att dom ser ut som M. insignis, men lite annorlunda på varje ställe. Kanske finns det dessutom Mesonauta festivus -lika fiskar dessutom. Du kan ju kunna ta lite bilder och visa här om du skulle hamna i dom krokarna...

                    EDIT Mesonauta festivus är felstavat i artregistret! Mesonauta är maskulinum.
                    Senast redigerad av Erik Åhlander; 28 mars 2014, 02:54.

                    Kommentar

                    • DaRe
                      NCS Medlem
                      • september 2009
                      • 22831

                      #25
                      Stavning fixat, bra observerat
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                      ///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      • Hans Andersen
                        Användare
                        • mars 2012
                        • 86

                        #26
                        øv øv øv, ungerne begyndte pludselig at dø. Jeg kunne stå og se på de døde, hurtigere end jeg kunne få de døde fjernet. Panik Panik Panik, jeg flyttede dem hurtigt til et endet akvarie, men de fortsatte med at dø. Mere panik, jeg tog de sidste, og fordelte dem rundt mine reje akvarier. Det satte farten på dødsfaldene lidt ned, med ud af ca 200-250 unger,er der kun ca 20 tilbage.
                        Jeg har ingen idé om hvad der skete. Vandet var fint, de havde spist fint og alt gik godt. De begyndte at snurre rundt om sig selv, og døde i løbet af kort tid.

                        Nu passer jeg på de sidste, og ser om ikke de kan vokse sig store. Forældrene har lige lagt nye æg, igen, igen. Denne gang på en stor rod, så dem kan jeg ikke "stjæle"

                        Kommentar

                        • Hans Andersen
                          Användare
                          • mars 2012
                          • 86

                          #27
                          Her er lige en lille video af endnu et kuld unger. De lægger æg ca hver 10. dag.
                          Denne gang passer de fint på dem, og de svømmer flot rundt om forældrene.
                          Der er en del skidt i vandet på videoen, det skyldes at der lige var lidt ballade med de Heros de går sammen med, så der blev lige rodet op i det hele.
                          Er det nemmere at se hvilken slags det er nu?
                          Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.


                          Senast redigerad av Hans Andersen; 08 augusti 2014, 17:37.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...