Söker tips på lämplig ciklid samt Julle-frågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansgar
    Användare
    • februari 2014
    • 12

    Söker tips på lämplig ciklid samt Julle-frågor

    Hej,
    jag har ett 60 L som jag har haft ett par Paletter i.
    De är roliga, vackra och lätta att få att leka.
    Men det är knepigt att bli av med avkomman.

    Nu har de fått flytta till sällskapsakvariet.

    Köpte istället ett par Julidochromis Malieri till "avelsakvariet"
    De är vackra men inte speciellt roliga där de ligger i var sin grotta hela dagarna.
    Jag beskrev förutsättningarna i akvarieaffären och de sa att detta är en hona & en hane.
    Kortbeskrivning av vad som hänt på de ca 3 veckor de bott här:

    Inledningsvis fanns bara en grotta vilken den stora (Honan enl affären) direkt tog i besittning.
    Hanen (ca 2 cm mindre) la sig utanför.
    Efter ett par dar ordnade jag grotta nr 2, som hanen direkt intog.
    Han började dessutom gräva ordenligt, vilket han fortsatt med. hans grotta är nu betydligt
    djupare än den var ursprungligen

    Ibland simmar han över till honan, ibland får han vara kvar och ibland blir han bortjagad.

    Nu har hon även börjat simma över till honom.

    I sin egen grotta har hon nu också börjat gräva i sanden.

    De är oerhört skygga, vid matning gömmer de sig i var sin grotta och sticker bara ut
    huvudet och snappar åt sig det som kommer alldeles i närheten.

    Jag undra om detta är ett normalt beteende för dessa firrar?
    Är det troligt att det är en han & en hon?

    Varken barnen eller jag tycker de är speciellt roliga att ha, om de inte blir lite mer fart på dem.
    Så vi har pratat om att sälja dem och skaffa något nytt.

    Vi vill att de ska vara vackra, roliga att titta på, relativt lättlekta och att avkomman är attraktiv på marknaden.

    Så vi undrar vad som kan passa?

    Såg en oerhört vacker Rödciklid igår. Men den är tydligen för aggresiv.
    Paletterna har allt men är svåra att göra sig av med.
    Fjärilsciklid är vacker men för vanlig.

    Apistogramma, har flera arter som är intressanta; Borelli, Elizabethae, Guttata mfl.
    Även Laetacara dirsigera, ser intressant ut.

    Men jag har svårt att veta vilka som uppfyller kraven.
    Så vi vore tacksamma om någon har tid att komma med några förslag.

    Och även svar på våra Julle-frågor.

    Mvh
    Ansgar
  • Mikael W
    NCS Medlem
    • augusti 2002
    • 8598

    #2
    Hej

    Julidochromis marlieri är den allra största jullearten, så ett akvarium på 60 liter är alldeles för litet. Om du inte vill byta till ett större akvarium (minst 200 liter) gör du nog rätt i att sälja eller byta bort dem.

    Ett par Julidochromis transcriptus , som liknar marlierin rätt mycket, kunde fungera. Börja i så fall med 4-6 ungfiskar, så har du större chans att få ett fungerande par.

    Jullar är skygga, åtminstone i början. De är också lugna i rörelserna, flänger inte hit och dit hela tiden. Många grottor eller stenrösen gör att de känner sig trygga.
    mvh
    Mikael W
    (NCS-medlem sedan 1981)

    Kommentar

    • DavidR
      Användare
      • januari 2014
      • 75

      #3
      Tror kombinationen vacker, rolig, lättlekt och attraktiv på marknaden är en svår kombination. Marknaden blir nog mättad ganska snabbt.

      Kommentar

      • Mikael W
        NCS Medlem
        • augusti 2002
        • 8598

        #4
        Ursprungligen postat av DavidR
        Tror kombinationen vacker, rolig, lättlekt och attraktiv på marknaden är en svår kombination. Marknaden blir nog mättad ganska snabbt.
        Däremot kunde kombinationen ful, rolig och lättlekt fungera på några snäcklekare. De skulle även kunna rymmas i ditt akvarium.
        mvh
        Mikael W
        (NCS-medlem sedan 1981)

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Jag håller inte helt med Mikael att 60 liter nödvändigtvis är för litet, men det är riskabelt särskilt när ni inte "kan" fiskarna. Mycket bygger på hur firrarna går ihop och jag har sett det funka. Att "hanen" får vara kvar tyder på att det är en hane. I ett så litet akvarium blir det inte roligare än så här men skyggheten minskar med rejält med inredning. I ett så litet akvarium hade jag staplat sten ända upp till ytan. I ett större akvarium är de inte lika skygga och transcriptus som Mikael föreslår är mindre skygg i små akvarier.

          Snäckskalslekare är den enda firre jag kan tänka mig som uppfyller era krav. Ett alternativ är förstås att ha fler firrar och snäckskalslekare med jullar är en bra kombination, men akvariet bör nog minst vara 100 liter.

          Slutligen kan ni testa att skaffa sällskap av t.ex. en rubust ungfödare till jullarna som svärdbärare eller black molly (akvariet är i minsta laget för svärdbärare) men vara beredda på att dessa kan få det problematiskt om jullarna ser det som viktigare att jaga dem än att gömma sig.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Banderad
            Användare
            • februari 2006
            • 3479

            #6
            Om du vill ha jullar håller jag med Mikael om att en mindre art är bättre. Jullarna blir bra mycket roligare när de börjar leka, och det finns flera kullar i olika storlekar. Då kommer ni ha små jullar som kilar ut och in i varenda skreva. Ett roligt beteende är även att de små gärna håller sig mot stenarna, så om de har grottor är det inte ovanligt att de simmar upp och ned mot grotttaket. Marlieri och regani bör dock undvikas i så små kar.

            /Jocke

            Kommentar

            • ansgar
              Användare
              • februari 2014
              • 12

              #7
              Tack för era svar!
              Min intension när jag gick in i akvarieaffären var ett par Ornatus. De skulle klara ett 60 Liters. Men de hade inga Ornatus och rekommenderade dessa istället, så jag trodde de behöver samma utrymme. När jag sen kom hem och läster att Malieri blir bra mycket större, undrade jag lite hur det skulle gå. Men hittills verkar de ju uppföra sig normalt. Som Jocke skriver så blir det naturligtvis mer fart i akvariet om det blir yngel. Men frågan är hur oddsen ser ut? "De leker i trånga grottor" läser jag, men är det sannorlikt att de gör/har gjort det med tanke på hur jag beskrivit att de uppför sig?

              Nu ska jag kolla hur de fiskar ser ut som ni har gett mig som alternativ.

              Stort tack för er tid!
              Ansgar

              Kommentar

              • ansgar
                Användare
                • februari 2014
                • 12

                #8
                Har tittat på snäckskalslekarna & lite färggrannare tror jag är ett av barnens krav.
                De som jag nämner inleningsvis, Apistogramma eller Laetacara dirsigera, vad tror ni om dem?
                Alternativet är att skaffa ett något större akvarium ca 100 Liter.
                Finns det då någon annan firre som kan passa in på våra önskemål?
                Ansgar

                Kommentar

                • Mikael W
                  NCS Medlem
                  • augusti 2002
                  • 8598

                  #9
                  Ursprungligen postat av ansgar
                  Har tittat på snäckskalslekarna & lite färggrannare tror jag är ett av barnens krav.
                  De som jag nämner inleningsvis, Apistogramma eller Laetacara dirsigera, vad tror ni om dem?
                  Alternativet är att skaffa ett något större akvarium ca 100 Liter.
                  Finns det då någon annan firre som kan passa in på våra önskemål?
                  Ansgar
                  Laetacara dorsigera kunde vara ett bra alternativ, den är både vacker och ganska snäll.
                  Tar du ett 100 liters (eller gärna 150) kunde Steatocranus casuarius vara ett kul alternativ. Tror att också barnen skulle gilla den.
                  mvh
                  Mikael W
                  (NCS-medlem sedan 1981)

                  Kommentar

                  • ansgar
                    Användare
                    • februari 2014
                    • 12

                    #10
                    Tack!
                    jag ska forska i Laetacara dorsigera . Den är ju vacker & snäll. borde vara ok att kunna avyttra.
                    Mvh
                    Ansgar

                    Kommentar

                    • ansgar
                      Användare
                      • februari 2014
                      • 12

                      #11
                      Uppdatering på deras beteende: Jag släppte i två svärdbärare från sällskapsakvariet. Det blev lite succé´betonat. Jullarna simmar omkring på ett helt annat sätt. Det har nu tre grottor som de varierar sig emellan. Honan "jagar" ofta in hanen i en av grottorna (den som blivit mer hans) och därinne har de ibland nåt fuffens för sig. Sen simmar hon över till "sin" grotta. Där har hon grävt väldigt mycket.
                      Jag har svårt att vidarebefordra deras beteende, men ungefär så här är det.
                      De är ofta i var sin grotta men umgås också en del. Hon jagar honom emellan åt i någon sekund, då sticker han in i grottan och hon efter. Sen smiter han ut och hon simmar över till sin grotta. Ibland gör de utfall mot Svärdbärarna, men inga allvarliga utmaningar.
                      När hon närmar sig hanen kniper hon ofta ihop stjärtfenan och vinklar de ät sidan. När han närmar sig henne fäller han istället ut sina fenor för fullt.

                      Nån som har tid att lämna en kommentar?

                      Kommentar

                      • Banderad
                        Användare
                        • februari 2006
                        • 3479

                        #12
                        Några att försvara reviret mot kan vara bra. Med skygga CA-ciklider är det en patenterad metod. I med ett gäng svärdbärare så löser det sig

                        /Jocke

                        Kommentar

                        Arbetssätt...