Läcka på ramakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    Läcka på ramakvarium

    Jag har ingen större erfarenhet av ramakvarium, har bara helglas sen tidigare, men nu har jag startat upp en burk med ram och det är något läckage som jag inte riktigt vet vad jag ska göra åt. Läckan sitter i ena övre hörnet på frontrutan, det kommer en droppe då och då från underkant av ramen. Droppen rinner ner över frontrutan och torkar ut av sig själv längs vägen.

    Jag provade nu vid senaste vb att inte fylla upp helt, nu ligger ytan ca 1 cm under alulisten (sett framifrån). Min teori var att det skvalpade över men det verkar inte vara någon skillnad. Det är heltäckande ramp och det blir ju rätt mycket kondensvatten... om det nu kan hamna under ramen på något sätt?

    Någon som har några bra förslag/teorier?
  • FrePGun
    Användare
    • mars 2009
    • 2410

    #2
    Ursprungligen postat av Erik Österlund
    Jag har ingen större erfarenhet av ramakvarium, har bara helglas sen tidigare, men nu har jag startat upp en burk med ram och det är något läckage som jag inte riktigt vet vad jag ska göra åt. Läckan sitter i ena övre hörnet på frontrutan, det kommer en droppe då och då från underkant av ramen. Droppen rinner ner över frontrutan och torkar ut av sig själv längs vägen.

    Jag provade nu vid senaste vb att inte fylla upp helt, nu ligger ytan ca 1 cm under alulisten (sett framifrån). Min teori var att det skvalpade över men det verkar inte vara någon skillnad. Det är heltäckande ramp och det blir ju rätt mycket kondensvatten... om det nu kan hamna under ramen på något sätt?

    Någon som har några bra förslag/teorier?
    Kondens kan ibland ta sig igenom den översta listen beroende på hur det är byggt.

    Kommentar

    • Erik Österlund
      Användare
      • januari 2005
      • 3788

      #3
      Ja det är det jag klurar på hur man i så fall ska lösa det. Då hjälper det inte att lägga silicon på insidan. I så fall får man ju lägga silicon på utsidan, frågan är ju bara vart vattnet tar vägen då istället..?

      Jag ska kolla på den ordentligt ikväll men jag har fått för mig att det inte finns någon springa från ovansidan men jag kan ha fel.

      Kommentar

      • PiaJo
        • januari 2011
        • 1744

        #4
        För att förhindra kondens i locket så kanske det hade gått att borra upp några hål i locket? kanske inte blir så snyggt men det borde fungera för att förhindra rinn och ev. trasig armatur.
        ----------------------------------
        /PIA

        Kommentar

        • Bosse G
          NCS Medlem
          • november 2013
          • 235

          #5
          Ursprungligen postat av Erik Österlund
          Jag har ingen större erfarenhet av ramakvarium, har bara helglas sen tidigare, men nu har jag startat upp en burk med ram och det är något läckage som jag inte riktigt vet vad jag ska göra åt. Läckan sitter i ena övre hörnet på frontrutan, det kommer en droppe då och då från underkant av ramen. Droppen rinner ner över frontrutan och torkar ut av sig själv längs vägen.

          Jag provade nu vid senaste vb att inte fylla upp helt, nu ligger ytan ca 1 cm under alulisten (sett framifrån). Min teori var att det skvalpade över men det verkar inte vara någon skillnad. Det är heltäckande ramp och det blir ju rätt mycket kondensvatten... om det nu kan hamna under ramen på något sätt?

          Någon som har några bra förslag/teorier?
          Hade ett sådant läckage för många år sedan i ett 720. Slutade läcka när jag sänkte nivå till halva karet. Så det var där läckan fanns och vattentrycket gjorde att det kom ut där uppe.

          Fick tömma karet, skära bort silikonet på insidan och lägga dit nytt. Lätt men lite jobbigt för firrarna som fick ett par dagar i hinkar.

          BG

          Kommentar

          • Erik Österlund
            Användare
            • januari 2005
            • 3788

            #6
            Det är inget helramsakvarium. Det är bara aluram på ovansidan och botten så det kan inte krypa något vatten i gavlarna/hörnen.

            Borra hål i locket kanske kan fungera men ska man behöva göra det? Känns som att det finns en del springor vid locken som borde fungera lika bra som uppborrade hål.

            Kommentar

            • ThomasK
              NCS Medlem
              • januari 2013
              • 286

              #7
              Hej,

              Lägg 2 trälister 15-20 mm tjocka mellan akvariet och rampen, då borde det inte bildas kondens iaf. fortsätter det läcka ändå så är det nog dessvärre läckage i fogen. Det är det enda förslag jag kom på.
              Mvh Thomas

              Kommentar

              • Erik Österlund
                Användare
                • januari 2005
                • 3788

                #8
                Menar du att höja upp rampen så att det blir en springa mellan burken och rampen?

                Det ser ju för j-vligt ut men man skulle ju helt klart kunna göra det för att utesluta att det skulle vara något annat.

                Att fogen läcker undrar jag. Nu ligger vattennivån ca 3 cm under övre kanten. På insidan alltså. Känns konstigt om det skulle komma vatten ovanifrån ifall det är hörnfogen som läcker.

                Kommentar

                • ThomasK
                  NCS Medlem
                  • januari 2013
                  • 286

                  #9
                  Ursprungligen postat av Erik Österlund
                  Menar du att höja upp rampen så att det blir en springa mellan burken och rampen?

                  Det ser ju för j-vligt ut men man skulle ju helt klart kunna göra det för att utesluta att det skulle vara något annat.

                  Att fogen läcker undrar jag. Nu ligger vattennivån ca 3 cm under övre kanten. På insidan alltså. Känns konstigt om det skulle komma vatten ovanifrån ifall det är hörnfogen som läcker.
                  Ursäkta där Erik, jag var nog lite otydlig.

                  Det var bara ett förslag som sagt till att utröna vad problemet var, kondens eller läckage.
                  Med upphöjningen/luftspalten borde det inte bli kondens, därefter vet du vad som är problemet s.a.s.

                  Jag själv trodde jag hade läckage i ett 54 liters för några år sedan, men provade med luftspalt för att utesluta just kondensen,
                  vilket det visade sig vara den gången.
                  Mvh Thomas

                  Kommentar

                  • Erik Österlund
                    Användare
                    • januari 2005
                    • 3788

                    #10
                    Tack för tipset Thomas! Ska testa i helgen med att öppna upp locken så att det blir bättre luftgenomströmning under rampen.

                    Frågan är hur man kan lösa det på något diskret sätt om det visar sig vara kondens?

                    Kommentar

                    • ThomasK
                      NCS Medlem
                      • januari 2013
                      • 286

                      #11
                      Ursprungligen postat av Erik Österlund
                      Tack för tipset Thomas! Ska testa i helgen med att öppna upp locken så att det blir bättre luftgenomströmning under rampen.

                      Frågan är hur man kan lösa det på något diskret sätt om det visar sig vara kondens?
                      Ja det kan ju bli lite trixigt beroende hur rampen ser ut o.s.v., jag inbillar mig att ska man ta hål i rampen så kanske man får det bästa resultatet om man gör dom på gavlarna i rampen, typ som på ett hus med luftad tacknock. Sen hur stora hål och hur många är ju väldigt svårt att gissa sig till, där får man väl i så fall prova sig fram tills det blir bra.
                      Ett annat alternativ kanske är att montera fönstertätningslist i rampen där den ligger mot glaset, och hoppas på att kondensvattnet rinner tillbaka på rätt sida av glaset.
                      Mvh Thomas

                      Kommentar

                      • Wilhelm
                        Användare
                        • april 2002
                        • 9122

                        #12
                        Du skulle kunna sätta en sådan fläkt i locket och låta den blåsa ut luften. Det blir alltså att borra några hål, dels för utblås och några hål för inluft.
                        Bifogade filer
                        mvh Wilhelm

                        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                        www.linkopings-akvarieforening.net/
                        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                        Kommentar

                        • Erik Österlund
                          Användare
                          • januari 2005
                          • 3788

                          #13
                          Tack för ert engagemang!

                          Nu vet jag varför det läcker. Men inte hur jag ska fixa bort det.

                          Det är mycket riktigt kondens och den samlas mellan rampen och alulisten på gaveln. Rampen har sidostycken av plast som ligger mot ramen och läckan är i skarven på listen. Vattnet rinner in i listen och sen ut ner för framrutan. Tur att det var fram annars hade jag nog inte märkt något

                          Jag har funderat på att försöka täta skarven eller om jag ska borra ett hål i listen där rampen ligger och leda tillbaka vattnet ner i burken. Vore ju smartare om rampen/ramen hade varit i ett stycke..

                          Kommentar

                          • {_AquA_}
                            Användare
                            • februari 2013
                            • 1299

                            #14
                            Jag själv har 2 kvadratiska hål som jag kapat ut på lysrörsrampen ajg byggt. Just nu har jag inget lock och då förlorar jag 10 liter vatten under 2-3 dagar ganska lätt! Det är inte heller bra att förlora mycket vatten då det kan bli mögel i rummet. Installera fläkt och tänd det när du känner det blir för varmt..Sedan kan du släcka igen.
                            // Nasser H

                            Följ mina projekt:

                            Tråd 1:
                            https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
                            Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

                            Finns mer gott på följande sida!
                            Min Zoon:
                            http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

                            Kommentar

                            Arbetssätt...