540 sa

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Crenicichla
    Användare
    • november 2006
    • 1055

    540 sa

    Har äntligen skaffat ett kar igen efter 5års uppehåll från hobbyn, nackdelen är att även om man hängt med kring fiskarna under dessa år så känner man sig bortkommen när det kommer till inredning av akvariet!

    Funderingar som kan tyckas enkla blir svåra å en liten lätt ångest smyger sig på

    Så jag slänger ut ett par frågor med en gång innan projektet börjar ta form.

    1. någon som har bra tips på hur man sammanfogar 2 rötter till 1?

    2. Kan man montera någon form av "krok" i toppen på en rot som man hänger över ramen? roten skall alltså hänga från ytan och ner.. Kan man använda metall eller finns det "krokar" i plexiglas? (vore det bästa).



    Karet är ett standard 540 med BTN slimline och 2 moduler. Tekniken är följande:

    4-rörs T5 ramp med en LED slinga i som ger månljus.
    Eheim Professional 3 ytterfilter samt ett pumphuvud med filtermassa i ena modulen.
    JBL UV-filter.


    Förutsättningarna för ett riktigt snygg kar finns helt klart, måste bara låta fantasin komma in i matchen igen
    MVH

    Kristofer
  • PiaJo
    • januari 2011
    • 1744

    #2
    Gött Kristofer!

    Jag har hängt rötter i mittstaget med hjälp av rostfri ståltråd, har funkat mycket bra.
    Rötterna kan du "binda ihop" med ståltråd eller bara lägga dem på botten så att de låser varandra, så har jag gjort flera gånger, då ser rötterna ut som att de är en enda stor rot, var det så här du hade tänkt att göra?
    ----------------------------------
    /PIA

    Kommentar

    • Crenicichla
      Användare
      • november 2006
      • 1055

      #3
      Det lutar åt att säkra upp roten som kommer uppifrån med att kila in en under den, men jag hade egentligen velat testa att hänga roten i ena hörnet så att den kommer uppifrån å slutar i luften.. Den skall alltså komma ner i hörnet och gå utmed rutan på kortsidan.
      MVH

      Kristofer

      Kommentar

      • Banderad
        Användare
        • februari 2006
        • 3479

        #4
        Välkommen tillbaka!

        /Jocke

        Kommentar

        • Crenicichla
          Användare
          • november 2006
          • 1055

          #5
          Tackar tackar =)
          MVH

          Kristofer

          Kommentar

          • PiaJo
            • januari 2011
            • 1744

            #6
            Ursprungligen postat av Crenicichla
            Det lutar åt att säkra upp roten som kommer uppifrån med att kila in en under den, men jag hade egentligen velat testa att hänga roten i ena hörnet så att den kommer uppifrån å slutar i luften.. Den skall alltså komma ner i hörnet och gå utmed rutan på kortsidan.
            Skall nog inte vara några problem, jag har nog en gammal bild på hur jag tror att jag hängt en rot/rotdelar/grenar.. annars får du svänga förbi hemma och kika själv
            Bifogade filer
            ----------------------------------
            /PIA

            Kommentar

            • Mats Bryzell
              Användare
              • mars 2012
              • 231

              #7
              Precis som Pia beskriver, kan du med till exempel aluminiumtråd (som du köper i hobbyhandeln) fästa rötterna utefter kanterna på karet. Det du får ha i åtanke är väl litegrand hur man placerar "trådkrokarna" i förhållande till täckglas och ramp - men det går att labba med.

              Om du börjar med att - som vi brukar säga; "torrinreda" så blir allt mycket enklare. Börja med att borra hål i de delar av rötterna som du vill fästa tråden i, sedan kan du, utan att ha vatten i karet inreda runt, ändra, fixa och dona tills du är nöjd.
              När du är klar med din (i initialskedet) scape, så blir det en period där rötterna måste vattenmättas - och lite beroende på vilken typ av rötter du använder dig av kan det ta veckor, upp till månader innan rötterna har mättats och liksom sjunker och hänger där de skall.

              Likadant med att sätta ihop flera rötter till en mer komplex rothärva. Torrinred först - labba, dona runt - sätt ihop rötterna på många vis tills du ser ett resultat du gillar - sedan kommer den där perioden när rötterna skall mättas... Ett sätt är att lägga rotsystemet direkt i karet, med exempelvis stenar som tyngd, alternativt att mätta rötterna i något annat vattenkärl, typ storlek större. När detta är klart sätter du inredningen i karet.
              Lycka till!

              Här några exempel på Red Moore-rötter jag har hängt i 540-, 960-kar och kuber;
              Bifogade filer

              Kommentar

              • Crenicichla
                Användare
                • november 2006
                • 1055

                #8
                Kanon bra bilder Mats å Pia! Skall kika på detta å sen blir de ut en sväng å leta grenar i naturen =)
                MVH

                Kristofer

                Kommentar

                • Mats Bryzell
                  Användare
                  • mars 2012
                  • 231

                  #9
                  Ursprungligen postat av Crenicichla
                  Kanon bra bilder Mats å Pia! Skall kika på detta å sen blir de ut en sväng å leta grenar i naturen =)
                  Visst! Du kan använda en mängd olika fina trädslag. Körsbär, Äpple, Päron, Plommon (alltså vanliga trädgårdsträd), sedan kan du köra Bok, Hassel och så vidare.

                  Nedan några exempel på Hassel och Päron;
                  Bifogade filer

                  Kommentar

                  • Crenicichla
                    Användare
                    • november 2006
                    • 1055

                    #10
                    Gött inspirerande bilder!
                    MVH

                    Kristofer

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell
                      Användare
                      • mars 2012
                      • 231

                      #11
                      Ursprungligen postat av Crenicichla
                      Gött inspirerande bilder!
                      Härligt!
                      Nu är det bara att samla ihop en massa "material" och gå loss med inredningsidéerna! Spåna, ändra, vrid och vänd på grejerna, så har du snart satt en skön inredning. Detta läge är det jag nästan tycker är roligast - när man liksom skapar den vision man har i skallen!
                      Som sagt, lycka till nu!

                      Kommentar

                      • Crenicichla
                        Användare
                        • november 2006
                        • 1055

                        #12
                        Tackar =)

                        Kommer posta lite bilder så småning om
                        MVH

                        Kristofer

                        Kommentar

                        • {_AquA_}
                          Användare
                          • februari 2013
                          • 1299

                          #13
                          http://www.planetcatfish.com/forum/viewtopic.php?f=4&t=21406
                          Här kan du se hur personen har satt ihop flera små rötter till att bli en större rot med hjälp av rostfria skruvar.

                          Sen kan du hänga ner roten med hjälp av fiskelina som klarar flera kilo! Diskret och fint!
                          // Nasser H

                          Följ mina projekt:

                          Tråd 1:
                          https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
                          Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

                          Finns mer gott på följande sida!
                          Min Zoon:
                          http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

                          Kommentar

                          • FrePGun
                            Användare
                            • mars 2009
                            • 2410

                            #14
                            Fan vad roligt! Låter som du fick tag på ett kanon kar!

                            Kommentar

                            • Crenicichla
                              Användare
                              • november 2006
                              • 1055

                              #15
                              Tack för tipset! skall kolla detta ordentligt =)

                              Ursprungligen postat av {_AquA_}
                              http://www.planetcatfish.com/forum/viewtopic.php?f=4&t=21406
                              Här kan du se hur personen har satt ihop flera små rötter till att bli en större rot med hjälp av rostfria skruvar.

                              Sen kan du hänga ner roten med hjälp av fiskelina som klarar flera kilo! Diskret och fint!
                              Ja de känns som att jag gjorde en riktigt bra affär! =)
                              MVH

                              Kristofer

                              Kommentar

                              Arbetssätt...