Hästnostråden 2014

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

• Streamstone
    svarade
    Du kommer inte ångra dig Bo. Hästnosar är oerhört trevliga och roliga charmtroll som till och med kan få en ganska ointresserad fru på fall.
    Och klart som tusan att du kommer skaffa hästnosar Johan, förr eller senare - så är det bara

och nu när jag ändå är här måste jag passa på att dela min fantastiska upplevelse ikväll. Jag hade inte bara turen att råka se när mina marksmithi lekte. Ta mig tusan råkade jag inte få turen att se när dom bytte larver/yngel dessutom (vet inte vad di små kallas i det stadiet). Som sagt. Nice att ha akvariet vid sängen där man ligger och dåsar och skiftar gluttar mellan nån tidning, slösurf och akvariebetraktelser (det där lät slött och oroväckande bekvämt).

Precis som med leken var det en ganska diskret och utdragen procedur. Misstänker att dom tyckte javaormbunken kändes trygg för skiftbytet, för det var mellan bladen dom höll till under hela proceduren. Lite lekbeteende över det hela och där honan buffade och pocka på hannens uppmärksamhet. Inför varje släpp ställde hon sig lite diagonalt med nosen neråt och började skaka och såg ut som hon hostade och kräktes fram larven/ynglet. Sen snappade hanen upp det.

Lyckades fånga ett kort klipp och tog ett snapshot från filmen när en liten är ute i det fria
    Bifogade filer

Lämna en kommentar:

• DaRe
    svarade
    Hehe, no worries. DaRe... DåRe...

Lämna en kommentar:

• Johan F
    svarade
    Ursprungligen postat av DaRe
    David, är det annars
    Det har du helt rätt i David

Lämna en kommentar:

• Johan F
    svarade
    Ursprungligen postat av Joakim Draktoft
    Självklart skall du ha det Johan, det får vi se till om inte annat

Tog mitt första gäng yngel häromdagen från mina T irsacae, Moba. 15 stycken småttingar till antalet.

Dessutom så verkar det inte bättre än att det är ännu en hona som tuggar. Trodde jag hade 3+1 i fördelning, men ser nu ut som 2+2

Ni som regelbundet får smått, hur är tillväxttakten på irsacaen. Är ju väldigt små nu, så de får gå i egen kasse ett tag.
    De är ju riktigt små och bra yngelfoder behövs. Ett par mm per månad växer de hos mig. Nu matar jag inte så mycket så det går säkert att få de och växa snabbare.

Lämna en kommentar:

• DaRe
    svarade
    David, är det annars

Lämna en kommentar:

• Johan F
    svarade
    Hästnostråden 2014

Ursprungligen postat av Bo Pärsson
    Hej.
    Har ett tvåhundrade literskar som jag tänkte ha hästnosar i. Är det för litet? Om inte, hur många kan jag ha?
    Hej och Välkommen!

Ett två hundra liters är inte för litet om du gör som Daniel säger skaffa ett gäng. Däremot så är det svårt med färre. Så om du kommer över fler så ta alla. Jag har sju i ett två hundra liters kar och i bland så känns det som om det skulle vara lugnare med fler.

Lämna en kommentar:

• johho
    svarade
    Jag kan inte ha dem i det karet jag har nu, där kommer de bli en mumsbit vid första semester jag har. Förra semestern försvann det tre caudopunctatus

Lämna en kommentar:

• Joakim Draktoft
    svarade
    Ursprungligen postat av johho
    Undrar om jag nån gång kommer äga hästnosar. Det återstår ju att se
    Självklart skall du ha det Johan, det får vi se till om inte annat

Tog mitt första gäng yngel häromdagen från mina T irsacae, Moba. 15 stycken småttingar till antalet.

Dessutom så verkar det inte bättre än att det är ännu en hona som tuggar. Trodde jag hade 3+1 i fördelning, men ser nu ut som 2+2

Ni som regelbundet får smått, hur är tillväxttakten på irsacaen. Är ju väldigt små nu, så de får gå i egen kasse ett tag.

Lämna en kommentar:

• Bo Pärsson
    svarade
    Tack!

Lämna en kommentar:

• johho
    svarade
    Kanske fungerar bra med petros? Ska inte ha petros nu men om vi nångång kommer till ett hus vill sambon dra ihop ett kar med moshi.

Lämna en kommentar:

• DaRe
    svarade
    Jag gillar dem skarpt. Aktiva intressanta att studera och väldigt avslappnade, dvs de visar upp en rad olika beteenden som känns naturliga. Betar alger mer än någon annan art jag har.

Lämna en kommentar:

• johho
    svarade
    Undrar om jag nån gång kommer äga hästnosar. Det återstår ju att se

Lämna en kommentar:

• DaRe
    svarade
    Ja, jag har tre par, även om det inte är ovanligt att de byter partner. Väldigt ofta tuggar alla tre paren.

Lämna en kommentar:

• johho
    svarade
    Ruvar de övre Dare?

Lämna en kommentar:

• DaRe
    svarade
    Ursprungligen postat av Bo Pärsson
    Hej.
    Har ett tvåhundrade literskar som jag tänkte ha hästnosar i. Är det för litet? Om inte, hur många kan jag ha?
    Välkommen Bo, jag tror du kan ha en grupp om 6st i ett 200 literskar.

Artregistret anger 200 liter som gräns och jag tycker det är en lämplig storlek på kar.

Lite bilder på mina...
    Bifogade filer

Lämna en kommentar:

Arbetssätt...