Hästnostråden 2014

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

• DaRe
    svarade
    Stiliga

Lämna en kommentar:

• Streamstone
    svarade
    Lätt att fånga på bättre bild är dom inte. Jomenvisst - dom. Idag upptäckte jag plötsligt en liten hästnos till. Så jäkla bra har dom vart på lura runt och hålla sig undan att jag aldrig fram till denna dag lyckats se mer än en åt gången. Till det mest lustiga är att deras favorittillhåll är kring stenarna och grottsystemet där den större Altosen för det mesta håller till.

bedårande slta små miniatyrnäser
    Bifogade filer

Lämna en kommentar:

• DaRe
    svarade
    Läcker!

Lämna en kommentar:

• Streamstone
    svarade
    Här är den lille överlevaren, han (? Råkar bara blivit att det är en han) har börjat tuffa till sig nu och tittar fram lite här och där emellanåt. Och långa stunder är han spårlöst borta, för att dyka upp på nåt helt oväntat ställe. Blixtsnabb liten rackare. Svårt att uppskatta storleken men nånstans runt 2,5cm kanske, och ruskigt sjukt gullig. Den där typiskt aktiva hästnosnyfikenheten har börjat visat sig alltmer. Hoppas han inte blir för vågad bara och utmanar ödet och tror att Altosar är ofarliga. Har bara sett en, åt gången i alla fall, och antar att det här den ende som klarat sig. Har tyvärr bara lyckats fånga några sjaskiga bilder med mobilen än så länge.
    Bifogade filer

Lämna en kommentar:

• Gäst
    Gäst svarade
    Tackar tackar - ska kika!

Lämna en kommentar:

• DaRe
    svarade
    Jag vet inte riktigt, jag har Eretmodus cyanostictus , Kasanga.
    Du kan kolla lite vad du gillar här:

och

och

Lämna en kommentar:

• Gäst
    Gäst svarade
    Ok, tack för snabbt svar. Var bara lite orolig eftersom hästnosarna verkar vara så pass försynta, troffarna är ju inte direkt lugna. Vilken hästnos-art rekommenderas/kan man få tag på? Haft ett uppehåll på dryga 20 år sen jag vad medlem sist, lite rostig mao.

Lämna en kommentar:

• DaRe
    svarade
    Jag tror inte det alls är några problem. Rivaliteten sker främst inom arten för båda arterna i min lilla erfarenhet.

Stort välkommen hit för övrigt!

Lämna en kommentar:

• Gäst
    Gäst svarade
    Hästnos och tropheus moori

Tjenare! Har en grupp vf Tr. Moori Chaitika (40+) i ett 540-kar. Kan man skicka ner en grupp hästnosar utan att det innebär problem för någon av grupperna?

Lämna en kommentar:

• Bo Pärsson
    svarade
    Yes!

Ursprungligen postat av Johan F
    Hej och Välkommen!

Ett två hundra liters är inte för litet om du gör som Daniel säger skaffa ett gäng. Däremot så är det svårt med färre. Så om du kommer över fler så ta alla. Jag har sju i ett två hundra liters kar och i bland så känns det som om det skulle vara lugnare med fler.
    Nu har jag blivit med fiskar! Fem stycken Eretmodus cyanostictus Kasanga simmar nu i burken. Dom fick sällskap av ett gäng Thropheus Kiriza
    Gold. Alla fiskarna är yngel, modell större, så det skall bli kul att se dom växa upp. I juli blir det flytt till mindre lägenhet men större kar!

Lämna en kommentar:

• Carpus
    svarade
    Under natten hade hanen plockat upp ynglena igen och stod och tjurade i ett hörn.
    Men nu i eftermiddags hade han spottat ut hela 28 småttingar.
    Ska låta honom gå i spottkaret och äta upp sig några dagar innan jag släpper i honom i stora karet igen

Lämna en kommentar:

• Joakim Draktoft
    svarade
    Streamstone: Kul överraskning. Tror nog att det finns flera om du identifierat en. Hittade själv eftersläntrare som släppts i karet efter jag strippade honan.

Nyfikna rackare som håller till på olika ytor i det kombinerade ciklid-/malyngelkaret.

Carpus: Mina senaste kullar har legat på 15-17 yngel.

Lämna en kommentar:

• Carpus
    svarade
    Tömde just min motvillige hane på 5 små yngel, som nu går i ett spottkar.
    Tänkte låta hanen gå med ynglen några dagar, dels för att se om han spottar ut nått mer samt att låta honom äta upp sig lite.
    Hur många yngel brukar det bli på en lek?

Lämna en kommentar:

• Pierre_N
    svarade
    Häftigt Streamstone! Det är alltid något speciellt med yngel som klarar sig utan att man lägger sig i. Hoppas på foton/film senare när det växt till sig lite!

Lämna en kommentar:

• Streamstone
    svarade
    Vart lite frånvarande ett tag. En massa annat som fått sin tid och akvariebtraktelser har enbart fått vara ren avkoppling. Hur gick det nu då med den ruvande hanens uppdrag (ifall nån undrar)? Jodå han höll definitivt vad han skulle, men några yngel såg jag aldrig röken av. Däremot besökte båda två vissa ställen i karet märkbart mer än vanligt och höll sig undan längre stunder. Inbillade mig att det kanske fanns nåt undangömt där. Sedan avklingade det beteendet allt mer med tiden och var rätt säker på att om, sp har dom nog inte överlevt. Inte alls särskilt överaskad dock med smygjagande Altosar som stryker omkring.

Igår blev jag därför väldigt snopen, exhalterad och glad när jag helt plötsligt får syn på ett litet hästnosyngel i en smal spalt/sprina mellan två stenar som ligger på varandra. Väl dold och skyddad och helt lönlöst omöjligt att ens försöka fota. Omöjligt att se om det eventuellt kan vara nån mer för det är trångt och skuggigt och inte fri insikt genom hela springan. Skygg och snabb som blixten. Har sett både honan och hannen intill bakre öppningen av den här springan, lite smygande diskret. Inget vaktbeteende utan ser ut att försöka låtsas som ingenting.

Undrar just nu om det kan finnas nån mer nånstans, som jag inte ser. Hur är det, spottar dom ynglen i grupp eller sprider dom ut sina yngel? Har mina misstankar om var ev. andra kan finnas i så fall, men där är omöjligt att komma åt med ögonen. Bara en överlevare känns under omständigheterna trots allt väldigt kul - bara att hoppas att den lyckas överlista sina fiender. Grymt gullig liten hästnos miniatyr.

Lämna en kommentar:

Arbetssätt...