Hästnostråden 2014

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #31
    Coolt med ynglen, men jag har tyvärr inget svar på det.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Johan F
      Användare
      • mars 2006
      • 2439

      #32
      Ursprungligen postat av Joakim Draktoft
      Ännu en fråga om våra kära hästnosar samt lite bilder.

      Har som bekant en grupp med T. irsacae, Moba som har börjat ge lite yngel på senare tid och nu noterar något som förbryllar mig lite. Hittills har det blivit två olika kullar med ca 15-16 yngel per kull.

      Det jag noterat är att varje kull består av både ljusa och mörka individer.

      Bifogar med en bild som uppvisar skillnaden (bild till vänster från första kullen och bild till höger från andra kullen, därav storleksskillnad).

      [ATTACH=CONFIG]51705[/ATTACH]

      Många är mörka, vissa nästan kolsvarta, flertalet mörkt randiga som till vänster på bilden och några helt ljusa som höger bild visar.

      Vad jag känner till så har färger inte något med kön att göra och det har inte med ålder och tillväxt att göra eftersom det fortfarande är samma i båda kullarna.

      Någon som vet något om detta eller noterat samma sak?
      Har inte samma släkte men mina Eretmodus yngel är inte så varierande som du beskriver.
      3000 liter med Tropheus
      http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
      Tropheus sp. black Ikola
      Tropheus sp. black Caramba
      Tropheus red bishop Caramba
      Tropheus Moorii Kambwimba
      Tropheus Moorii Kapampa
      Tropheus Duboisi Maswa

      Kommentar

      • Joakim Draktoft
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 7334

        #33
        Skall se om jag kan få ett kort på de riktigt mörka också så att ni ser skillnaderna i hela gruppen.
        Joakim Draktoft
        f.d Webmaster Ciklid.se
        ____________________________________________

        Kommentar

        • Pierre_N
          Användare
          • mars 2004
          • 772

          #34
          Ursprungligen postat av Joakim Draktoft
          Ännu en fråga om våra kära hästnosar samt lite bilder.

          Har som bekant en grupp med T. irsacae, Moba som har börjat ge lite yngel på senare tid och nu noterar något som förbryllar mig lite. Hittills har det blivit två olika kullar med ca 15-16 yngel per kull.

          Det jag noterat är att varje kull består av både ljusa och mörka individer.

          Bifogar med en bild som uppvisar skillnaden (bild till vänster från första kullen och bild till höger från andra kullen, därav storleksskillnad).

          [ATTACH=CONFIG]51705[/ATTACH]

          Många är mörka, vissa nästan kolsvarta, flertalet mörkt randiga som till vänster på bilden och några helt ljusa som höger bild visar.

          Vad jag känner till så har färger inte något med kön att göra och det har inte med ålder och tillväxt att göra eftersom det fortfarande är samma i båda kullarna.

          Någon som vet något om detta eller noterat samma sak?
          Jag har också T. irsacae och har lagt märke till det också, kan tyvärr inte svara på va det beror på men min första tanke var att det rör sig om hane/hona.

          Kommentar

          • Repen1
            Användare
            • januari 2013
            • 877

            #35
            Mina " T irsacae" yngel var precis likadana en del mörka o en del ljusa, vet inte om det var samma fiskar eller om det var olika hela tiden, det var inget jag direkt tänkte på utan tog det som dom vuxna som har olika starka färger beroende på humör. Mille
            Dieselråttan

            Kommentar

            • Bosse G
              NCS Medlem
              • november 2013
              • 235

              #36
              Har ett "litet" problem. Fick tag i 5 kanonfina hästnosar men har inte en susning vilken sort. Vad tittar man efter för att artbestämma dom. Har inga större färger men svart sömm runt fenorna. Dessutom utdragna spetsiga fenor så tror inte det är Eretmodus. Ju mer jag tittar ju mer förvirrad blir jag. Men lutar åt Tanganicodus. Fast dom är stora. 10-12 cm så ändå inte :-(
              Senast redigerad av Bosse G; 24 mars 2014, 17:15.

              Kommentar

              • Repen1
                Användare
                • januari 2013
                • 877

                #37
                Vi behöver lite bilder Bosse. Mille
                Dieselråttan

                Kommentar

                • Bosse G
                  NCS Medlem
                  • november 2013
                  • 235

                  #38
                  Jag med Mille. Dom jäklarna slänger sig ner bakom stenarna när kameran kommer fram. Men det kommer.

                  Kommentar

                  • riktlinjer
                    Användare
                    • augusti 2013
                    • 335

                    #39
                    Ursprungligen postat av Repen1
                    Mina " T irsacae" yngel var precis likadana en del mörka o en del ljusa, vet inte om det var samma fiskar eller om det var olika hela tiden, det var inget jag direkt tänkte på utan tog det som dom vuxna som har olika starka färger beroende på humör. Mille
                    Inte hästnosar men troffar, ur samma kull är några ljusa och några mörka. Och när de blir lite större mörknar alla av dem.

                    Kommentar

                    • Joakim Draktoft
                      NCS Medlem
                      • april 2002
                      • 7334

                      #40
                      Ursprungligen postat av Repen1
                      Mina " T irsacae" yngel var precis likadana en del mörka o en del ljusa, vet inte om det var samma fiskar eller om det var olika hela tiden, det var inget jag direkt tänkte på utan tog det som dom vuxna som har olika starka färger beroende på humör. Mille
                      I mitt fall så vet jag med säkerhet att det är samma individer som hittills behållit sina respektive färger. De som är helmörka ser man inga ränder alls på, medan de "mellanfärgade" visar svart-ljus randing och de ljusa så anar man ju kommande ränder.

                      Skall bli intressant att se vid vilken storlek de växlar till normal färgning.
                      Joakim Draktoft
                      f.d Webmaster Ciklid.se
                      ____________________________________________

                      Kommentar

                      • Joakim Draktoft
                        NCS Medlem
                        • april 2002
                        • 7334

                        #41
                        Ursprungligen postat av Bosse G
                        Har ett "litet" problem. Fick tag i 5 kanonfina hästnosar men har inte en susning vilken sort. Vad tittar man efter för att artbestämma dom. Har inga större färger men svart sömm runt fenorna. Dessutom utdragna spetsiga fenor så tror inte det är Eretmodus. Ju mer jag tittar ju mer förvirrad blir jag. Men lutar åt Tanganicodus. Fast dom är stora. 10-12 cm så ändå inte :-(
                        Om du använder vårt Artregister med följande länkar så kan du kanske få en hyfsad överblick på olika varianter för de arter där vi har bilder, inklusive fångstplatser:





                        Tyvärr saknar vi ju en bilder för en del varianter, men det är åtminstone något att utgå ifrån till dess att du lyckats ta bilder som vi kan jämföra med.
                        Joakim Draktoft
                        f.d Webmaster Ciklid.se
                        ____________________________________________

                        Kommentar

                        • Bosse G
                          NCS Medlem
                          • november 2013
                          • 235

                          #42
                          Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0983.JPG
Visningar: 1
Storlek: 284,9 KB
ID: 690389Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0984.JPG
Visningar: 1
Storlek: 199,4 KB
ID: 690390Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0986.JPG
Visningar: 1
Storlek: 213,8 KB
ID: 690391Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0987.JPG
Visningar: 1
Storlek: 339,8 KB
ID: 690392Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0991.JPG
Visningar: 1
Storlek: 617,9 KB
ID: 690393Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0992.JPG
Visningar: 1
Storlek: 485,3 KB
ID: 690394
                          Lycka till. Grymt jobbiga att fota. 10-12 cm

                          Kommentar

                          • Carpus
                            Användare
                            • september 2012
                            • 142

                            #43
                            När kan man tömma hästnoshanar?
                            Mina T irsacae har lekt och honan har lämnat över ynglena till hanen för två dagar sen. Jag vill gärna dra upp yngel på dessa och behöver därför tömma eller flytta hanen. Vad är bäst?
                            För tillfället får han stryk av den minsta hanen då denna försöker sno båda honorna nu när alfahanen är upptagen med ynglena

                            Kommentar

                            • DaRe
                              NCS Medlem
                              • september 2009
                              • 22831

                              #44
                              Ursprungligen postat av Bosse G
                              [ATTACH=CONFIG]51779[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]51780[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]51781[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]51782[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]51783[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]51784[/ATTACH]
                              Lycka till. Grymt jobbiga att fota. 10-12 cm
                              Snygg firre!!!
                              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                              ///David
                              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                              Kommentar

                              • Joakim Draktoft
                                NCS Medlem
                                • april 2002
                                • 7334

                                #45
                                Ursprungligen postat av Bosse G
                                Grymt jobbiga att fota. 10-12 cm
                                Ja, det är snabbare rackare det där då ljus är a och o för att lyckas få skarpa kort på dem.

                                Försöker tyda på bilderna om det finns något färgat band i ryggfenan eller ut på stjärtfenan, men blir osäker på bilderna. Finns ju ganska många varianter inom de tre släktena som faktisk har fisk som ter sig lika, men just dessa detaljer skiljer en del åt.
                                Joakim Draktoft
                                f.d Webmaster Ciklid.se
                                ____________________________________________

                                Kommentar

                                Arbetssätt...