Import tjekien

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lars
    Användare
    • augusti 2010
    • 226

    Import tjekien

    Och sedan odla på dessa för att sälja vidare. Vad får man för kvalité på fisken tror ni? Spelar det någon roll, hur man väljer avelsdjur eller anser ni att odlade föräldrar kan bli ett bra lekpar i en hobbyodling?

    Själv har jag valt ut föräldrar med mer omsorg, men det kanske inte spelar så stor roll. Vad anser ni?
    Hemsida
    FiskTorget
  • kingdiamond
    Användare
    • juni 2008
    • 45

    #2
    Frågan är väl om kvaliteten på dom tjeckiska fiskarna håller sämre kvalitet! Det tror inte jag.
    Jag vet att man kan få bra avelsdjur av odlade fiskar vare sig dom kommer från sverige, tjeckien eller singapore.

    Kommentar

    • Lars
      Användare
      • augusti 2010
      • 226

      #3
      Ja, jag antar att det går att finna bra fiskar överallt. Frågan kanske är otydligt formulerad. Skall man avla/odla vidare, förädla arten genom odlade avkommor eller skall man försöka finna Vildfångat, F1 eller anser ni att det spelar mindre roll
      Hemsida
      FiskTorget

      Kommentar

      • endymion

        #4
        Vad är det du funderar på att importera? Victoriaciklider och Malawiciklider är ofta väldigt tveksamma när de kommer från Tjeckien för att utrycka sig milt. Tyska grossister har ofta mycket bättre fisk.

        Kommentar

        • Repen1
          Användare
          • januari 2013
          • 877

          #5
          Varför är det tveksamt att få fisk just från Tjekien? Frågar inte för att jag är Tjeck själv utan just för att man har hört att fisk just från Tjekien skulle vara sämre än från andra länder. Eller är det bara en skröna?Man ser ju mycket sönderavlat från många andra länder.Mille
          Dieselråttan

          Kommentar

          • Lars
            Användare
            • augusti 2010
            • 226

            #6
            Ursprungligen postat av Repen1
            Varför är det tveksamt att få fisk just från Tjekien? Frågar inte för att jag är Tjeck själv utan just för att man har hört att fisk just från Tjekien skulle vara sämre än från andra länder. Eller är det bara en skröna?Man ser ju mycket sönderavlat från många andra länder.Mille
            Att jag tog det landet var väl bara en slump. Har hört några gånger att de svenska butikskedjorna får fisk från Tjeckien. Det kanske är en skröna, vad vet jag Men min frågeställning är ändå, skall man odla på vilket par som helst? Även ett vackert par från en vanlig butikskedja?
            Hemsida
            FiskTorget

            Kommentar

            • endymion

              #7
              Ja av någon anledning säljs många Malawi och Victoria med fel namn samt att det många ggr handlar om hybrider. Därimot Tangayikaciklider brukar hålla hög kvalitet. Men skälet att butikerna handlar från Tjeckien är ju att det är billigt.

              Kommentar

              • GraTis
                Användare
                • januari 2013
                • 414

                #8
                Det är väl ganska naturligt att svenska odlare tycker tjeckisk fisk är skit.
                Den tjeckiska fisken är klart billigare än den från svenska odlare och konkurrerar därmed ut fisk från svenska odlare.

                På forum likt det här är det ganska lätt att spridda rykten som snart blir sanningar och här skriver bara svenska odlare.

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  #9
                  Kan bara säga att fisk jag köpt som kommer från tjeckiska leverantörer varit helt korrekta. Det var dock SA och CA. Har faktiskt inte haft Malawikar alls. Hmm, det kanske är dags.

                  Hur som tycker jag det är olyckligt att dra ett helt land över en kam. Bättre då är att vara konkret, ex Jag har köpt art A men som visade sig vara art B. Det blir annars olyckliga generaliseringar som snabbt får fäste. Orättvist helt enkelt.
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • Repen1
                    Användare
                    • januari 2013
                    • 877

                    #10
                    Jag tycker att köper du din fisk Lars o den håller (ser ut som) den standard som just den specifika arten ska göra, så spelar det ingen roll om den är Vf eller butiksodlad. Men det är upp till oss akvarister att se till att den fortsätter att hålla (Vf standard) genom att undvika korsningar o inavel.Därför är jag på jakt efter lite nytt blod till mina grupper då o då.Mille
                    Dieselråttan

                    Kommentar

                    • DaRe
                      NCS Medlem
                      • september 2009
                      • 22831

                      #11
                      Ursprungligen postat av Repen1
                      Jag tycker att köper du din fisk Lars o den håller (ser ut som) den standard som just den specifika arten ska göra, så spelar det ingen roll om den är Vf eller butiksodlad. Men det är upp till oss akvarister att se till att den fortsätter att hålla (Vf standard) genom att undvika korsningar o inavel.Därför är jag på jakt efter lite nytt blod till mina grupper då o då.Mille
                      Bra sagt
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                      ///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      • Wilhelm
                        Användare
                        • april 2002
                        • 9122

                        #12
                        Ursprungligen postat av Repen1
                        .......... Men det är upp till oss akvarister att se till att den fortsätter att hålla (Vf standard) genom att undvika korsningar o inavel.Därför är jag på jakt efter lite nytt blod till mina grupper då o då.Mille
                        Hur gör du då? Tar du bort hanar eller honor när du tillför "nytt blod" ?
                        mvh Wilhelm

                        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                        www.linkopings-akvarieforening.net/
                        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                        Kommentar

                        • Repen1
                          Användare
                          • januari 2013
                          • 877

                          #13
                          Ursprungligen postat av Wilhelm
                          Hur gör du då? Tar du bort hanar eller honor när du tillför "nytt blod" ?
                          Jag har ju inte så mycket fisk så jag kan hålla reda på individerna,men om man tex tar mina "kilesa" så tas yngel bara från en hona som jag har sett vilken hane hon lekt med, så "far" "dotter" "syskon"som leker tar jag inga yngel på, ska jag ha yngel från "dottern" så kommer hanen från en helt annan stam, säljer heller inga yngel förens dom börjar färga, i fall det mot förmodan ändå skulle vara någon defekt på någon. Men naturligtvis jag odlar inte utan säljer bara sådant som så att säga har blivit "över" när jag håller mina stammar i någorlunda samma storlek.Mille
                          Dieselråttan

                          Kommentar

                          • endymion

                            #14
                            Ja på Victoriaciklider är ungefär 75-80 % felmärkt eller hybrider av det som kommer från Tjeckien. På Malawi har jag inte riktigt samma stora erfarenhet. Men jag har många ggr sett exempelvis Maingano och Golden som under inga omständigheter är var de sålts som. Grejen är ju att det kan finnas pengar att tjäna genom att man ofta får större kullar efter hybrider. Nackdelen är att man väldigt ofta får hopplöst aggressiva fiskar som skiljer en del i utseende. Och att jag skulle skriva vad jag gör för jag odlar är rent nonsens. Ska ni köpa fisk från annat håll köp istället tyskodlad fisk (exempelvis från Cichlidenstadl), tyska odlare har ungefär samma inställning som svenska odlare. Ja visst det finns säkert seriösa tjeckiska odlare också men tyvärr är det allt för vanligt att fisken ändå blandas hos grossisterna. Det finns dock vissa arter som är mindre benägna än andra att hybridisera men det kräver stor kunskap för att veta vad som går och vad som inte går att beställa. Jag köpte exempelvis Pseudocrenilabrus victoriae och fick det delvis, tydligen hade de inte tillräckligt många utan skickade hälften av Pseudocrenilabrus multicolor multicolor och trodde inte att jag skulle märka något. Men visst ska man spara några tior i inköp och vill ha en hopplöst aggressiv fisk som slår ihjäl alla andra och som aldrig färgar ut kan jag rekommendera att köpa tjeckiska Malawi och Victoriaciklider. Förhoppningsvis var det ju inte en nybörjare som köpte den fisken som aldrig någonsin vill prova på ciklider igen för de var så elaka. Dessutom står det inskrivit i NCS stadgar att vi ska stödja inhemska odlare. De stora svenska grossisterna köper inte tjeckiska Malawi och Victoria av en orsak. Det är de tjeckiska grossisterna som kör in själva, dessutom tror jag inte att de följer de regler som de svenska grossisterna måste följa (L80 mm). Exempelvis när de skickar fisk i oisolerade skåpbilar under vintern så typ 90 % av fisken dör vilket har hänt. Och även om jag vet exakt vilken grossist som gjort olika saker tänker jag inte sitta och peka ut någon på ett officiellt forum.

                            Kommentar

                            • Jan Kohler
                              Användare
                              • augusti 2007
                              • 128

                              #15
                              Jag odlar i och för sig i mycket blygsam omfattning men gör det för att jag tycker att det är kul och ur ett intresse att bevara arterna som de är.
                              Jag köper i stort sett alltid VF och odlar några kullar och sen byter jag art, är också noga med att ge bra mat.
                              Men detta är för mig något jag tycker är viktigt och jag vill inte släppa ifrån mig fisk av dålig kvalitet eller under falsk art.
                              Har Malawi.
                              Därför handlar jag enbart fisk från någon jag litar på.
                              Senast redigerad av Jan Kohler; 20 februari 2014, 03:52.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...