Knepig sjukdom

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • -DD-
    Användare
    • mars 2009
    • 16

    Knepig sjukdom

    Jag har råkat ut för någon form av sjukdom i mitt 720 liters akvarium som jag inte kan lista ut vad det är. Jag har haft något liknande förut i ett mindre akvarium med just tetror (nättetror då). Symptomen börjar med att fettfenan angrips och det bildas små vita prickar som sedan sprider sig över fettfenan (se bilder nedan), fler och fler fiskar uppvisar samma fläckiga fettfena efter en tid. Ytterligare ett tag senare (veckor) verkar det som linsen i ögat hos en del fiskar angrips och den blir gråaktig. Med tiden hade alla tetror detta men fortsatte äta och tom förökade sig vid det tillfället, så det var inte direkt dödligt.

    När jag upptäckte problemet denna gången köpte jag en kraftigt UV-filter vilket verkar ha stoppat spridningen och inga ciklider i burken verkar ha påverkats. Men "smittan" finns ju kvar och har inte försvunnit trots att UV-filter varit igång sen Maj förra året. Är det någon som har någon ide? Jag lyckas inte hitta något liknande på den berömda www.
    Klicka på bilden för större version

Namn: img_6821.jpg
Visningar: 1
Storlek: 357,5 KB
ID: 699822Klicka på bilden för större version

Namn: img_6894.jpg
Visningar: 1
Storlek: 423,1 KB
ID: 699823

    David
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Har du testat att salta?
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • -DD-
      Användare
      • mars 2009
      • 16

      #3
      Nja, inte denna gången. Jag har pansarmalar i karet så jag har undvikit att tillsätta salt. Jag får kanske läsa på lite för att se vilka mängder de kan tolerera, och se om det blir någon förbättring.
      Än så länge har inget förändrats, fortfarande dessa vita fläckar på fettfenan hos flertalet av kardinaltetrorna.

      Kommentar

      • olof
        Användare
        • april 2002
        • 1823

        #4
        Ursprungligen postat av -DD-
        Nja, inte denna gången. Jag har pansarmalar i karet så jag har undvikit att tillsätta salt. Jag får kanske läsa på lite för att se vilka mängder de kan tolerera, och se om det blir någon förbättring.
        Än så länge har inget förändrats, fortfarande dessa vita fläckar på fettfenan hos flertalet av kardinaltetrorna.
        Det är en ren myt att pansarmalar skulle vara mer känsliga för salt än andra fiskar. Det är inget problem att salta dem. Om det hjälper vet jag dock inte.

        Mvh

        Olof
        http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

        Kommentar

        • -DD-
          Användare
          • mars 2009
          • 16

          #5
          Salt hjälpte inte (och inte verkade det påverka pansarmalarna heller). Fler fiskar har inte insjuknat men samtidigt så finns infektion kvar hos de fiskar som drabbats. Jag börjar fundera på om det kan var någon form av trematoder "flukes" på engelska. Verkar det rimligt? Tänkte iaf prova att behandla mot just detta. Vet någon en bra medicinering mot detta, Sterazin, Gyrodol?

          Som synes nedan så är det fettfenan som framförallt är angripen men även en viss grumling i ögat.

          Klicka på bilden för större version

Namn: 7S7A0470.jpg
Visningar: 1
Storlek: 535,1 KB
ID: 691726

          Kommentar

          Arbetssätt...