Gräver Guinacara geayi?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Camenius
    NCS Medlem
    • oktober 2004
    • 233

    Gräver Guinacara geayi?

    Funderar över vilka ciklider jag ska kombinera i ett kommande projekt. Räknar med att ha mycket växter och vill därför inte ha alltför grävande arter, vilket gör att jag nu funderar över huruvida Guinacara Geayi (och näraliggande) gräver mycket? Erfarenheter?
    Tack på förhand
    Legitimerad Nortonist.
    "Reality is merely an illusion, although a very persistent one."
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Så in i h. Hanen ngräver ut en håla till sig själv och ocksåp en håla för leken. Hanen håller till i sin egen håla i allmänhet och honan håller undan honom från lekhålan så snart leken skett. Lyckas de få till bra hålor byter de inte dvs efter det sker inte så farligt med grävande, men det krävs att du lyckas förbereda framgrävbara grottor på bra platser för att slippa fortsatt grävande. Läs gärna denna artikel:


    Medlemskap krävs dock.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Camenius
      NCS Medlem
      • oktober 2004
      • 233

      #3
      Ursprungligen postat av DaRe
      Så in i h. Hanen ngräver ut en håla till sig själv och ocksåp en håla för leken. Hanen håller till i sin egen håla i allmänhet och honan håller undan honom från lekhålan så snart leken skett. Lyckas de få till bra hålor byter de inte dvs efter det sker inte så farligt med grävande, men det krävs att du lyckas förbereda framgrävbara grottor på bra platser för att slippa fortsatt grävande. Läs gärna denna artikel:


      Medlemskap krävs dock.
      Tack för snabbt svar även om det inte var det svar jag ville ha.

      Har haft Geayi för många år sedan och mindes inte hur den var... minns bara att jag gillade arten skarpt.

      Har ett livslångt akvarieintresse som går i vågor parallellt med gamla motorcyklar och som legat i träda ett tag. Vill nu ta tag i det nu igen och räknar med att starta ett västafrika-kar där jag (nu svär jag väl i kyrkan?) även blandar in några andra arter jag gillar och där vattenkraven kan stämma överens med varandra, exempelvis Geayi... Vill dock inte ha något grävande eftersom jag ska ha mycket växter.

      Får väl fundera om jag ska ha några SA istället och även acceptera lite grävande... eller satsa på ursprungsidén med ett rent västfrika? Hm....
      Legitimerad Nortonist.
      "Reality is merely an illusion, although a very persistent one."

      Kommentar

      • ewa
        NCS Medlem
        • mars 2013
        • 457

        #4
        Geayi gräver. De grävande fiskarna är roligare att ha, det händer mycket roligt i karet. Plantera mellan större stenar direkt pa botten, lägg sanden over.

        Kommentar

        • Rasmus E
          Användare
          • augusti 2013
          • 68

          #5
          Jag har haft arten i en dryg månad. Trivsamma fiskar. De tar ständigt in sand i munnen och spottar ut den på både stenar och blad. Det är den första jordätarart jag har haft, men jag kan tänka mig att de arter som silar sand genom hjälarna möblerar om lite mer.

          Kommentar

          • affealien
            Användare
            • januari 2012
            • 1157

            #6
            Har haft lite alla möjliga jordätare och geophagus och satanoperca silar ju lixom överallt för att hitta mat medan guianacarorna mer grävde massor på samma ställe för att bygga grottor. Gör en grotta åt dem och tro att den ska duga kan man glömma. De kommer gräva en egen där det passar. Men ofta blir det ju under rötter eller stenare så växter brukar ofta klara sig ganska bra.
            Men riktigt trevliga fiska ändå, mycket bra yngelvårdare
            Mvh
            //Alf

            Kommentar

            • Camenius
              NCS Medlem
              • oktober 2004
              • 233

              #7
              Tack för era synpunkter och erfarenheter. Från början tänkte jag starta ett kar med västafrika (sugen fortfarande) när jag börjar med akvarier igen... sen blev jag sugen på att blanda... nu funderar jag på allvar på SA, tack vare geayi som jag gillar mycket.
              Har gott om tid att fundera eftersom jag startar först i höst med karet. Om jag drar igång ett SA, vilka fler "fredliga" arter rekommenderar ni tillsamamns med geayi?

              Alltså några fler SA som inte gräver så mycket och som är relativt "icke-aggressiva".
              Senast redigerad av Camenius; 10 februari 2014, 19:01.
              Legitimerad Nortonist.
              "Reality is merely an illusion, although a very persistent one."

              Kommentar

              • Cichlid-Power
                Användare
                • november 2006
                • 253

                #8
                Central Amerikanere

                Ursprungligen postat av Camenius
                Tack för era synpunkter och erfarenheter. Från början tänkte jag starta ett kar med västafrika (sugen fortfarande) när jag börjar med akvarier igen... sen blev jag sugen på att blanda... nu funderar jag på allvar på SA, tack vare geayi som jag gillar mycket.
                Har gott om tid att fundera eftersom jag startar först i höst med karet. Om jag drar igång ett SA, vilka fler "fredliga" arter rekommenderar ni tillsamamns med geayi?

                Alltså några fler SA som inte gräver så mycket och som är relativt "icke-aggressiva".
                Hallo Camenius, der finnes det mange å velge mellom, men jeg tror jeg vil anbefale fisk i slekten Cryptoheros, C. septemfasciatus, C. myrnae, C. sajica, C. nanoluteus , og det finnes flere..


                Cichlid-Power

                Kommentar

                • Camenius
                  NCS Medlem
                  • oktober 2004
                  • 233

                  #9
                  Tack för svar och förslag. Ser till min fövåning att jag nu verkligen lutar mot något helt annat än det jag tidigare planerade. Från start tänkte jag nämligen starta ett kombinerat växt- och västafrikaciklidakvarium. Nu är jag helt inriktad på SA. Så kan det gå.
                  Mitt problem nu är dock lite annorlunda än i stort sett alla andras här på forumet. Jag bor på landet och har ibland svagt färgat vatten trots vattenreningsanläggning. Hoppas kunna lösa detta under våren och dra igång ett akvrium igen.Då får jag aneldnming att återkomam och fråga mer efter erfarenheter kring SA.
                  Legitimerad Nortonist.
                  "Reality is merely an illusion, although a very persistent one."

                  Kommentar

                  • Uffe Lindström
                    Användare
                    • maj 2005
                    • 285

                    #10
                    Ursprungligen postat av Camenius
                    Tack för svar och förslag. Ser till min fövåning att jag nu verkligen lutar mot något helt annat än det jag tidigare planerade. Från start tänkte jag nämligen starta ett kombinerat växt- och västafrikaciklidakvarium. Nu är jag helt inriktad på SA. Så kan det gå.
                    Mitt problem nu är dock lite annorlunda än i stort sett alla andras här på forumet. Jag bor på landet och har ibland svagt färgat vatten trots vattenreningsanläggning. Hoppas kunna lösa detta under våren och dra igång ett akvrium igen.Då får jag aneldnming att återkomam och fråga mer efter erfarenheter kring SA.
                    Jag bor också lite på landet utanför Arboga, med egen brunn...
                    svagt färgat vatten och SA är ju nästan som handen i hansken, om man ska se det possitivt

                    Och ofta vill man få ner PH när man har SA, typ med eklöv, boklöv, alkottar mm och det ger absolut lite färgat vatten.
                    Så se inte lite färgat vatten som något hinder

                    Mvh
                    Uffe
                    www.youtube.com/user/Uffelimpan

                    Kommentar

                    • DaRe
                      NCS Medlem
                      • september 2009
                      • 22831

                      #11
                      Hur stor påverkan har alkottar på pH? Hur mycket skulle man behövas för att komma ned till pH 5?
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                      ///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      • Uffe Lindström
                        Användare
                        • maj 2005
                        • 285

                        #12
                        Ursprungligen postat av DaRe
                        Hur stor påverkan har alkottar på pH? Hur mycket skulle man behövas för att komma ned till pH 5?
                        Jag tror att vattnet du har i kranen påverkar så mycket att man inte kan generalisera. Men prova lägg några alkottar i typ en liter så krymper PH ner direkt och färgar vattnet också. Prova dig fram...
                        Har man högt PH i kranen är nog utan tvekan det bästa att köra omsmos-filter. Då är vattnet lite mer neutralt och lättare att sänka PH med exempelvis alkottar.

                        Mvh
                        Uffe
                        www.youtube.com/user/Uffelimpan

                        Kommentar

                        • DaRe
                          NCS Medlem
                          • september 2009
                          • 22831

                          #13
                          Jag har KH 5 och pH 7 i burkarna nu.

                          Sorry för OT.
                          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                          ///David
                          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                          Kommentar

                          • Camenius
                            NCS Medlem
                            • oktober 2004
                            • 233

                            #14

                            Tack för uppmuntrande ord!
                            Jag har också valt att se det positivt, precis som du skriver. Har även upptäckt flera SA arter som jag är intresserad av, exempelvis Geayi. Har även tidigare haft en jordätare (satanoperca leucostica) som jag verkligen gillade (grävde inte såååå mycket). Växter ska jag ha, men får väl skapa växtakvarium i ett andra akvarium.... Akvarium är precis som gamla veteranhojar, har man en, vill man ha en till... och en till... Kallas lyxproblem och kan lösas enkelt.. (om man gift sig rätt) .

                            Gillar även Aeuqidens, apistogramma, biotodoma, nannacara, satanoperca, mikrogeophagus ... kanske inte alla i samma kar , men...ja, det finns många att fundera över... bara att välja några som kombinerar varandra bra. Kul att fundera och planera. Är inte så inläst på SA som på Västafrika och Tanganyika, men även gamla hundar kan...
                            Senast redigerad av Camenius; 12 februari 2014, 13:09.
                            Legitimerad Nortonist.
                            "Reality is merely an illusion, although a very persistent one."

                            Kommentar

                            Arbetssätt...