Hår-alger?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • macson
    Användare
    • april 2003
    • 133

    Hår-alger?

    Hejsan!
    Jag har fått en konstig hår-liknande alg på rutan. Sådana som man inte får bort med algrengörare. det är som prickar som bara blir fler och fler! Snälla, är det nån som har en blekaste om vad det är för något, och hur man får bort skiten?

    MVH

    MArkus
  • Micke
    Användare
    • april 2002
    • 9579

    #2
    Jag fyttade inägget hit från "Afrikanska ciklider" så har du en större chans att få ett bra svar.
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #3
      Skrapa rutan med en iskrapa (plastskrapa!) som man använder till bilen (köp ny för ca 20kr på en mack - använd inte en begagnad som någon haft till bilen före). Skrapa endast uppifrån och ned så du inte tar med sand/grus på uppåtvägen. Det är den bästa algskrapan jag använt mig av under de år jag hållit på med akvarium. Sedan tror jag att det är trådalger som du har och du bör nog kolla dina vattenvärden samt göra några vattenbyten. Gör vattenbyten varannan dag med ca 40-50% av akvariets vatten under en vecka. Rengör pumpen efteråt, men ej samma dag som du gjort vattenbyten.

      En bra sak kan vara att släcka akvariet i ett par dagar eller fler för att få bort de flytande alger som troligtvis förekommer också.

      Att man får överskott på alger kan bero på belysningen och de vattenbyten som man inte gjort. Om man byter vatten en gång per vecka som jag gör med mina Malawiciklider så klarar man att hålla sig ifrån algproblemen ganska bra. Jag byter vatten med ca 30-40% varje vecka.

      Kommentar

      • macson
        Användare
        • april 2003
        • 133

        #4
        Hejsan!
        Jag byter också ca. 30-40% av vattnet varje vecka! Jag har inga alger på ytan eller liknande. Det är som små prickar på rutan, och tittar man från sidan så är det lite hår på prickarnas baksida.

        Markus

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #5
          Vad använder du för filter/pump?

          Läs lite om alger här:





          Kommentar

          Arbetssätt...