Första akvariet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • speaker

    Första akvariet

    Går det att flytta ett nästan tömt 240 L. 3 vån. utan hiss utan att få ryggskott, eller är 150 L. mer lagom även om man vill ha
    lite "större" firrar i det ?
  • odilou
    Användare
    • april 2002
    • 308

    #2
    Så länge du har bärhjälp behöver du inte oroa dig för storleken. Se däremot till att akvariet är helt tömt när du börjar bära.

    Kommentar

    • walle_1
      Användare
      • februari 2003
      • 708

      #3
      Bär du karet med vatten i så spricker det. Töm det helt sen är det absolut inga problem att bära. Väger väl ca 20 kg eller nåt skulle jag tippa på.
      MVH Martin

      http://m1.271.telia.com/~u27102612/

      Kommentar

      • Karon
        Användare
        • april 2002
        • 880

        #4
        Hur tömmt är "nästan tömmt" och vad innebär "lite större firrar" ?
        150 liter är inte så märkvärdigt stort, så några större fiskar skall du kanske fundera lite mer över.
        Har man helt lite vatten i 240-akvariet och det är ganska rymliga trappor kan det förmodligen gå vägen. Hur tungt det blir beror ju till viss del också på hur mycket sand man har i. Ev. stenar bör absolut plockas ur !

        Kommentar

        • Rickard
          Användare
          • april 2002
          • 727

          #5
          Om du menar att du skall flytta ett kar med fiskar kan jag avråda det. Det är bättre att ha fiskarna i en spann och akvariet tomt.
          M.v.h.
          Rickard

          Kommentar

          • Ola
            Användare
            • augusti 2002
            • 1232

            #6
            Det är inga problem att bära det om det är tomt och du har en bärhjälp.

            Jag och min pappa bar ned mitt 325L kar i källaren det var trångt! vi fick knappt ned ett badkar i vårt badrum där. =)

            Mvh Ola
            ola lindeberg

            Kommentar

            • speaker

              #7
              Tack så mycket everyhopa för synpunkter ! kollade in ett 170 L. panorama i dag och jag tror det blir väldigt fint utan att bli
              för stort.
              Angående "stora" firrar har jag funderat på några siamesiska algätare, ett par scalare, mosaikgurami, blå gurami, några platy och ett gäng neontetror till att börja med, en anntenmal eller pansarmal kan kanske vara passande som "gårdvar" till akvariet.
              OBS! det är bara en första fundering, några ciklider lär nog dröja lite p.g.a. dom lite högre priserna på dessa raringar.

              Kommentar

              • Karon
                Användare
                • april 2002
                • 880

                #8
                Pansarmalar trivs mer och gör sig bättre om de går i grupp och då är 5 st inte för mycket, gärna 10.

                Kommentar

                • Mohlin
                  Användare
                  • maj 2002
                  • 139

                  #9
                  Hej

                  Nu är jag ingen ciklidexpert, däremot har jag haft mycket gurami och i synnerhet mosaikguramin är ganska skygg och vill ha mycket växter (ink. flytväxter) och snälla "grannar" vilket ju inte fungerar så bra med cikliderna. Dessutom lever gurami i "skitigt" vatten, gärna torvfiltrerat och lite surt, de andas ju faktiskt luft uppe vid ytan. Så jag tror inte att du ska blanda ciklider o gurami. Den blå guramin är lite tuffare, börja med den. Men det är intressanta fiskar. Lycka till.

                  Kommentar

                  • Björn
                    Användare
                    • april 2002
                    • 787

                    #10
                    Hej!
                    Angående Mohlins inlägg så vill jag bara klargöra att "ciklider" inte är en grupp fiskar med precis samma beteende. Många ciklider är små och snälla och skulle säkerligen kunna få stryk av en mosaikgurami.
                    Att dra alla ciklider över en kam är någonting som många gör, och detta främjar ju inte direkt ciklidhobbyn när man får höra att ciklider inte går att ha med andra fiskar.
                    Fjärilsciklider, Apistogrammor och andra dvärgciklider skulle nog gå bättre än tex skalarer, (som förövrigt också är en ciklid).

                    Mvh
                    Björn
                    fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

                    Kommentar

                    • Mohlin
                      Användare
                      • maj 2002
                      • 139

                      #11
                      Hej Björn. Ledsen om jag trampade på en öm tå, jag skrev att jag inte var en ciklidexpert. Det jag i första hand menade var att guramin vill ha surt vatten och mycket växter medan (det jag har läst om ciklider) ofta vill ha hårdare vatten och inte så mycket plantor.

                      Kommentar

                      • Björn
                        Användare
                        • april 2002
                        • 787

                        #12
                        De ciklider som jag räknade upp ovan vill ha samma förutsättningar som du beskriver för gurammi. Men det är klart inte lätt att veta, ciklider skiljer ju sej åt ganska rejält =)

                        Mvh
                        Björn
                        fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

                        Kommentar

                        • Mohlin
                          Användare
                          • maj 2002
                          • 139

                          #13
                          I stand corrected!

                          Kommentar

                          Arbetssätt...