Ny här. Starta Sydamerika-burkar.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    Ny här. Starta Sydamerika-burkar.

    Jag är ny här och har en massa frågor.
    Har haft akvarier snart 50 år men på en väldigt amatörmässig nivå och därför med mycket växlande framgång.
    Har tummen mitt i handen och vill därför ha det så enkelt som möjligt.

    Har alltid gillat tanken på en Sydamerikansk "biotop" men aldrig läst på tillräckligt eller ansträngt mig nog för att skapa en sådan.

    Mina burkar har vilat ett tag nu,EN svart neontetra har simmat omkring i kontoret och sett sur ut.
    Nu har den fått sällskap ev ett stim likasinnade och blev genast gladare.

    Kan tänka mig att utöka beståndet i detta akvarium (300-liters med måtten 125X50X50) med svarta Scalare,ytterligare tetror,ett par dammsugare och några par Apistogramma.Vill helst ha några färgglada inslag,typ fjärilsciklider eller ett stim rödartade tetror (inte neon,inte så mycket för blå fiskar).

    Det andra är på gång litet senare,behöver kolla tätheten ochtroligen limma om.
    Är ungefär lika stort men med större bottenyta (120X60 och bara 40 högt så där blir det knappast Scalare/Discus).

    Några förslag på inneboende?

    En annan fråga när det gäller "biotop" är hur man inreder? Kolsten känns inte direkt Sydamerika och kokosnötskal bör väl inte simma omkring i Amazonas? Nu är ju Sydamerika tämligen stort så någon som har förslag på lämpliga firrar kanske också vet vad som finns i vattnet där de lever?

    Har också förstått att vattenkvaliteten kan vara avgörande för lek o dyl. Bor i Stockholms innerstad och vattnet är väl OK för "normala" fiskar (Neonerna gillar det i alla fall,verkar det som. Den ensamma/e bodde där bra länge utan några större vattenbyten,bara påfyllning,även om detta skedde rätt ofta p.g.a. avdunstning)

    Planteringen är en annan grej,har märkt att det finns en del som har "biotoper" med växter som javamossa och annat som hör hemma i helt andra världsdelar. Jag vill vara så "hardcore" som möjligt,däremot vill jag (helst) slippa avancerade CO2-anläggningar o dyl.Vill dock ha så mycket grönsaker som möjligt.

    Alla tips mottages tacksamt men mest om det är någon som är insatt i problematiken angående HUR "biotopisk" man bör vara för sitt eget bästa och hur mycket mer jobb/kostnader detta kan innebära!

    Mvh Pontus
  • Mreque
    Användare
    • juni 2011
    • 348

    #2
    Har inte tid å skriva mycket nu, men en sak bör du tänka på.

    Plantera och låt växterna rota sig ordentligt INNAN du har i skalarerna. annars har du sallad på vattenytan snabbt.

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      Ja,den här gången tänkte jag tänka efter före...
      Först skall det inredas,sedan åker det in lite mal och smått innan större djur som Scalare + ev. Discus tar plats.

      Filtreringen är en annan fråga: Hade Eheim ytterfilter förr i tiden ,men dessa är numera inte i stridbart skick.
      Senaste åren har jag haft Fluval innerfilter men känner inte att de är lika bra.

      Ett problem med ytterfiltren var när jag skulle rengöra dem och parketten inte gillade mängden vatten som tog sig ut på den.
      Antar att tekniken utvecklats sedan dess (de var begagnade redan då jag skaffade dem) å det kanske är något jag oroar mig för i onödan?

      Tyvärr har jag ingen källare för hobbyn utan dessa burkar skall vara i "offentliga" utrymmen och slabbandet skall hållas till ett minimum.

      Kommentar

      • Banderad
        Användare
        • februari 2006
        • 3479

        #4
        Hur mycket man vill följa biotopen med växter och inredning avgör man ju helt själv, fiskarna märker inte om man plantera en Javaormbunke i ett SA-kar. Vad det gäller Apistogrammor kan det kanske vara bra att köra på en lättare lite tuffare art i början. De är dessutom inte så känsliga vad det gäller vattenvärden, och då lär rom utvecklas till yngel. Ett tips kan vara att skaffa ett större gäng från början av exempelvis Apistogramma cacatuoides . Jag hade nog inte blandat in någon mer ciklidart (förutom skalare då) från början. Sedan finns det massor av snygga vildformer av skalare, men det är också en smaksak.

        Välkommen hit och lycka till!

        /Jocke

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          Tack!

          Tror inte fiskarna märker om du kastar in ett slott eller en staty av Hitler heller...men jag gillar tanken att det skall vara så nära originalet som möjligt,utan att bli fult (vilket JAG avgör om det är :-) ).

          Kakaduor har jag varit inne på och de brukar också vara lätta att hitta, t.o.m. i min närmaste lilla zoo-butik.

          När jag tittat runt här har jag också blivit lite intresserad av "Boliviansk" fjäril,på vilket sätt skiljer den sig från den vanliga och går den bra med det sällskap jag nämnt att jag önskar ge den?

          Kommentar

          • Banderad
            Användare
            • februari 2006
            • 3479

            #6
            Mikrogeophagus altispinosa (Boliviansk fjärilsciklid) är en som jag själv har tänkt skaffa länge, det har dock inte blivit av ännu. Men den tilltalar mig helt klart. Den blir ju lite större än både den vanliga fjärilen och apistosarna. Om du ska köra den tycker jag du ska strunta i andra ciklidarter som gör anspråk på bottenytan.

            Vad det gäller biotopmässigheten är det precis så jag menar, det är akvaristen själv som avgör hur långt man vill gå. Amazonas är ju ganska stort och vissa fiskar finns bara i någon enskild biflod eller åkrök. Om man vill kan man försöka efterlikna just en särskild plats, eller ser man just SA som en biotop. Jag själv brukar se det större biotopperspektivet (typ SA, Tanganyika, Malawi, CA o.s.v.).

            Lycka till med ditt projekt och rapportera gärna hur det går. Nu har du ju en egen tråd

            /Jocke

            Kommentar

            • {_AquA_}
              Användare
              • februari 2013
              • 1299

              #7
              Om du vill veta och se skillnaden på den vanliga fjärilscikliden Mikrogeophagus ramirezi och den Bolivianska fjärilscikliden Mikrogeophagus altispinosa .. så är det att ta en tid i projekttråden jag har. Jag har 7 stycken bolivianska och 4 stycken vanliga (två stycken nu)... Ska du skaffa den vanliga sortens så skaffa vildfångade då dessa är mer tåliga än de odlade...Bolivianerna blir grymt mycket större i storlek och färgen är mer grön än vitt som den vanliga...jag hade inte heller blandat in fler ciklider i ett så litet akvarium...jag har ett 720 liters och ganska mycket gömställen i form av flera olika kokosnötter och massa rötter.
              ..sen detta med växter.. jag har en cryptocoryne var balansae som inte är sydamerikanskt...annars har du alla echinodorus arterna som är sydamerikanska.... du kan ha javamossa också... eller Pistia som flytväxter med fina rötter...eller en bunte hornsärv (känslig mot medicinering dock)
              Senast redigerad av {_AquA_}; 30 januari 2014, 19:31.
              // Nasser H

              Följ mina projekt:

              Tråd 1:
              https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
              Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

              Finns mer gott på följande sida!
              Min Zoon:
              http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

              Kommentar

              • Gäst

                #8
                Var på Akvarielagret och förfasade mig över deras höga priser men lyckades få med mig ett gäng tetror och lite växtnäring.
                + att jag fick svar på en hel del frågor,

                Vet inte hur biotopartade burkarna blir till slut,troligen segrar förnuftet och skönhetskänslan över viljan att få det "rätt".

                Blev också lite lugnare när expediten tyckte att jag inte behövde göra vattnet mycket surare för att få fiskarna att trivas,deras Apstogrammor går tydligen i vtten med "normalt" PH.

                Kikade på Boliviansk fjäril men den kändes lite färglös,blir antagligen Hongsloi + någon annan färggladare variant.

                Han rekommenderade också att ta tetrorna först och sedan få sprutt på växtligheten och jag väntar nu hem 10 Echinodorus Vesuvius som jag kom över på Plantswap för hundra spänn (hade väl fått två st. för denna summa i butik).
                Kändes också skönt att de hade växtnäring som var färdigblandad,har läst en del om PMDD och CO2 och tycker att det känns lite för dyrt och komplicerat i nuläget.

                OM jag skall satsa några större summor får det bli på ett par rejäla ytterfilter.
                + ett riktigt stort nytt akvarium men det känns i nuläget lite att ta i eftersom de fiskar jag vill ha kanske inte skulle synas lika bra i ett sådant.

                Hur är det förresten med Ancitrusar och växtlighet? Hade ett par tidigare som t.o.m. ynglade av sig och ,vad jag minns, käkade de på mina svärdsplantor även om jag gav dem squash för att stlla deras aptit på grönsaker. Är det individuellt eller är de flesta Ancistrusar sådana?
                Någon annan lämplig mal som städar ordentligt men är snäll mot andra och inte demolerar planteringen?

                Kommentar

                • {_AquA_}
                  Användare
                  • februari 2013
                  • 1299

                  #9
                  Ursprungligen postat av Pontus du Rietz
                  Kändes också skönt att de hade växtnäring som var färdigblandad,har läst en del om PMDD och CO2 och tycker att det känns lite för dyrt och komplicerat i nuläget.


                  Hur är det förresten med Ancitrusar och växtlighet? Hade ett par tidigare som t.o.m. ynglade av sig och ,vad jag minns, käkade de på mina svärdsplantor även om jag gav dem squash för att stlla deras aptit på grönsaker. Är det individuellt eller är de flesta Ancistrusar sådana?
                  Någon annan lämplig mal som städar ordentligt men är snäll mot andra och inte demolerar planteringen?
                  Jag rekomenderar att du KÖR med minst PMDD! Sen jag sluta med PMDD så har jag förlorat alla plantor! Jag har 8 stycken ancistrusar och dessa gav sig inte på växter...min L253 däremot gnaga på plantornas stjälk
                  // Nasser H

                  Följ mina projekt:

                  Tråd 1:
                  https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
                  Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

                  Finns mer gott på följande sida!
                  Min Zoon:
                  http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

                  Kommentar

                  • Gäst

                    #10
                    Finns det färdigblandad PMDD?
                    Känns lite mysko att man måste pytsa själv + att en burk måste stå oåtkomligt och svalt,enligt det jag läst hittills om det.

                    Börjar i alla fall klarna hur jag vill ha det.

                    Hongsloi + någon annan färgglad dvärgciklid,ett par svarta Scalare,ett par Ancistrus,de tetror som redan finns + möjligen Serpatetror och något i ytskiktet (stänktetror? De är väl lite små kanske och blir antagligen bara mat till Scalarena).Hört att det finns någon form av bilbuk (jättebilbuk) som skulle kunna klara sig och väl är sydamerikanska också.
                    Senast redigerad av Gäst; 04 februari 2014, 19:07.

                    Kommentar

                    • Mreque
                      Användare
                      • juni 2011
                      • 348

                      #11
                      Ursprungligen postat av Pontus du Rietz
                      Finns det färdigblandad PMDD?
                      Känns lite mysko att man måste pytsa själv + att en burk måste stå oåtkomligt och svalt,enligt det jag läst hittills om det.
                      Är väldigt enkelt och inget som är bättre enligt mig. MYCKET billigt.

                      Oåtkomligt? Ja testa du å dricka näringen du köper i zoo affären Den ska med stå oåtkomligt för barn etc.
                      Svalt? Nja min står i rumstemperatur och är inga problem.

                      Kommentar

                      • {_AquA_}
                        Användare
                        • februari 2013
                        • 1299

                        #12
                        Bara Mikromixen ska stå svalt.. Jag har min under akvariet tillsammans med resten.. Hur svårt kan det vara att ha 3 olika cola flaskor med olika i varje? Det står till och med anvisning på pappren som påsarna skickas med! Det är jätte lätt och billigt!! En flaska kan räcka hur långt somhelst plus att en påse kan räcka flera månader!!!
                        // Nasser H

                        Följ mina projekt:

                        Tråd 1:
                        https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
                        Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

                        Finns mer gott på följande sida!
                        Min Zoon:
                        http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

                        Kommentar

                        • Olivaw
                          Användare
                          • juli 2012
                          • 115

                          #13
                          Inga av PMDDs produkter behöver stå svalt längre, har mina under karet i skåpet.
                          Är absolut inte krångligt, tydliga instruktioner medföljer och den enkla tumregeln är 10 ml per 100L/vecka. Kan säga att jag fick mycket mindre alger och betydligt finare växter när jag gick över till det. Skulle aldrig köpa någon växtnäring i handeln.

                          Jösses, man skulle ju kunna tro att jag säljer det som jag brer på

                          Kommentar

                          • Gäst

                            #14
                            Serpatetror inhandlade.

                            På lördag ser det ut att hamna ett par rejäla rötter i burken.

                            Sedan kanske jag tar mig ut till auktionen i haninge på Söndag (inte så troligt dock).
                            Annars blir det väl Akvarielagret för att skaffa ett par Hongsloi.

                            Det tar sig.

                            Kommentar

                            • Gäst

                              #15
                              3 rötter från hpg-jiyan hämtade och blötlagda.
                              2 Hongsloi och 2 Bolivianer + lite torv och löv från Akvarielagret.

                              Nu gäller det bara att få ihop detta till något snyggt och fungerande!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...