Heroina isonycterina och Caquetaia spectabilis

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Uffe Lindström
    Användare
    • maj 2005
    • 285

    Heroina isonycterina och Caquetaia spectabilis

    Mycket har man varit med om men korsningar är nåt nytt för mig.
    För en tid sedan köpte jag 4 VF Caquetaia spectabilis som jag placerade i en 250 liters burk.
    Tänkte de skulla para ut sig och dom skulle enligt Imazos lista vara 9-13 cm. Nu visade det sig att det var snarare 15 än 9-13 cm.
    Alla utom en som var kanske 10 cm.
    Det blev i princip direkt kalabalik då de är mer rovfisk än jag förstått och jag fick på måfå fiska ur 2 st och hoppas de 2 kvarvarande skulle funka ihop. De 2 kvarvarande visade sig bli ett par som jag också lagt ut en filmsnutt. Men jag väntar fortfarande på lek.


    Tillbaka till "korsningen"... jag lyfte över de andra 2 till en 600 liter burk jag har. Där gick 2 Heroina hanar + 4-5 halvvuxna.
    Det första som hände var ju att den största Caquetaian satte alla på plats och även det största Heroina hanen som fick stå i en grotta.
    Efter ett par veckor var han helt plöstsligt ute och verkade kung igen. Verkade konstigt då han inte haft en chans mot Caquetaian.
    Sen märkte jag att de bara kom bättre och bättre överrens. Så överrens att de grävde upp mer än halva akvariet och la rom.
    Och idag när jag kom hem möttes jag av detta yngelmoln. Mm, lite delade känslor...

    /Uffe

    www.youtube.com/user/Uffelimpan
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Fasen det var en udda mix ?? Hade varit intressant att se hur de blir
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #3
      En snabb koll visar att de hör till samma släktskapsgren och är en gren av centralamerikaner i Sydamerika. Heroina och Caquetaia är de enda två släktena i tribus Caquetaines.

      Då yngel knappas överlever om man inte tar hand om dem tycker jag att det bara är kul Det är annorlunda när yngel kan växa upp med föräldrarna.
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • pleco
        Användare
        • april 2002
        • 516

        #4
        Ojdå omaka par, har själv båda arterna och trodde inte korsning mellan de var möjligt, jag gillar inte hybrider men är jätte nyfiken på hur ungarna blir.
        ==> Mina video==> Mitt Bildarkiv på Zoopet ==> Min Zoon

        Kommentar

        • Uffe Lindström
          Användare
          • maj 2005
          • 285

          #5
          Ursprungligen postat av pleco
          Ojdå omaka par, har själv båda arterna och trodde inte korsning mellan de var möjligt, jag gillar inte hybrider men är jätte nyfiken på hur ungarna blir.
          Det känns verkligen otroligt, speciellt när det fanns flera av deras egen art i burken.
          Jag har inte riktigt hunnit landa "känslomässigt" vad jag ska tycka och att det kunde hända... och mig
          Jag gillar inte heller hybrider men jag skulle ljuga om man inte vart nyfiken på hur ungarna blir.
          www.youtube.com/user/Uffelimpan

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            Ursprungligen postat av DaRe
            Fasen det var en udda mix ??
            Som sagt är de nära släkt. Gör en sökning på heroina caquetaia phylogeny
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • Uffe Lindström
              Användare
              • maj 2005
              • 285

              #7
              Ynglena växer snabbt och man har svårt att påstå att man inte är nyfiken på vad det mådde bli av dessa krabater...
              Dom visar otrolig livskraft och äter allt med mer än glad aptit

              www.youtube.com/user/Uffelimpan

              Kommentar

              • Kawasa
                Användare
                • september 2012
                • 840

                #8
                Häftigt, dom verkar väldigt livskraftiga och visar god aptit! Ska verkligen bli kul att följa utvecklingen här Uffe
                Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

                Kommentar

                • {_AquA_}
                  Användare
                  • februari 2013
                  • 1299

                  #9
                  Riktigt coolt! Är ynglarna fertila eller infertila med denna korsning?
                  // Nasser H

                  Följ mina projekt:

                  Tråd 1:
                  https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
                  Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

                  Finns mer gott på följande sida!
                  Min Zoon:
                  http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

                  Kommentar

                  • Uffe Lindström
                    Användare
                    • maj 2005
                    • 285

                    #10
                    Ja, men jag vill ändå understryka det jag skrev att "det bara hände" fastän de hade fler av sina egna arter i akvariet. Man kanske får kalla det riktig kärlek Men visst är det riktigt spännande och det är riktig fart på dom som ni ser på filmsnutten.
                    Ola skrev att de inte var så långväga släkt så jag skulle gissa det är en bra chans att det finns fertila yngel.

                    Ursprungligen postat av {_AquA_}
                    Riktigt coolt! Är ynglarna fertila eller infertila med denna korsning?
                    www.youtube.com/user/Uffelimpan

                    Kommentar

                    • Uffe Lindström
                      Användare
                      • maj 2005
                      • 285

                      #11
                      Nu kan man nästan kalla dem små fiskar. Dom är väldigt ettriga och föräldrarna blir så trötta på dem så de går in i varsin grotta och gömmer sig. Bortsett från omständigheterna känns det spännande då man redan kan se lite färger på dem. Lite som ett lotteri

                      www.youtube.com/user/Uffelimpan

                      Kommentar

                      • Kawasa
                        Användare
                        • september 2012
                        • 840

                        #12
                        Jäklar vad snabbt de har växt! Kul att se småttingarna
                        Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

                        Kommentar

                        • Uffe Lindström
                          Användare
                          • maj 2005
                          • 285

                          #13
                          Småttingarna är de mest livliga yngel jag haft. De liknar mamma spectabilis mest i formen just nu. Intressanta färger på fenor börjar infinna sig...

                          Mvh
                          Uffe

                          www.youtube.com/user/Uffelimpan

                          Kommentar

                          • DaRe
                            NCS Medlem
                            • september 2009
                            • 22831

                            #14
                            Häftiga vad ska du göra med dessa de börjar bli stora nu.
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                            ///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            • Kawasa
                              Användare
                              • september 2012
                              • 840

                              #15
                              Riktigt fina Uffe! Tänk att de visar så fina färger redan vid så ung ålder
                              Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...