Projekt Strömlevande Ciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • raklun
    Användare
    • augusti 2013
    • 44

    Projekt Strömlevande Ciklider

    Jag har sen februari förra året tänkt bygga mig ett strömakvarie med en landdel, från början var det tänkt att det endast skulle bli en landdel med en del sumpblommor på. Men efter att jag hittade "hillstream loaches" (i brist på svenska ord) när jag sökte runt på nätet så bestämde jag mig för att bygga en ström genom landdelen och sen korta av landet och ha en avslutande fri vattenyta. Nu har dock hillstream loaches blivit strömlevande ciklider, där jag väljer mellan två världsdelar, Västafrika (släktena Teleogramma, Lamprolous och Steatocranus) och Sydamerika (Teleocichla). Det är där jag står nu i fiskvals tankarna iaf, med ett visst lutande mot Sydamerika pga alla malar som eventuellt skulle kunna passa in.

    Sen några dagar tillbaks så har jag börjat jobba med akvariet på riktigt, det ska rymmas i ett 540 liters kar som maolka här på forumet skänkte bort efter läckage. Vilket jag tackar för, speciellt då jag satt på två 540s med trasiga bottenglas som var tänkt att bli till ett kar så det blev väldigt mycket mindre jobb tack vare det.
    Det som kommer pumpa runt vattnet är en Eheim compact 2000 och ett Eheim 2080 (kanske lite i överkant med ett 2080 egentligen men), båda har ställbara flöden så jag kommer nog vrida ner dem ett par snäpp, är inte helt hundra på hur stor vattenvolym jag kommer ha förens jag har byggt klart allt, men antagligen runt 150 liter. Rördragningen för compact pumpen är mer eller mindre klar, saknas bara en sil till insuget och att röret silikonas fast i botten.
    Igår fäste jag frigolit i botten på akvariet och började lägga sten som ska fungera som avgränsning mellan land och vatten. Det kommer inte bli tätt utan vattnet kommer kunna rinna under landdelen också. Nu står byggandet stilla ett litet tag då jag har tänkt lägga två tegelrör under landdelen som lekgrottor, vilket jag förhoppningsvis kommer ha skaffat om några dagar.

    Jag tar gärna emot förslag och tips för både byggande och fisk (ciklider, malar, vad som helst). Tänkte lägga upp nån bild på bygget under dagen imorgon.
  • {_AquA_}
    Användare
    • februari 2013
    • 1299

    #2
    Hillstrema loach heter Sewellia lineolata
    Finns några olika sorter...de har en tendens att äta upp varandra om de går trångt eller inte får tillräckligt med näring.
    // Nasser H

    Följ mina projekt:

    Tråd 1:
    https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
    Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

    Finns mer gott på följande sida!
    Min Zoon:
    http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

    Kommentar

    • jhes
      Användare
      • september 2010
      • 229

      #3
      Har du sett det här bygget?

      Kommentar

      • raklun
        Användare
        • augusti 2013
        • 44

        #4
        Ursprungligen postat av {_AquA_}
        Hillstrema loach heter Sewellia lineolata
        Finns några olika sorter...de har en tendens att äta upp varandra om de går trångt eller inte får tillräckligt med näring.
        Ja precis, det var Sewellia lineolata som fick mig att vilja ha ett strömakvarie från början, antar att det kanske är den vanligaste arten också.
        Att de har en tendens att äta upp varandra hade jag inte koll på, är helt klart bra att veta om jag får för mig att styra tillbaks till dem igen.

        Om någon vill veta lite mer om Hillstream Loaches så kan jag rekommendera http://www.loaches.com/articles/hill...-the-fast-lane


        Ursprungligen postat av jhes
        Japp den där har jag sett, bra artikel faktiskt. Hade glömt bort den dock, så tack för påminnelsen!

        Uppdatering: Lägger in två bilder på bygget såhär långt, inte den bästa kvalitén men borde nog gå att förstå hur jag tänkt iaf.

        Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_1143.jpg
Visningar: 1
Storlek: 261,0 KB
ID: 689789

        Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_1145.jpg
Visningar: 1
Storlek: 263,9 KB
ID: 689790
        Senast redigerad av raklun; 27 januari 2014, 22:30.

        Kommentar

        • affealien
          Användare
          • januari 2012
          • 1157

          #5
          Helt klart ett kul projekt!
          Skulle också vilja bygga ett stöm akvarium nångång. Är nog det enda jag inte testat i stort sett. Men nu har jag inte plats så kommer att följa detta med intresse. :-)

          Kul med någon ciklid och en hög med L-malar, det hade jag satsat på. :-)
          Mvh
          //Alf

          Kommentar

          • Toompa
            Användare
            • september 2012
            • 247

            #6
            najs ska bli kul o följa Precis som affe har jag också haft funderingar på något mindre sådant för malar

            Kommentar

            • raklun
              Användare
              • augusti 2013
              • 44

              #7
              Tack!

              Håller med er om malarna, blir nog med största sannolikhet Sydamerika just tack vare L-malarna.
              Sen tycker jag ni helt klart bör starta upp strömakvarie, finns ju alltid plats för ett 150-200 liters kar.

              Har nu ett gäng tegelrör här hemma i två olika dimensioner, 5 cm och 8 cm i diameter, så är lite fundersam på vilken diameter som passar bäst som lekgrottor? Nu beror väl det rätt mycket på fiskvalet i slutändan, men tar gärna emot allmäna tips och erfarenheter med tegelrör och liknande.

              Kommentar

              • affealien
                Användare
                • januari 2012
                • 1157

                #8
                Har faktiskt börjat fundera lite på ett kar i 160L klassen att bygga något liknande i, men vi får se hur det blir med det. Blir inte än på ett tag så nöjer mig med att följa din framfart så länge.

                Suttit och tittat en del på L-malar som skulle passa men finns ju sådana enorma mängder att välja på så är nästan omöjligt att välja. Blir nog tillgången som kommer att styra tror jag.

                Kommer du köra någon bakgrund eller bara ha nån papp på baksidan?
                Angående flödet tror jag inte du behöver oroa dig ett dugg utan det är nog bara köra fullt ös på båda pumparna.

                Annars har jag dålig koll på just lekrör och malar. Aldrig försökt mig på att odla. Ancistrusar får man ju utan att försöka, klämmer bara in sig nånstans, inte så kräsna.
                Mvh
                //Alf

                Kommentar

                • raklun
                  Användare
                  • augusti 2013
                  • 44

                  #9
                  Ursprungligen postat av affealien
                  Har faktiskt börjat fundera lite på ett kar i 160L klassen att bygga något liknande i, men vi får se hur det blir med det. Blir inte än på ett tag så nöjer mig med att följa din framfart så länge.

                  Suttit och tittat en del på L-malar som skulle passa men finns ju sådana enorma mängder att välja på så är nästan omöjligt att välja. Blir nog tillgången som kommer att styra tror jag.

                  Kommer du köra någon bakgrund eller bara ha nån papp på baksidan?
                  Angående flödet tror jag inte du behöver oroa dig ett dugg utan det är nog bara köra fullt ös på båda pumparna.

                  Annars har jag dålig koll på just lekrör och malar. Aldrig försökt mig på att odla. Ancistrusar får man ju utan att försöka, klämmer bara in sig nånstans, inte så kräsna.
                  Är ju alltid bra att ha något nytt kvar att prova i framtiden om inte annat.

                  Jo jag har gjort lite samma sak, var inne på www.planetcatfish.com och kollade på L-malar, knappt så man vet var man ska börja.

                  Jag har lite planer på att bygga en bakgrund med Hygrolgon på (den nya EpiWeben) över landdelen som sen ska övergå i en stenbakgrund över och under vattendelen. Men satsar på att få igång akvariet först så kan jag eventuellt gå och småpyssla med bakgrunden när det finns tid.
                  Det jag varit lite fundersam på när det gäller flödet är att det kanske blir lite för stormigt i strömfåran genom landdelen. Men det lär nog kanske bli svårt att nå upp till dem naturliga flödena iaf, om man tittar på hur det ser ut på vissa ställen, så det lär nog vara rätt lugnt att dra på.

                  Har suttit och funderat lite på lekrören och det med att de klämmer sig in, vilket verkar passa in på en hel del arter, så borde det nog passa bäst med de små rören så kommer köra på det, kommer nog kanske dela något stort rör på mitten också.
                  Förhoppningsvis så kommer jag ha kapat till rören imorgon, tycker de känns onödigt långa just nu iaf sen är det svårt att få plats med dem också. Sen blir det till att fortsätta med byggandet under helgen.

                  Kommentar

                  • Wilhelm
                    Användare
                    • april 2002
                    • 9122

                    #10
                    Det jag varit lite fundersam på när det gäller flödet är att det kanske blir lite för stormigt i strömfåran genom landdelen.
                    I naturen så är det troligtvis mycket stormigare.
                    mvh Wilhelm

                    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                    www.linkopings-akvarieforening.net/
                    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                    Kommentar

                    • raklun
                      Användare
                      • augusti 2013
                      • 44

                      #11
                      Ursprungligen postat av Wilhelm
                      I naturen så är det troligtvis mycket stormigare.
                      Det lär nog vara så, tror jag fastnat för mycket i siffror istället för att kolla på hur det ser ut i naturen.

                      Kommentar

                      • {_AquA_}
                        Användare
                        • februari 2013
                        • 1299

                        #12
                        Silikona rören och häll samma sand som akvariet på rören... sedan gömmer du rören under sand och liknande...annars köper du rötte och borrar hål i rötterna som malarna går in och leker i ... poppis hos mig med hål i rot
                        // Nasser H

                        Följ mina projekt:

                        Tråd 1:
                        https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
                        Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

                        Finns mer gott på följande sida!
                        Min Zoon:
                        http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

                        Kommentar

                        • raklun
                          Användare
                          • augusti 2013
                          • 44

                          #13
                          Ursprungligen postat av {_AquA_}
                          Silikona rören och häll samma sand som akvariet på rören... sedan gömmer du rören under sand och liknande...annars köper du rötte och borrar hål i rötterna som malarna går in och leker i ... poppis hos mig med hål i rot
                          Rören hade jag tänkt gömma under landdelen, eventuellt så kommer jag lägga dit ett halverat stort rör och då ska jag helt klart prova med silikon och sand.
                          Hål i rötter låter inte helt fel, hur stora hål har du i dina rötter?

                          Kommentar

                          • {_AquA_}
                            Användare
                            • februari 2013
                            • 1299

                            #14
                            Ursprungligen postat av raklun
                            Rören hade jag tänkt gömma under landdelen, eventuellt så kommer jag lägga dit ett halverat stort rör och då ska jag helt klart prova med silikon och sand.
                            Hål i rötter låter inte helt fel, hur stora hål har du i dina rötter?
                            Jag har en rot som har ett stort hål i sig som grenar sig till två delar och går hela vägen in.. poppis då det är välskyddad från alla sidor

                            Något sådant kan du göra


                            eller så köper du flera små rötter och silikonar ihop eller skruvar ihop med rostfria skruvar.. har sett någon göra det för ett mal akvarium och silikona mot rutan då.. ganska coolt
                            // Nasser H

                            Följ mina projekt:

                            Tråd 1:
                            https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
                            Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

                            Finns mer gott på följande sida!
                            Min Zoon:
                            http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

                            Kommentar

                            • raklun
                              Användare
                              • augusti 2013
                              • 44

                              #15
                              Ursprungligen postat av {_AquA_}
                              Jag har en rot som har ett stort hål i sig som grenar sig till två delar och går hela vägen in.. poppis då det är välskyddad från alla sidor

                              Något sådant kan du göra


                              eller så köper du flera små rötter och silikonar ihop eller skruvar ihop med rostfria skruvar.. har sett någon göra det för ett mal akvarium och silikona mot rutan då.. ganska coolt
                              Ah ok då är jag med.

                              Att sätta ihop fler rötter och fästa mot rutan låter som det skulle kunna bli riktigt snyggt faktiskt, så kan man låta den gå upp ovan ytan också med lite mossa och sånt på. Tack för tipset!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...