Tropheus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Arre
    Användare
    • januari 2014
    • 5

    Tropheus

    Måste fråga har en tropheus grupp som jag precis köpt och akvarium allt på en och samma flytt.
    nu ser jag att en ligger ganska still på botten och om den blir störd så jagar den bort.
    fått något som ser ut som svamp vid analöppningen typ och en under hakan eller vad man nu säger.

    Är detta något någon känner igen.

    tacksam för svar.

    Med vänlig hälsning, Anders
  • Arre
    Användare
    • januari 2014
    • 5

    #2
    Komplettera med att när den simmar ser den lite baktung ut.

    Kommentar

    • chas
      Användare
      • augusti 2009
      • 304

      #3
      Kan du lägga upp en bild eller liten filmsnutt? Tropheus är relativt känsliga fiskar som kan bli sjuka vid stressiga situationer som tex flytt
      http://naistick.wix.com/photo

      Kommentar

      • Stephan E
        Användare
        • februari 2005
        • 307

        #4
        Personligen skulle jag omgående salta akvariet ganska rejält eftersom jag för ett antal år sedan förlorade väldigt många troffar på ett liknande sätt.
        Du får sedan avgöra om du behöver köra med Octozin eller något liknande för att rädda gruppen om det skulle spridas till fler individer.
        Om du har möjlighet så bör den eventuellt sjuka fisken flyttas till ett annat akvarium.

        En nyetablerad burk med nytt vatten är som att be om problem när det gäller troffar enligt mig.
        Projekt Tropheus Red belly samt Kiriza Gold.

        Söker Tropheus Duboise (vitbandad) sjöodlad från Burundi.

        Kommentar

        • johho
          Användare
          • mars 2007
          • 1825

          #5
          Och även information om vad för mat du använder kan vara bra i detta fallet. Storlek på akvarium, pumpkapacitet, lite sånt där allmänt.

          Kommentar

          • Arre
            Användare
            • januari 2014
            • 5

            #6
            Tack för dom svaren. Har svårt att ta en bild på den just men, 720 liter som jag matar med räkmix sparsam matning nu i början och inget dom första dygnen. Bra vatten värden i burken. Och troffen äter som den ska men sedan lägger sig på botten. Gjorde ett vattenbyte igår och körde i salttabletter som jag köpte på granngården. jag ser på fisken nu på morgonen och det ser ut som fläckarna har minskat. Vet att det är lite för dålig cirkulation i vattnet 3000 liter pumpkapacitet detta kommer jag ändra på idag ska jag sätta in ytterligare en cirkulationspump. Övrigt ser det bra ut tycker jag resten färgar ut bra och skakar och har sig med varandra. Så hoppfull är jag att detta skall ordna sig.

            Jag vet att risken är stor i och med en sådan flytt men just nu fanns det inget val då jag köpte allt så det är risken jag får ta tyvärr.

            Kommentar

            Arbetssätt...