Animaliska Frysfoder - (andra saker än räkmix) - frivattenlevande tanganyika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jaken
    Användare
    • december 2013
    • 63

    Animaliska Frysfoder - (andra saker än räkmix) - frivattenlevande tanganyika

    Hej på er

    Räkmix i all ära, men jag tänkte lyfta en tråd om andra foder i relation till Tanganyika.

    Mer frivattenlevande tanganyika-arters föda borde bestå av majoriteten smådjur. Eftersom jag själv håller på att konvertera till ett kar med inriktning Cypridochromis så har jag endel funderingar kring frysfoder till dessa och andra frivattenlevande fisk.
    Jag har som sagt varit inne i saltträsket och verkar ha glömt väldigt mycket om sötvatten, samt har lite andra tankar med mig från den typen av akvaristik, så hjälp mig.


    När jag körde saltvatten så märkte jag att det var väldigt stor skillnad i kvalitén på de olika frysfoder märkena och märket jag tycker överlag hade bäst kvalitet var OceanNutrition. Så nu är jag lite frälst i det märket och tänkte fortsätta med det.

    Vad kan man, och vad skall man inte mata med i frysväg för att få friska fiskar där inte magarna blir ett problem

    1. Fryst artemia är ungefär lika bra som pommes frittes; alla äter det, det är gott, man blir mätt, men näringsmässigt är det inte mycket.
    2. Mygglarver, brukar sägas att det dels inte är så bra att handskas med pga sjukdommar, samt att det inte är så näringsrikt?
    3. Cyklops för smått?
    4. Daphnier för smått?
    5. Mysis antagligen lite för stort för deras små munnar?
    6. Musslor, äter dom det?
    7. Färdiga frysta blandningar, ex Spirulinaformula, skulle det vara ett bra alternativ? Förutom Spirulina innehåller den "Contains additional seafood ingredients (brine shrimp, mussels, squid, and krill) to enhance palatability."



    Finns det en risk med att mata med kryp som kommer från saltvatten, dvs att det blir en obalans i salthalten inne i fisken. Tankar funderingar?



  • Joakim Birgersson
    Användare
    • augusti 2013
    • 202

    #2
    Jag kör med cyklops till mina Cyprichromis m.fl.. som frusen mat några ggr i veckan och de verkar må prima av det. NLS 1mm Ciclid Formula Sinking Pellets är stapelfödan.
    720 l. Malawi mbuna
    720 l. Tanganyika
    112 l. Yngel och karantän

    Kommentar

    • Pierre_N
      Användare
      • mars 2004
      • 772

      #3
      Mina Cyprichromis får mest cyclops, perfekt storlek för dem, mina andra tanganyika får bland annat cyclops, daphnier och mysis.

      Det du skriver om artemia och mygglaver stämmer väl främst för RÖDA mygglarver? Det är dem som folk kan få allergiska reaktioner mot och vad jag förstått det så är det just dem som är näringsfattiga. Fryst artemia kan nog vara bra näring i också om de matats med något vettigt foder precis innan de frysts.

      Kommentar

      • Streamstone
        Användare
        • augusti 2013
        • 241

        #4
        Har inte cyprisar men paracyprisar, antar att dom är rätt lika och mina får både i sig lite större och väldigt smått. Min räkmix dammar lite och när bara det småttigaste är kvar och svävar i vattnet så fortsätter mina att söka runt och käkar dom små prickarna. Dom får fryst artemia emmellanåt också (OceanNutrition). Basfodret är annars just nu pellets (drygt 1mm ca) och Spirulina forte. Tänkte investera i nåt NLS sen, för det ska ju vara riktigt fitness har jag förstått

        Kommentar

        • Repen1
          Användare
          • januari 2013
          • 877

          #5
          Mina "cyprissar" är allätare, uppblött pellets går fint om man finfördelar den lite, annars är stapelfödan (som dom är helt galna i) "cyclops" sen får dom "daphnier"också.. Mille
          Dieselråttan

          Kommentar

          • johho
            Användare
            • mars 2007
            • 1825

            #6
            Mille har koll på detta

            Kommentar

            • jaken
              Användare
              • december 2013
              • 63

              #7
              Bra feedback. Hur smått äter cyprisar egentligen? Jag har endel planktonfoder kvar från saltkar, äter de så smått foder?

              Inga tankar kring den färdiga frysblandningen med spirulina?

              Kommentar

              • Repen1
                Användare
                • januari 2013
                • 877

                #8
                En fullvuxen "cypriss" även "jumbo" tar ner till nykläckt "Artemia" dom tar både äggen o naupierna, så du behöver inte vara rädd för att fodret är för smått, snarare tvärt om. Dom vuxna "jumbo" tar NLS 1mm tort men "leptosaman" spottar bara ut det om man inte blöter upp det några minuter först, dom mindre exemplaren är man tvungen att blöta upp all pellets till. Flingor tar dom flesta direkt men dom minsta exemplaren i karet tar smulorna som blir när dom större äter. Mille
                Dieselråttan

                Kommentar

                • Bosse G
                  NCS Medlem
                  • november 2013
                  • 235

                  #9
                  Ursprungligen postat av Repen1
                  Mina "cyprissar" är allätare, uppblött pellets går fint om man finfördelar den lite, annars är stapelfödan (som dom är helt galna i) "cyclops" sen får dom "daphnier"också.. Mille
                  Var får du tag i Cyclops och Daphnier? Man kan ju fånga själv men risken att få in annat i karet känns stor.

                  Kommentar

                  • jaken
                    Användare
                    • december 2013
                    • 63

                    #10
                    Bosse som du ser på bilden i första inlägget har ocean nutrition dessa. Detta märket finns i butiker med saltvatten. I sthlm kan jag namnge butik om du vill.

                    Kommentar

                    • Bosse G
                      NCS Medlem
                      • november 2013
                      • 235

                      #11
                      Ursprungligen postat av jaken
                      Bosse som du ser på bilden i första inlägget har ocean nutrition dessa. Detta märket finns i butiker med saltvatten. I sthlm kan jag namnge butik om du vill.
                      Olyckligtvis (tack och lov :-) ) har jag 480km dit .Men det löser jag säkert här på framsidan också. Tack för hjälpen

                      Kommentar

                      • Repen1
                        Användare
                        • januari 2013
                        • 877

                        #12
                        Finns i alla välsorterade akvariebutiker, men typ Arken o fler tar 49kr pkt men grizzly i Norrköping (kanske på fler ställen) tar 35kr pkt o om man köper 5st pkt så får man den 5e gratis, så där köper jag all min frusna mat.Det är exakt samma sort i dom butikerna. Mille
                        Dieselråttan

                        Kommentar

                        • Doktor-T
                          Användare
                          • april 2012
                          • 424

                          #13
                          Frusen artemia ger jag alla yngel och jag tycker det brukar funka bra. Det är oftast lätt att få igång ynglen till att börja äta med artemian. Sen om den är bäst är väl en annan fråga men jag är inte missnöjd med den.
                          720 Malawi
                          375 Yngel
                          112 Yngel
                          70 Yngel

                          Kommentar

                          Arbetssätt...