Affes diverse projekt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pabbe
    NCS Medlem
    • september 2006
    • 1805

    #61
    Ursprungligen postat av affealien
    Det händer inte mycket men lite.
    Har målat sidan mot fönstret svart och även fått i 40kg sand i akvariet så börjar likna något nu på riktigt!
    Tanken är att börja flytta i fisk i mitten på nästa vecka.

    Har även fått tag i en slaktad LED tak armatur med 4st plattor som ska motsvara 2x36w lysrör styck så tänkte testa dessa över karet och hoppas de blir bra så slipper jag köpa någon dyr LED ramp

    Bild på karet med svart baksida, sand, lite grummel i vattnet och test av LED belyning kommer här.


    Har även bestämt mig vilken ciklid jag vill ha, tänkte testa lite CA och då har valet fallit på Paraneetroplus synspilus ,tidigare Vieja Synspila, så om någon har några över de vill bli av med så är jag intresserad
    Ser ut att bli ett kar med potential. Däremot: synspilan blir ju 30-35 cm och behöver lite simyta. Hur har du tänkt inreda för dem? Sten i mitten så de kan simma runt? Om du bygger en inredning mot en sida blir det ju inte mycket utrymme för dem. Synspila är ju inte en direkt grottlevande art. Kanske du kan ha moduler som överhäng och en del rötter, så det skapas fri yta.
    Jag skulle nog ändå inte valt en så stor fisk av den typen i ditt kar. Vill du testa CA kanske arter i stil med
    Hypsophrys nicaraguensis
    skulle lämpa sig bättre

    Kommentar

    • affealien
      Användare
      • januari 2012
      • 1157

      #62
      Ursprungligen postat av Pabbe
      Ser ut att bli ett kar med potential. Däremot: synspilan blir ju 30-35 cm och behöver lite simyta. Hur har du tänkt inreda för dem? Sten i mitten så de kan simma runt? Om du bygger en inredning mot en sida blir det ju inte mycket utrymme för dem. Synspila är ju inte en direkt grottlevande art. Kanske du kan ha moduler som överhäng och en del rötter, så det skapas fri yta.
      Jag skulle nog ändå inte valt en så stor fisk av den typen i ditt kar. Vill du testa CA kanske arter i stil med
      Hypsophrys nicaraguensis
      skulle lämpa sig bättre
      Har ju visserligen bara 2 kvadrat dm mindre än ett 720L i bottenyta men det är klart, simmar de mycket så är det ju inte så passande när det inte direkt är någon längd på karet.

      Hypsophrys nicaraguensis ser ju helt klart ut som en värdig ersättare, hur lätta brukar de vara att få tag i sådana i vettig storlek?
      Mvh
      //Alf

      Kommentar

      • Pabbe
        NCS Medlem
        • september 2006
        • 1805

        #63
        Ursprungligen postat av affealien
        Har ju visserligen bara 2 kvadrat dm mindre än ett 720L i bottenyta men det är klart, simmar de mycket så är det ju inte så passande när det inte direkt är någon längd på karet.

        Hypsophrys nicaraguensis ser ju helt klart ut som en värdig ersättare, hur lätta brukar de vara att få tag i sådana i vettig storlek?
        De är ganska vanliga. Jag har haft dem flera omgångar. Ganska lugn, fredlig och otroligt vacker. De är grottlekare och har en särskild orsak till det. Deras romkorn fäster inte vid underlag så de vill gärna ha ett skyddat utrymme där romkornen kan ligga. Vid lek blir de förstås oerhört revirhävdande.

        Kommentar

        • affealien
          Användare
          • januari 2012
          • 1157

          #64
          Ursprungligen postat av Pabbe
          De är ganska vanliga. Jag har haft dem flera omgångar. Ganska lugn, fredlig och otroligt vacker. De är grottlekare och har en särskild orsak till det. Deras romkorn fäster inte vid underlag så de vill gärna ha ett skyddat utrymme där romkornen kan ligga. Vid lek blir de förstås oerhört revirhävdande.
          Hehe, efter suttit och tittat igenom lite CA ciklider så känner jag att jag nog ska skippa Datsen och bara köra fengäddor och CA ciklider... Jag men Dats har jag redan haft!

          Pabbe du som verkar rätt insatt på denna världsdel vad skulle du rekommendera som sällskap till Nicaragua ciklider i min burk? De får gärna vara runt 15-20cm annars kan nog fengäddorna bli för sugna på äta dem.
          Hur många skulle funka av varje?
          Mvh
          //Alf

          Kommentar

          • Pabbe
            NCS Medlem
            • september 2006
            • 1805

            #65
            Ursprungligen postat av affealien
            Hehe, efter suttit och tittat igenom lite CA ciklider så känner jag att jag nog ska skippa Datsen och bara köra fengäddor och CA ciklider... Jag men Dats har jag redan haft!

            Pabbe du som verkar rätt insatt på denna världsdel vad skulle du rekommendera som sällskap till Nicaragua ciklider i min burk? De får gärna vara runt 15-20cm annars kan nog fengäddorna bli för sugna på äta dem.
            Hur många skulle funka av varje?
            Vad är Dats?
            Så du ska ha fengäddor där också? Jag vet inget om deras beteende. Du kanske får börja med fengäddor och en ca art och se hur det funkar?

            Kommentar

            • affealien
              Användare
              • januari 2012
              • 1157

              #66
              Dats är Datnoides Microlepis en asiatisk fisk som visserligen är rovfisk men en väldigt lugn en. Tål väldigt tuffa kompisar, äter mest småfisk, typ som en carnivor ciklid.

              Fengäddor ligger mest i ett hörn och ser ut som korvar, väldigt stillsamma som typ malar, men som sagt rovfiskar.
              Mvh
              //Alf

              Kommentar

              • Pabbe
                NCS Medlem
                • september 2006
                • 1805

                #67
                Ok. Spännande setup. Nicaragua och en klassiker som eldbuk kanske?

                Kommentar

                • affealien
                  Användare
                  • januari 2012
                  • 1157

                  #68
                  Hmm.... får ångest nästan hur jag ska göra.... får fundera lite till innan jag bestämmer mig.
                  Mvh
                  //Alf

                  Kommentar

                  • olaw
                    NCS Medlem
                    • juli 2006
                    • 470

                    #69
                    Alf. Jag såg en annons i något akvarieforum på facebook tidigare idag att någon vill sälja en grupp Nicaragua ciklider i Kristinehamn. Hittar tyvärr inte vilket forum nu. Annars har du alltid annonsen som ligger på det här forumet med Gepphagus gruppen i Uppsala. Den hade jag kollat upp om jag var du.


                    Med vänlig hälsning, Ola

                    Kommentar

                    • affealien
                      Användare
                      • januari 2012
                      • 1157

                      #70
                      Jag får se om det blir några ciklider alls nu, fått tag i några klätterfiskar gratis så blir nog att köra dem med dats och fengäddorna ett tag i alla fall så får jag se vad jag hittar på i framtiden. :-)
                      Mvh
                      //Alf

                      Kommentar

                      • affealien
                        Användare
                        • januari 2012
                        • 1157

                        #71
                        Har i alla fall pillat med belysningen klart i dag och gjort någon slags ramp/täckglas kombo.

                        Bilderna säger mer än 1000ord. Ös på med frågor om det skulle vara något ni undrar.











                        Mvh
                        //Alf

                        Kommentar

                        • affealien
                          Användare
                          • januari 2012
                          • 1157

                          #72
                          Gkömde skriva vad jag byggt rampen av.
                          Det är en 55w Electroskandia DiLed armatur som slaktats, lite träbitar och plexiglas från biltema.

                          Senast redigerad av affealien; 11 september 2014, 12:43.
                          Mvh
                          //Alf

                          Kommentar

                          • affealien
                            Användare
                            • januari 2012
                            • 1157

                            #73
                            Har faktiskt hänt en hel del prylar och jag har bara varit slö på uppdatera.

                            Belysningen är nu mera kopplad så att den styrs med med Profilux dator, mycket nöjd med det. Sol uppgång och solnedgång och massa andra onödiga leksaker. Har även kopplad in tempgivaren så att om tempen överstiger 28 grader så fimpar den automatiskt strömmen till doppvärmaren så ingen risk att koka fiskar längre med trasiga doppvärmare. Monterade PH givaren också bara för att kunna följa PH förändringarna för att det är roligt. Men tyvärr så gick det inte att kalibrera givaren så den är troligen trasig så blev utan trend på den.

                            Fisklistan är nog helt komplett nu. Bara lite L-malar som ska ner men får inte tag i några jag vill ha just nu.
                            Hur som helst så se listan ut såhär.

                            1st Datnioides polota (Dats AT)
                            6st Datnioides microlepis (Dats IT)
                            1st Polypterus Delhezi (fengädda)
                            1st Polypterus Teugelsi (fengädda)
                            1st Polypterus Endlicheri (fengädda)
                            3st Horabagrus brachysoma (Sun Catfish)
                            8st Barbonymus altus (Rödfenad stanniolbarb)
                            1st Ancistrus sp.

                            Alla fiskarna är just nu relativt små och alla kommer inte gå kvar när de når vuxen storlek så ni behöver inte oroa er över det.

                            Någon på facebook undrade över min belysning så snabbfilmade allt och skrev en dum beskrivning hur den byggts.
                            "Köp en Elektroskandia DiLED tak armatur, slå sönder den och behåll bara LED plattorna. Kasta drivaren och annan skit som följde med.
                            Fixa 2 brädor med spår kapade i så du kan festa plattorna i något.
                            Skruva en plexi på undersidan som stänkskydd.
                            Köp några meter kabel.
                            Slakta 2 stycken Elektroscandia Prisma och och ta 1-10v drivdonen från dem för att kunna styra belysningen med profilux datorn. Kasta resten av belysningen.
                            Köp en EVG-AP-2F-HIC så man kan koppla in och styra vad man vill med 1-10v styrning via profilux datorn.
                            Köp en profilux dator.
                            Dra kablarna från LED plattorna till Drivarna från Prisma belysningen och sedan från Drivarna till EVG-AP-2F-HIC enheten. Efter det är det bara plugga in den i datorn och matning till strömmen sedan ställer du in datorn som du vill din belysning ska bete sig och vips så är du klar!"


                            Nån bild på karet som även fått växter både i vattnet och ovanpå.
                            Bifogade filer
                            Senast redigerad av affealien; 05 oktober 2014, 19:08.
                            Mvh
                            //Alf

                            Kommentar

                            • affealien
                              Användare
                              • januari 2012
                              • 1157

                              #74
                              Nästa projekt blir att bygga sidor och dörrar till skåpet och dra alla kablar snyggt.
                              Sedan ska doserpumpen installeras och börja doser PMDD är tanken.
                              Mvh
                              //Alf

                              Kommentar

                              • {_AquA_}
                                Användare
                                • februari 2013
                                • 1299

                                #75
                                Hur funkar sol upp och nedgången? Hade varit kul och få video på det. Har själv 6 stycken flood lights på 10 w styck... Hade varit kul att installera något liknande
                                // Nasser H

                                Följ mina projekt:

                                Tråd 1:
                                https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
                                Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

                                Finns mer gott på följande sida!
                                Min Zoon:
                                http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

                                Kommentar

                                Arbetssätt...