tyst artemia kläckare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • olof
    Användare
    • april 2002
    • 1823

    tyst artemia kläckare

    Jag har alltid kläckt artemia i en ugnsäker form utan vattencirkulation och dylikt. När jag nu skaffat lite fler akvarium och tänkt att odla lite mer tänkte jag också uppgradera min artemia kläckning och bygde därför en kläckare med två upp och nervända PET-flaskor och en luftpump. Vid testkärning kunde jag konstatera att luftpumpen lät för mycket. Detta skulle nog kunna gå att dämpa/kapsla in men det ännu ljudligare bubblandet från flaskorna var ett större problem.

    Har ni några tips på hur man kan få artemiakläckning både effektiv och tyst?

    Mvh

    Olof
    http://malmolundcyclechic.blogspot.com/
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Nej...

    Jag har använt olika tysta sätt t.ex. de man kan köpa i butik, men ska man få mycket måste det vara rejäl cirkulation. Jag har aldrig testat, men kan tänka mig att en cirkulationspump av något slag skulle kunna funka.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Bosse G
      NCS Medlem
      • november 2013
      • 235

      #3
      Ursprungligen postat av Ola Svensson
      Nej...

      Jag har använt olika tysta sätt t.ex. de man kan köpa i butik, men ska man få mycket måste det vara rejäl cirkulation. Jag har aldrig testat, men kan tänka mig att en cirkulationspump av något slag skulle kunna funka.
      Har maximal kläckning utan någon som helst cirkulation.
      Använder en stor ugnsfast form i glas med en liter saltvatten i. Startar kulturen med kallt 10gr vatten och låter den temperera sig själv.
      Rör runt i den ett par gånger för att äggen inte skall klibba ihop.
      Enda skillnaden är egentligen att det tar 48 timmar istället för 24 timmar att kläcka så du kan ju köra två satser på en gång.
      Sedan verkar det finnas en väldig massa olika sorters av artemia så det fungerar nog olika. Vet inte vilken jag har.
      Köper ihop med en annan och det är han som beställer

      Kommentar

      • Mreque
        Användare
        • juni 2011
        • 348

        #4
        syresten i linträ så fåru mindre tystare bubblor. Sätt filtervadd över så dämpar du det bra.

        Å sätt in det i garderoben

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Ursprungligen postat av Bosse G
          Har maximal kläckning utan någon som helst cirkulation.
          Använder en stor ugnsfast form i glas med en liter saltvatten i. Startar kulturen med kallt 10gr vatten och låter den temperera sig själv.
          Rör runt i den ett par gånger för att äggen inte skall klibba ihop.
          Enda skillnaden är egentligen att det tar 48 timmar istället för 24 timmar att kläcka så du kan ju köra två satser på en gång.
          Sedan verkar det finnas en väldig massa olika sorters av artemia så det fungerar nog olika. Vet inte vilken jag har.
          Köper ihop med en annan och det är han som beställer
          Kläcker gör det men de dör för fort om jag har mycket, men jag har inte testat med stor form, bara glasskartongstorlek. Sedan ska man mata upp all artemia inom någon timma efter kläckning om man inte matar artemian.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Bosse G
            NCS Medlem
            • november 2013
            • 235

            #6
            Ursprungligen postat av Ola Svensson
            Kläcker gör det men de dör för fort om jag har mycket, men jag har inte testat med stor form, bara glasskartongstorlek. Sedan ska man mata upp all artemia inom någon timma efter kläckning om man inte matar artemian.
            Enligt vad jag läst börjar artemian inte äta förrän på 3:e dagen efter kläckning men det kan ju vara olika för olika sorter

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #7
              Ursprungligen postat av Bosse G
              Enligt vad jag läst börjar artemian inte äta förrän på 3:e dagen efter kläckning men det kan ju vara olika för olika sorter
              Jag hade inte koll på när de börjar äta. Tack! vet du var du läst det dvs. är du helt säker?

              Artemia har rätt lågt näringsvärde och efter bara några timmar är det tydligen ett rätt dåligt foder. När de börjar äta kan man mata dem på samma sätt som man gör med rotiferer - då får firrarna i sig det man matar med och artemian eller rotiferern är bara en behållare.
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • {_AquA_}
                Användare
                • februari 2013
                • 1299

                #8
                Bygg dig en liten låda i storlek med kläckaren och i lådan så monterar du ljudisolerinsmatta...Du borrar två små hål eller vad du vill någonstans i lådan och voila ljudisolerad och inget mer bubblande
                // Nasser H

                Följ mina projekt:

                Tråd 1:
                https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
                Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

                Finns mer gott på följande sida!
                Min Zoon:
                http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

                Kommentar

                • Bosse G
                  NCS Medlem
                  • november 2013
                  • 235

                  #9
                  Ursprungligen postat av Ola Svensson
                  Jag hade inte koll på när de börjar äta. Tack! vet du var du läst det dvs. är du helt säker?

                  Artemia har rätt lågt näringsvärde och efter bara några timmar är det tydligen ett rätt dåligt foder. När de börjar äta kan man mata dem på samma sätt som man gör med rotiferer - då får firrarna i sig det man matar med och artemian eller rotiferern är bara en behållare.
                  Har för mig att det stod på JBL´s artemia eller på deras foder

                  Kommentar

                  • olof
                    Användare
                    • april 2002
                    • 1823

                    #10
                    Ursprungligen postat av Bosse G
                    Har maximal kläckning utan någon som helst cirkulation.
                    Använder en stor ugnsfast form i glas med en liter saltvatten i. Startar kulturen med kallt 10gr vatten och låter den temperera sig själv.
                    Rör runt i den ett par gånger för att äggen inte skall klibba ihop.
                    Enda skillnaden är egentligen att det tar 48 timmar istället för 24 timmar att kläcka så du kan ju köra två satser på en gång.
                    Sedan verkar det finnas en väldig massa olika sorters av artemia så det fungerar nog olika. Vet inte vilken jag har.
                    Köper ihop med en annan och det är han som beställer
                    Det är så jag gör idag och jag är väl rätt nöjd med metoden. Jag har nte kollat kläckningsgrad eller överlevnad men det funkar. Det blir levande artemia och ynglen växer. Tanken var att göra det "på riktigt" i och med att jag börjat odla mer men inte ed det oljudet!

                    Mvh

                    Olof
                    http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                    Kommentar

                    • olof
                      Användare
                      • april 2002
                      • 1823

                      #11
                      Ursprungligen postat av {_AquA_}
                      Bygg dig en liten låda i storlek med kläckaren och i lådan så monterar du ljudisolerinsmatta...Du borrar två små hål eller vad du vill någonstans i lådan och voila ljudisolerad och inget mer bubblande
                      Det funkar inte. Det blir en stor låda och som sagt. Det lät ordentligt med allt bubblande. Dessutom vill man ju ha det tillgängligt. Inte i en läda i garderoben.

                      Mvh

                      Olof
                      http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                      Kommentar

                      • olof
                        Användare
                        • april 2002
                        • 1823

                        #12
                        Ursprungligen postat av Bosse G
                        Enligt vad jag läst börjar artemian inte äta förrän på 3:e dagen efter kläckning men det kan ju vara olika för olika sorter
                        Intressant!

                        Mvh

                        Olof

                        Ursprungligen postat av Mreque
                        syresten i linträ så fåru mindre tystare bubblor. Sätt filtervadd över så dämpar du det bra.

                        Å sätt in det i garderoben
                        Träutströmmare kan ju vara en ide...
                        http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                        Kommentar

                        Arbetssätt...