Konverterar från saltvatten till sött - Tanganyika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mony
    Användare
    • december 2013
    • 187

    #31
    Snyggt! Blev väldigt fint med växterna.

    Kommentar

    • Repen1
      Användare
      • januari 2013
      • 877

      #32
      Länge sen vi fick en uppdatering här nu "Jaken" hur ser det ut nu? Mille
      Dieselråttan

      Kommentar

      • jaken
        Användare
        • december 2013
        • 63

        #33
        Akvariet rullar på. Nyss hemkommen efter påskledighet o allt ser hyffsat ok ut. Lite algproblem i sanden men annars ok. Leptosomorna leker konstant och jag har tagit reda på några yngel som går i sumpen på tillväxt.

        Filtreringen kanske ni tycker är intressant för den är lite special.
        Två gamla ytterfilter laddade med sintrat glas "biohome ultra" köpta från ebay sköter filtrering och nedbrytning av nitrat. Två feta filtermattor i sumpen tar allt skit. Returerna från ytter filtren går in bakom btn modulerna där det är fluidiserande biobollar.

        Överdriven filtrering som borde klara rätt fet belastning.

        Ett kort filmklipp här
        Senast redigerad av jaken; 22 april 2014, 22:21. Anledning: fel videolänk

        Kommentar

        • jaken
          Användare
          • december 2013
          • 63

          #34
          Vilken art skall jag lägga till?

          En kort uppdatering.
          Akvariet verkar nu verkligen vara i balans, efter att ha haft lite alger i sanden ett tag är nu allt rent och fint.
          Fiskarna verkar trivas finemang, matar som en galning och Cyprisarna leker konstant. Har tagit tillvara på ett trettiotal yngel och låter resten spottas i karet.

          Börjar nu bli sugen på att addera någon mer art i karet, men frågan är vilken?

          FÖRSLAG VÄLKOMNAS

          Just nu är det 30 C. Leptosoma och 6 stycken X. Papilio

          Funderar på om jag skall släppa i någon snäcklekare för att lyfta in ett beteende till i karet. Ocellatus hade jag för 20 år sedan och vill minnas att jag gillade dem. Är de ett bra alternativ, eller finns det någon annan snäcklekare som är lämplig. V ill inte att de skall ta hela karet i besittning.


          Eller har ni något annat förslag på lämplig art?

          Kommentar

          • {_AquA_}
            Användare
            • februari 2013
            • 1299

            #35
            Snyggt... Är intresserad över hur du har löst filtreringen i modulerna så att det cirkulerar sådär.... vart tar vattnet vägen osv...
            // Nasser H

            Följ mina projekt:

            Tråd 1:
            https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
            Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

            Finns mer gott på följande sida!
            Min Zoon:
            http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

            Kommentar

            • Wilhelm
              Användare
              • april 2002
              • 9122

              #36
              Funderar på om jag skall släppa i någon snäcklekare för att lyfta in ett beteende till i karet. Ocellatus hade jag för 20 år sedan och vill minnas att jag gillade dem. Är de ett bra alternativ, eller finns det någon annan snäcklekare som är lämplig.
              Bra val!
              mvh Wilhelm

              "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


              www.linkopings-akvarieforening.net/
              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

              Kommentar

              • Wilhelm
                Användare
                • april 2002
                • 9122

                #37
                Funderar på om jag skall släppa i någon snäcklekare för att lyfta in ett beteende till i karet. Ocellatus hade jag för 20 år sedan och vill minnas att jag gillade dem. Är de ett bra alternativ, eller finns det någon annan snäcklekare som är lämplig.
                Bra val!
                mvh Wilhelm

                "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                www.linkopings-akvarieforening.net/
                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                Kommentar

                • jaken
                  Användare
                  • december 2013
                  • 63

                  #38
                  Ursprungligen postat av {_AquA_}
                  Snyggt... Är intresserad över hur du har löst filtreringen i modulerna så att det cirkulerar sådär.... vart tar vattnet vägen osv...


                  Här ser du hur filtret funkar.
                  Wilhelm, vad är det som gör attt du tycker just att Ocellatus är ett bra val?

                  Senast redigerad av jaken; 22 maj 2014, 22:40.

                  Kommentar

                  • jaken
                    Användare
                    • december 2013
                    • 63

                    #39
                    Var iväg till akvarileasing för aty skaffa ngn snäcklekare. Men de hade bara shell-varianten av compressicep så efter lite velande så avstod jag. Någon som har ocellatus i Stockholm?

                    En annan fundering; Vad äter sniglar i mitt kar? Jag har noterat att kag har sniglar i sumpen och i pumparna, men inga i själva karet. Äter Papillion småsniglar? Eller är det kanske Synodontisarna. Leptosomorna har jag redan uteslutit...

                    Kommentar

                    • Repen1
                      Användare
                      • januari 2013
                      • 877

                      #40
                      Så länge sniglarna är små med lösa skal " embryo" så tar "Petricolorna" dom, är nog därför du inte har några i huvud karet. Mille
                      Dieselråttan

                      Kommentar

                      • jaken
                        Användare
                        • december 2013
                        • 63

                        #41
                        Ska flytta i höst och sannolikt kommer karet tyvärr behöva läggas ner. Om det finns intresse för fisken är det bara att skicka pm. Karet också eventuellt.

                        Jakob

                        Kommentar

                        • jaken
                          Användare
                          • december 2013
                          • 63

                          #42
                          Nu finns det en annons ute. Allt levande för 2200 kronor.
                          Måste sälja tyvärr pga flytt
                          Uppdaterat Annonsen, med nytt pris Den som köper allt får rubbet för 1000:-, dvs leptosomor + malar + växter Det närmar sig flytt och jag sänker därför priset till en tredjedel Cirka 33 st C. Leptosoma Mpulungu för 2500:- de är F1 och kommer ursprungligen från Repen1. Harmoniskt vuxet stim som konstant leker.


                          Nu finns det en annons ute. Allt levande för 2200 kronor.
                          Måste sälja tyvärr pga flytt
                          https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?70687-Allt-levande-s%E4ljes-2200-pga-flytt!-(Stockholm)&p=934994#post934994

                          Kommentar

                          • jaken
                            Användare
                            • december 2013
                            • 63

                            #43
                            Flyttpanik ! Nu 1000 kronor för rubbet

                            Kommentar

                            • jaken
                              Användare
                              • december 2013
                              • 63

                              #44
                              Nu säljer jag karet också. Passar inte i min nya lägenhet tyvärr.
                              Vågmaskin optimerat akvarie- Low Iron - högblank vitt skåp - borrat, sump BTN 3000:-

                              Nu får ni möjlighet att fynda ett högkvalitetsakvarium Tidigare saltvattensakvarium som det på senare tid gått tanganyika i. Akvariet är specialbeställt och byggt av Triton Akvarium - Sveriges bästa saltvattensbutik. (Nypris 10 000:-) Akvariet är byggt med en coast to coast avrinningskammare som löper längs med hela

                              Kommentar

                              Arbetssätt...