ctenopoma acutirostre + ciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DavidR
    Användare
    • januari 2014
    • 75

    ctenopoma acutirostre + ciklider

    Jag håller på att starta upp ett 325l akvarie och hade tänkt ha någon/några ctenopoma acutirostre. Frågan är vad som skulle kunna passa ihop med dem. Kanske någon som har tips på nån lämplig ciklid? Även tips på malar eller andra fiskar mottages gärna. Det är ju kul om man kan hålla det till afrikanska fiskar men inte tvunget.
    Senast redigerad av DavidR; 14 januari 2014, 22:25.
  • DavidR
    Användare
    • januari 2014
    • 75

    #2
    Ingen som har erfarenheter av ctenopoma som har några tips. Bör väl vara fiskar som inte för aggressiva eller för små så de kan bli uppätna.

    Kommentar

    • Erik Åhlander
      Användare
      • september 2006
      • 796

      #3
      De flesta relativt lugna cichlider i samma storlek bör gå bra. Jag förmodar att du vet att C acutirostre är nästan enfärgat mörkbruna som vuxna och ganska blyga (utom när det är mat). Det går att könsbetämma dem, men det är lite knepigt. Svårodlad. Finns bara en handfull rapporter om lek.

      Kommentar

      • DavidR
        Användare
        • januari 2014
        • 75

        #4
        Du menar helt enkelt att de är skittråkiga

        Kommentar

        • Lillemor
          NCS Medlem
          • juni 2013
          • 117

          #5
          kanske någon synodontis skulle passa.

          Lillemor
          ~","~ ~","~ ~","~ ~","~ ~","~

          ~","~ ~","~ ~","~ ~","~ ~","~

          Kommentar

          • westafrica
            Användare
            • mars 2014
            • 320

            #6
            paletter, kongotetror, synodontismalar, ja i stort sett alla lugnare fiskar som är för stora för o bli mat. sjukt roliga fiskar inte allt blyga när dem har vant sig, inte heller speciellt enfärgade när de blir stora, fast de beror ju på vad man jämför med, färgerna mattas ju ut men de försvinner inte

            Jag håller på att starta upp ett 325l akvarie och hade tänkt ha någon/några ctenopoma acutirostre. Frågan är vad som skulle kunna passa ihop med dem. Kanske någon som har tips på nån lämplig ciklid? Även tips på malar eller andra fiskar mottages gärna. Det är ju kul om man kan hålla det till afrikanska fiskar men inte tvunget.

            Kommentar

            • Erik Åhlander
              Användare
              • september 2006
              • 796

              #7
              Ursprungligen postat av DavidR
              Du menar helt enkelt att de är skittråkiga
              Absolut inte! Jag hade en stor grupp i flera år som jag försökte få att leka. Det finns knappast några fiskar som jag tycker är tråkiga!

              Men man ska inte förvänta sig att de behåller det spektakulära leopardmönstret som vuxna.

              Kommentar

              Arbetssätt...