Frågor ang flytt av akvarium??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mbitton
    Användare
    • februari 2013
    • 223

    Frågor ang flytt av akvarium??

    Nu är det dags för mig o familjen att flytta!´ Så himla mycket att göra.. En tanke som har hemsökt mig är hur jag ska göra med mitt akvarium.. Flytten kommer att äga rum imorgon. Har tillgång till lastbil kl. 13.00 Har tänkt att ta akvariumet med det sista lastet. Hur ska jag göra med mina ytterfilter? Beräknar att dom inte kommer att vara igång på 2 h. Har oxå lite funderingar inför återuppstarten av karet. Bör jag spara så mycket som möjligt av det nuvarande vattnet? Antar jag jag bör rengöra alla filter ordenkligt innan uppstart? Skulle verkligen uppskatta alla svar! Mvh Micke
    Senast redigerad av mbitton; 14 januari 2014, 15:31.
    600 + 120 lliter Tanganyika
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    #2
    Vattnet hade jag inte sparat något av förutom det du tar dit fisken i. Filtret stoppar du ner i en hink med vatten (eller är det ytterfilter) och om det tar längre tid att få igång burken (få den i våg osv) så syresätter du vattnet med syresten eller genom att köra filtret.

    Det känns som att det blir ganska snabb uppstart så det borde gå rätt smärtfritt.

    Kommentar

    • Bosse G
      NCS Medlem
      • november 2013
      • 235

      #3
      Ha en hink vatten till varje filter och kör dom i hinkarna så mycket som möjligt så bakterierna inte dör: Gör inte ren filtrena om du tror att dom funkar. Sedan har du mycket bakterier i sanden så det kommer också att hjälpa till. Jag hade kört nytt vatten ihop med sanden och filtrena. Har alltid funkat för mig. Har Tanganyika kanske jag skall tillägga. Har du SA eller Ca kanske det är annorlunda.
      Hoppsan Erik svarade på samma gång. Vilken tur att vi tyckte lika :-)

      Kommentar

      • mbitton
        Användare
        • februari 2013
        • 223

        #4
        Ursprungligen postat av Erik Österlund
        Vattnet hade jag inte sparat något av förutom det du tar dit fisken i. Filtret stoppar du ner i en hink med vatten (eller är det ytterfilter) och om det tar längre tid att få igång burken (få den i våg osv) så syresätter du vattnet med syresten eller genom att köra filtret.

        Det känns som att det blir ganska snabb uppstart så det borde gå rätt smärtfritt.
        Tack för att du svarade!! Saknar syresten o el i lastbilen.. Det är ytterfilter som jag har. Räcker det med att ha filterkorgarna i hinkar med vatten?
        600 + 120 lliter Tanganyika

        Kommentar

        • mbitton
          Användare
          • februari 2013
          • 223

          #5
          Ursprungligen postat av Bosse G
          Ha en hink vatten till varje filter och kör dom i hinkarna så mycket som möjligt så bakterierna inte dör: Gör inte ren filtrena om du tror att dom funkar. Sedan har du mycket bakterier i sanden så det kommer också att hjälpa till. Jag hade kört nytt vatten ihop med sanden och filtrena. Har alltid funkat för mig. Har Tanganyika kanske jag skall tillägga. Har du SA eller Ca kanske det är annorlunda.
          Hoppsan Erik svarade på samma gång. Vilken tur att vi tyckte lika :-)
          Tack för att du svarade! det är till stor hjälp! Ytterfiltrerna är ordenkligt inkörda. så vill helst slippa att rengöra dem.. Borde kanske gå att starta upp dem vid ankomst, genom att låta insug/utsug gå i en hink med vatten medans jag fyller upp karet med nytt vatten?
          600 + 120 lliter Tanganyika

          Kommentar

          • Wilhelm
            Användare
            • april 2002
            • 9122

            #6
            Tror inte det är någon fara med 2-3 timmar i en hink. Gör som det skrivits så kommer det att gå smärtfritt!
            Blir det ett eget akvarierum nu?
            mvh Wilhelm

            "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


            www.linkopings-akvarieforening.net/
            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

            Kommentar

            • Repen1
              Användare
              • januari 2013
              • 877

              #7
              Jag gör alltid rent mina filter vid flytt/byte/rokader i karen, nytt vatten, det jag håller igång är sanden, bara rör runt för att få bort den värsta skiten, sen har den med lite vatten o helst en liten pump så det rör sej över sanden. Får i fisken direkt, matar direkt, bara att köra igång.Har aldrig haft problem så.Mille
              Dieselråttan

              Kommentar

              • {_AquA_}
                Användare
                • februari 2013
                • 1299

                #8
                Eller så sätter du alla fiskar i olika påsar och kör iväg filtren först till nya stället och sätter syrestenarna där i eluttaget hehe....Själv så rengöra jag filtren grundligt och sedan tillsätter flytande filtermedium och det funkar prima för mig! Gjorde så med 720 litern också
                // Nasser H

                Följ mina projekt:

                Tråd 1:
                https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
                Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

                Finns mer gott på följande sida!
                Min Zoon:
                http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

                Kommentar

                • Mreque
                  Användare
                  • juni 2011
                  • 348

                  #9
                  Släng allt filtermaterial i en stor balja, ta med i första lasset och kör ner en cirkulationspump när du är framme. Sen kan du ta den tid du behöver.
                  Lägg fiskarna i hinkar bara och syresätt med mindre pumpar/syrestenar och täck över så det blir mörkt. Att temperaturen sjunker lite gör inget sålänge du inte har fiskar som lever i 30 grader konstant.

                  Sen när du sätter i filtermaterialet kan du passa på att krama ur den värsta skiten i baljan det redan ligger i. Den gör ingen nytta endå!

                  Så hade jag gjort iaf. smärtfritt och du kan ta din tid med akvariet. Tar det lång tid så vrid upp ett element och placera fiskarna i hinkarna jämte elementet.

                  Du väljer själv av det som är skrivit här. Allt funkar =) Good luck!

                  Kommentar

                  • Lillemor
                    NCS Medlem
                    • juni 2013
                    • 117

                    #10
                    Helt novis men har du tänkt på att det finns batteri drivna syrepumpar för någon hundralapp. Kanske något att fundera på för filtermatrialet eller fiskar.

                    Mvh
                    Lilemor
                    ~","~ ~","~ ~","~ ~","~ ~","~

                    ~","~ ~","~ ~","~ ~","~ ~","~

                    Kommentar

                    Arbetssätt...