Söker Chrenecichla Saxatilis Hane

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mreque
    Användare
    • juni 2011
    • 348

    Söker Chrenecichla Saxatilis Hane

    Tjenix, Har en ensam Saxatilis hona fullvuxen på 1,5 år ungefär. Såg även nu att jag stavat fel, Crenecichla är det ju

    Hade velat ha en hane till henne då hon tydligen väldigt gärna vill leka av sig, Väldigt aggro och tuff så ingen vekling!

    Kass bild på henne : Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1051.jpg
Visningar: 1
Storlek: 68,5 KB
ID: 699739
    Senast redigerad av Mreque; 14 januari 2014, 04:51.
  • Mreque
    Användare
    • juni 2011
    • 348

    #2
    @Punkfredd här har du bild föresten på honan, Hanen omkom tyvärr.
    Senast redigerad av Mreque; 14 januari 2014, 10:26.

    Kommentar

    • Crenicichla
      Användare
      • november 2006
      • 1055

      #3
      Ser ut å va en fin hona =)

      kall man vara riktigt petig på stavningen så är Crenicihla rätt stavning



      Ursprungligen postat av Mreque
      Tjenix, Har en ensam Saxatilis hona fullvuxen på 1,5 år ungefär. Såg även nu att jag stavat fel, Crenecichla är det ju

      Hade velat ha en hane till henne då hon tydligen väldigt gärna vill leka av sig, Väldigt aggro och tuff så ingen vekling!

      Kass bild på henne : [ATTACH=CONFIG]50667[/ATTACH]
      MVH

      Kristofer

      Kommentar

      • FrePGun
        Användare
        • mars 2009
        • 2410

        #4
        Hon är ju skitfin :/

        Men jag har riktat in mig ganska hårt på Cr. Sveni nu istället.

        Kommentar

        • Mreque
          Användare
          • juni 2011
          • 348

          #5
          Ursprungligen postat av Punkfredd
          Hon är ju skitfin :/

          Men jag har riktat in mig ganska hårt på Cr. Sveni nu istället.
          Ahaja =D Såg några helröda, typ Vinröd. Riktigt läckra, kommer inte ihåg namn dock!

          Hoppas jag kan hitta någon redan ensam hane att para ihop henne med. Vill inte beställa en liten och mata upp för då slutar det ju med att hon blir gammal och grå långt före.

          Sveni var ruggigt lik Crenicichla alta , hade en ensam hane för längesen.

          Ursprungligen postat av Crenicichla
          Ser ut å va en fin hona =)

          kall man vara riktigt petig på stavningen så är Crenicihla rätt stavning
          Haha jag är kung på särskrivning av art namn
          Senast redigerad av Mreque; 14 januari 2014, 16:34.

          Kommentar

          • Mreque
            Användare
            • juni 2011
            • 348

            #6
            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1165.jpg
Visningar: 1
Storlek: 276,3 KB
ID: 689674Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1154.jpg
Visningar: 1
Storlek: 262,1 KB
ID: 689675Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1173.jpg
Visningar: 1
Storlek: 276,1 KB
ID: 689676


            Lite mer bilder för den som tycker det är kul =)

            Mina Melanarus slank med =D

            Kommentar

            • Mreque
              Användare
              • juni 2011
              • 348

              #7
              Detta är i sovrummet föresten, min sambo har sina 550 liter i vardagsrummet. Uppdelat på ett 375 och ett 180

              Kommentar

              • Ola Sjödin
                Användare
                • augusti 2003
                • 514

                #8
                Det kan vara riktigt klurigt att para ihop vuxna gäddciklider. Om du får tag på en lämplig hane, av samma variant (de har ett stort utbredningsområde) så måste du dessutom ha turen att de accepterar varandra. Det kan nog vara lättare om du börjar om med nya ungfiskar som får para ut sig själva.

                Kommentar

                • Mreque
                  Användare
                  • juni 2011
                  • 348

                  #9
                  Ursprungligen postat av Ola Sjödin
                  Det kan vara riktigt klurigt att para ihop vuxna gäddciklider. Om du får tag på en lämplig hane, av samma variant (de har ett stort utbredningsområde) så måste du dessutom ha turen att de accepterar varandra. Det kan nog vara lättare om du börjar om med nya ungfiskar som får para ut sig själva.
                  Detta vet jag. Men jag har som sagt en hona som blivit av med sin hane.
                  Därför vill jag se om någon har en ensam hane, och se om det fungerar. Annars beställer jag hem en liten, matar upp och försöker.

                  Kommentar

                  • Erik Åhlander
                    Användare
                    • september 2006
                    • 796

                    #10
                    Ola menar att du beställer hem 4-6 stycken små för att få ett nytt par. Annars är risken stor att ynglen blir hybrider. Honan hamnar i akvariet med stora udda fiskar

                    Kommentar

                    • Mreque
                      Användare
                      • juni 2011
                      • 348

                      #11
                      Ursprungligen postat av Erik Åhlander
                      Ola menar att du beställer hem 4-6 stycken små för att få ett nytt par. Annars är risken stor att ynglen blir hybrider. Honan hamnar i akvariet med stora udda fiskar
                      Hur menar du med hybrider? En Crenicichla saxatilis kommer ju inte direkt para sig med en Salvini.

                      Kan även beställa några små, låta dom äta upp sig för att sedan släppa ner tillsammans med min vuxna hona.

                      Min poäng är, Jag vill ha en hane att försöka para ihop med min nuvarande hona. Jag vill alltså inte ha ett "Nytt" par.

                      Kommentar

                      • Erik Åhlander
                        Användare
                        • september 2006
                        • 796

                        #12
                        Ursprungligen postat av Mreque
                        Min poäng är, Jag vill ha en hane att försöka para ihop med min nuvarande hona. Jag vill alltså inte ha ett "Nytt" par.
                        Och vi försöker säja att om du lyckas få tag i en ny hane till din hona, så:

                        1. Kan det vara ganska knepigt att få dem att bilda par. (Fast det är det mindre problemet).

                        2. Om du får tag i en hane så är det inte säkert att det är samma "sorts" Crenicichla saxatilis som den du har. Det betyder att om de leker och du får yngel så vet du inte om det är hybrider mellan två liknande arter/sorter eller renrasiga yngel som du kan sälja eller ge bort.

                        Det finns flera arter som är lika och som kanske säljs som C. saxatilis. Det är egentligen bara när man vet var i naturen de kommer ifrån som man kan artbetämma dem någorlunda säkert, och från de områden där arten förekommer exporteras det inte särskilt mycket fisk - idag. Köper man ett antal ungfiskar, så är de antagligen kullsyskon, och chansen att man får en ren art är ganska stor - om inte föräldrarna också är hybrider.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...