Filter, back to nature

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DavidR
    Användare
    • januari 2014
    • 75

    Filter, back to nature

    Hej
    Jag köpte ett 325 l akvarie med back to nature bakgrund. Det är satt en pump och filtermaterial bakom bakgrunden ungefär så här:


    Jag märker att det inte är 100% tätt runt utloppsslangen och bakgrunden, har detta någon betydelse. Jag ser inte på BTN-hemsida att man ska täta med silikon. Vad säger ni, spelar det någon roll om där är lite otätt? Vill ju inte att den ska dra in vatten det håller utan endast genom insuget på andra sidan.

    Mvh
    David
  • Pabbe
    NCS Medlem
    • september 2006
    • 1805

    #2
    Jag skulle nog säga att det är en fördel om det inte är 100% tätt. Jag hade en lösning som i länken och tätade ordentligt. En dag när jag kom hem så gick pumpen torr; insuget hade blivit för igensatt så pumpen tömde nästan allt vatten bakom bakgrunden. Är det helt tätt måste man ha ständig koll på inflödets hål, så det inte geggar igen.

    Kommentar

    • Bosse G
      NCS Medlem
      • november 2013
      • 235

      #3
      Ursprungligen postat av Pabbe
      Jag skulle nog säga att det är en fördel om det inte är 100% tätt. Jag hade en lösning som i länken och tätade ordentligt. En dag när jag kom hem så gick pumpen torr; insuget hade blivit för igensatt så pumpen tömde nästan allt vatten bakom bakgrunden. Är det helt tätt måste man ha ständig koll på inflödets hål, så det inte geggar igen.
      Gör ett överrinningsskydd vid pumparna så att det kan gå "över" bakgrunden om det blir pluggat. Och ha två insug på olika nivåer.

      Kommentar

      • DavidR
        Användare
        • januari 2014
        • 75

        #4
        Pabbe, det är ingen risk då att vattnet bara sugs runt utan gå genom filtret? Annars verkar ju Bosse G:s lösning bra.

        Kommentar

        • Bosse G
          NCS Medlem
          • november 2013
          • 235

          #5
          Ursprungligen postat av DavidR
          Pabbe, det är ingen risk då att vattnet bara sugs runt utan gå genom filtret? Annars verkar ju Bosse G:s lösning bra.
          Om det blir stopp stiger vattnet framför bakgrunden och går genom överrinningskyddet. Om det inte är stopp stannar vattennivån under. Testade och funkar klockrent

          Kommentar

          • Pabbe
            NCS Medlem
            • september 2006
            • 1805

            #6
            Nja, om det är väldigt stora springor förstås. Men om man har pumpen lite i mitten och det strömmar in lite från små springor från kanterna så bör det väl bli ganska bra genomströmning från flera håll så att säga.

            Kommentar

            • DavidR
              Användare
              • januari 2014
              • 75

              #7
              Jag tätade, kändes bäst. Finns även en typ av översvämningskydd (en lägre punkt på bakgrunden där vattnet kan rinna tillbaka.

              En annan fundering, detta filtret är inte gjort med en massa kuber, utan en lång remsa filtermatta på högkant vid insugninshålet. Den är nog 10cm tjock och 15-20cm bred, står upp från botten till nån cm ovanför vattenytan. Den sitter tajt så jag tror inte det går vatten vid sidan om filtret. Lite längre bort, ungefär mitten på akvariet har vi en likadan remsa till som vattnet måste gå igenom. Efter det ligger det ett par nätpåsar med lite olika "makaroner" Sen har vi pumpen, en aquaclear 70.
              Han som haft akvariet innan säger att det funkat fint, inga problem med filtreringen. Ska man köra på detta eller ska man vräka ner mer kuber av filtermatta så hela utrymmet verkligen blir fullt.

              Kommentar

              Arbetssätt...