Sjkudom? Rött i Röven.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Daniel Odell
    Användare
    • januari 2003
    • 2437

    Sjkudom? Rött i Röven.

    Min bågciklidhane har nå konstigt i analöppningen, ser ut som tunna röda "spröt" eller trådar som hänger/sticker ut 2-3mm. Det är ca 4 st supertunna saker. Observerade det igår. Överlag så verkar han må bra, han äter å uppför sig som vanligt.

    Han har lekt med honan för ca en vecka sedan, kan det ha något med det att göra?.

    mvh
    fish r friend
  • Mikael W
    NCS Medlem
    • augusti 2002
    • 8598

    #2
    Läs artikeln om Camallanus på http://hem.passagen.se/mikeno/icam.htm
    och se om det stämmer på Ditt fall.
    mvh
    Mikael W
    (NCS-medlem sedan 1981)

    Kommentar

    • Daniel Odell
      Användare
      • januari 2003
      • 2437

      #3
      Det stämmer mycket bra, tyvärr :-(

      Förutom att de förmodade maskhonorna inte drar sig in i kroppen när fisken rör sig vilket beskrivs i texten. Då kanske det finns hopp.
      fish r friend

      Kommentar

      • Daniel Odell
        Användare
        • januari 2003
        • 2437

        #4
        Tar upp det här igen, min bågciklidhane har fortfarande dessa röda spröt kvar. Trots att han gått tillsammans med många andra fiskar har jag inte sett det på någon annan tills i förrgår, då jag ser det på en barb (överbliven foderfisk) som aldrig gått tillsammans med Bågcikliden, däremot går nu barben i samma kar som bågciklidhanen gick i för ett par månader sen. Det verkar inte särskilt smittsamt då bara två av 30 fiskar fått det. JAg tänkte försöka medicinera med AquaFuran, vad tror ni om det?
        fish r friend

        Kommentar

        • Tommy K
          Användare
          • maj 2002
          • 309

          #5
          Camallanus är ett h-e att bli av med. Kommer i omgångar, när man tror att det är borta så dyker det upp igen. Har det gått så långt att du ser spröten sticka ut så är fisken förmodligen fortplantningsoduglig.
          Du kan tyvärr räkna med att alla fiskar som varit i de kar som den aktuella fisken varit i är smittade. Eller kommer att bli då äggen kan ligga kvar länge och smittar även nyinköpta fiskar.
          Det går att få bort med Flubenolbehandling upprepade gånger.
          Dels med Flubenol i vattnet, dels i fodret, räkmixen eller uppsuget i flingfoder eller pellets. Behandlingen tar minst en månad.
          Jag tog knäcken på det med en blandning av Flubenol och Drontaltabletter i räkmixen.
          Sedan smittar eländet också. Använd inte håvar, flytta inte växter, grus, filter mm emellan karen. Då har du det snart överallt.
          Du kanske inte tror att det är så j-vligt som jag skriver. Men - tro mej - det är värre! Och tyvärr mycket vanligare än man tror...

          Kommentar

          • Daniel Odell
            Användare
            • januari 2003
            • 2437

            #6
            Flubenol? vart får man tag på det och hur medicinerar man med det?
            fish r friend

            Kommentar

            • Tommy K
              Användare
              • maj 2002
              • 309

              #7
              Det är lite knepigt att få tag på tyvärr. Tabletterna på apoteket är borttagna, och pastan kan man inte använda i vatten. Flubenol 5% är det som gäller, vet-intyg krävs och minsta förpackningen kostar flera tusen, räcker förmodligen till en mindre insjö. Avsett för får, grisar och höns. Finns i t ex Danmark o Tyskland. Jag har lite hemma. Det är många som köpt så det är nog inte så mycket kvar tyvärr. Kan du inte fixa själv så kan jag kanske hjälpa dig. Beror på hur mycket du ska ha. Vissa påstår att det inte heller är 100%-igt, men för mej har det funkat. Fungerar f ö alldeles ypperligt för att behandla gälparasiter på diskus. Det är nog det vanligaste användningsområdet.

              Kommentar

              • Daniel Odell
                Användare
                • januari 2003
                • 2437

                #8
                Ok, tjejen håller på med Hästar och har vänner som är veterinärer, kanske kan fixxa på det sättet. En fråga dock: i beskrivningen som postats ovan om Camanallus står det att maskarna ska dra sig in när fisken rör sig, det gör de inte på mina fiskar. Hur såg det ut hos dig?
                fish r friend

                Kommentar

                • Tommy K
                  Användare
                  • maj 2002
                  • 309

                  #9
                  Text från en bra diskussida: http://user.tninet.se/~vuz588v/index.html
                  >>>>>>
                  Flubenol 5%
                  This drug is very effective against gill flukes and capillaria. The only drawback it has is that it takes a somewhat rather long time for the medicine to work and obtain its therapeutic efficacy. Snails are very sensitive to this medication. This drug kills many kinds of snails and therefore it is very important that you remove as many as you can find before you start to add the medication! Also, don't forget to check and clean out the filters as well!! The treatment and dosage is 300 mg/ 25 gallon maintained for 7 days and repeated for 2 additional weeks for a total of 3 consecutive weeks. Before adding every new dosage (at the start of every week), you must change 30-50% of the water. It is very important that the concentration of the drug is never lower than the recommended amount and that the correct dosage level is kept over the entire period of treatment. It is also advisable to add sufficient extra aeration during the course of the treatment. If you're going to use flubenol for the treatment of Capillaria, the best way to administer it is to add 100 mg of Flubenol 5% for every 100 g of your discus food mix. You have to feed your discus this medicated mix during both mornings and evenings feedings on every other day for 10 days. If fish gets re-infected by ingesting eggs that might have remained in the tank bottom, you may then need to repeat treatment. Periodical fecal examinations to verify if Capillaria eggs are still present can help you decide if additional treatments are needed.
                  >>>
                  Tilläggas kan att jag vid ett tillfälle råkat överdosera kraftigt. Inget hände, varken med fiskar eller växter.
                  I vilket fall som helst så dör alla snäckor.

                  Kommentar

                  • Tommy K
                    Användare
                    • maj 2002
                    • 309

                    #10
                    Oj - såg inte frågan. De kan nog dra sig in i ett tidigt skede, men på vissa fiskar verkar de hänga ute hela tiden. Speciellt när sjukdomen har gått långt.

                    Kommentar

                    • Daniel Odell
                      Användare
                      • januari 2003
                      • 2437

                      #11
                      OK! tack så hemskt mycket för din hjälp!
                      fish r friend

                      Kommentar

                      • _DoGGi_
                        Användare
                        • september 2003
                        • 67

                        #12
                        Hej nu var det länge sedan det skrevs här men eftersom 2 st nyinköpta fiskar har sjukan så måste jag fråga hur det gick med fiskarna som fick rödmasken???
                        Finns det idag någon medicin som säljs i sverige mot detta?
                        MVH _DoGGi_

                        Kommentar

                        • Mr.Fish
                          Användare
                          • maj 2004
                          • 1403

                          #13
                          Camallanus på http://hem.passagen.se/mikeno/icam.htm
                          ..Jupp. Jag har haft dem osso. Kom till Mej Från ett gäng vf--SA-Ciklider.
                          -Äckligaste sh it jag sett.. -De åkte till fisk-Himmelen...Men (Om Ola Svensson) -Behöver speciment för VETENSKAPEN...-Så Har Jag Massor av de smittadde firrarna fortfarande i formalin

                          Kommentar

                          • kaj.p
                            Användare
                            • april 2002
                            • 2294

                            #14
                            Innan var det Levimidazol som gällde det är dock förbjudet idag. Men Seras nya preparet Nematol skall ta det.
                            Diskussällskapet
                            www.diskusforum.se

                            Kommentar

                            • Koi-fantast
                              Användare
                              • november 2007
                              • 555

                              #15
                              Jag har Nematol som jag kan skicka, om du vill ha? Skicka pm i så fall.
                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
                              http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...