Fylla akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tindra
    Användare
    • december 2013
    • 18

    Fylla akvarium

    Jag köpte ett stort akvarium på 720 liter säljaren sade att det var viktigt att man fyllde lite i taget under ca en veckas tid för att undvika för högt,plötsligt tryck mot glaset.Jag har varit akvarist i ca 30 år och aldrig hört om detta men har å andra sidan aldrig haft ett större kar än 300 liter. Kan detta stämma?
  • riktlinjer
    Användare
    • augusti 2013
    • 335

    #2
    Ursprungligen postat av Tindra
    Jag köpte ett stort akvarium på 720 liter säljaren sade att det var viktigt att man fyllde lite i taget under ca en veckas tid för att undvika för högt,plötsligt tryck mot glaset.Jag har varit akvarist i ca 30 år och aldrig hört om detta men har å andra sidan aldrig haft ett större kar än 300 liter. Kan detta stämma?

    Det låer inte riktigt vettigt.

    Men har du transporterat akvariet en lång bit eller haft det stående utomhus nu när det är minusgrader ute kanske du inte ska fylla det med varmt vatten sekunderna efter du får in akvariet. Låt det få några timmar att anpassa sig i temperatur.

    Och när du fyller bör du hålla koll på att akvariet fortfarande står rakt etc, så inte något ben på bänken sjunker för att golvet sjunker lite etc. Och några dagar senare är det lämpligt att kolla att det fortfarande står rakt etc.

    Kommentar

    • Erik Österlund
      Användare
      • januari 2005
      • 3788

      #3
      Jag brukar fylla 50%, kolla om det fortfarande är i våg sen fyller jag upp det.

      Brukar nojja typ en vecka att det ska gå åt h-vete sen är allt frid å fröjd

      Kommentar

      • Tindra
        Användare
        • december 2013
        • 18

        #4
        Ok,nej jag har inte transporterat det särskilt långt och det stod fint på frigolit under transporten och akvariet är nytt,har aldrig varit vattenfyllt. Det står inomhus nu,håller på å trixar dit en bakgrundsmodul .

        Kommentar

        • Mreque
          Användare
          • juni 2011
          • 348

          #5
          Kolla igenom det noga. sen bara fyll.. Den som sålde det värkar inte haft en enda aning..

          Kommentar

          • hawkse
            Användare
            • juli 2010
            • 26

            #6
            Tycker det låter som en bra idé. Inte så mycket för "tryck på glaset" utan snarare för att undvika otrevliga överraskningar om karet sätter sig pga ojämna golv, dålig uppställning etc. Jag brukar också göra som Eric skriver. Fylla till 50%, låta stå ett tag, kolla så det står kvar i våg och fylla på resten därefter.

            Kommentar

            Arbetssätt...