Alger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ewa
    NCS Medlem
    • mars 2013
    • 457

    Alger

    Nybörjarfråga skäms lite. Problemet är att fiskarna har lekt och jag vill inte störa just nu.
    Ett effektivt sätt att ta bort/minska alger? Jag har bytt till nya rör för 5-6 veckor sen, algtillväxten är enorm. Bytte tillbaka ett av rören.
    Inte UV - har inte råd just nu.
    Räcker det att byta 30% av vatten varje dag och ta bort växter med de värsta algerna? Tills vidare, så fiskarna inte störs allt för mycket?
    Det är faktiskt första gången jag har alla alger på en gång, tidigare var det svävaralger vid nystart, men inte nån annan sort. Så pass bra att jag behövde inte skrapa rutor på 16 månader....
    Annars är det 8 timmar belysning, ingen flingmat.... bara levande och fryst.

    Ewa
  • Repen1
    Användare
    • januari 2013
    • 877

    #2
    Vill du inte störa så släck lampan/korta ner belysningen till någon timma, ljuset är bara för betraktaren o växterna, fiskarna har inget större ljusbehov.Mille
    Dieselråttan

    Kommentar

    • Moving Waves
      Användare
      • maj 2011
      • 45

      #3
      Vad handlar det om för alger?

      Kommentar

      • ewa
        NCS Medlem
        • mars 2013
        • 457

        #4
        Verkar vara alla gröna sorter, trådalger, gröna klibbiga (cyjano?), såna som sätter sig på rutorna (värmaren, filtret), mest på växter och framför allt flyttväxter.
        Inga brunalger. Flyttväxterna ser ut som en pläd, det gröna , klibbiga sorten håller ihop allt. Tar jag bort flyttväxterna helt måste jag minska belysningen, nu har de bara ett rör, det andra är borttagen.
        Om jag släcker belysningen helt, ökar inte koldioxidhalten?

        Kommentar

        Arbetssätt...