filter hemmabygge

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bjurström
    Användare
    • maj 2003
    • 37

    filter hemmabygge

    Funderar på att bygga filter genom att ta en större plastlåda, fylld med filtermaterial, placerad ovanför akvariet och lyfta upp vattnet till den och med hål i med slang så rinner vattnet ned igen av sig själv.

    Meningen är att det ska bli ett bra filter som sällan behöver rengöras. Funderar på om "lyftpumpen" blir igensmutsad, ska man ha något förfilter? Fast då blir problemet att förfiltret nbehöver rengöras och det är ju det som är problemet med innerfilter, de tappar suget så jäkla snabbt eftersom de blir igenproppade med smuts...

    Andreas
  • Juanito
    Användare
    • maj 2002
    • 180

    #2
    Kan ju fungera men vad gäller ytter filter så kanske du har onödig tät filter material. Själv kör jag med en blandning av "keramik makaroner" vad de nu heter på riktigt och EFI substrath. För mycket EFI substrat ser också till att sätta igen pumpen så 70% makaroner och sen reste efi substratet tycker jag fungarar bra till mina ytterfilter. Tvättar inte många gånger om året.

    Däremot om du vill ha hembygget att fungara bra så behöver du hitta ett vatten tätt och någurlunda luft tätt sätt att förverkliga det på
    juanito

    Kommentar

    • tropfrog
      Användare
      • juli 2003
      • 1827

      #3
      Varför lufttätt?
      MVH
      Magnus

      Kommentar

      • Juanito
        Användare
        • maj 2002
        • 180

        #4
        Det är inte nödvändigt att ha det luft tätt men om man vill hålla bästa effekt från pumpen bör det vara det. Ifall man har utloppet vid höjden av vattenytan så behöver inte pumpen arbeta upp (lyfta) vattnet utan behöver endast arbeta mot strömmningsmotståndet som då utgörs av slang grovlek och filter material. Det bildar så att säga ett slutet system. Plus att risken för att filtret skall börja svämma över är då så gott som eliminerad.

        Jag har försökt bygga enga filter men jag har velat ha dem stående under akvariet och jag har inte än lyckats göra en låda som är tillräkligt tät. Visserligen en penningfråga det oxå.

        Men det ska jag säga jag skulle aldrig ha påbörjat dessa project ifall jag hade tillräkligt med pengar för att skaffa ordentliga ytterfilter.

        Ett filtermaterial som jag inte själv använder men som jag tror stenhårt på är sera biopur forte. Det är som keramik rör men har en yta som påminner om ehfi substrat.
        Jag tror att om man fyllet ett ytter filter med detta så har man bra biologisk filtrering och ska inte bli tvungen att rengöra så ofta.
        juanito

        Kommentar

        • tropfrog
          Användare
          • juli 2003
          • 1827

          #5
          citat:Ursprungligen skickat av Juanito

          Det är inte nödvändigt att ha det luft tätt men om man vill hålla bästa effekt från pumpen bör det vara det
          Men för bästa effekten av filtret skall man inte ha lufttätt tvärt om gärna en luftpumpsomtillsätter luft i filtret. Om man inte är nöjd med pumpens effekt så tycker jag att man skall köpa större pump.
          MVH
          Magnus

          Kommentar

          • Juanito
            Användare
            • maj 2002
            • 180

            #6
            Nu är jag inte säker på hur du menar om du menar för att ge bakterierna syre eller föra att ge luft åt själva pumpen.

            Jag har svårt att tro att du skulle kunna få bättre effekt ur pumpen genom att tillsätta luft framför allt om pumpen behöver lyfta vatten.

            juanito

            Kommentar

            • tropfrog
              Användare
              • juli 2003
              • 1827

              #7
              Jag skrev väl tillsätta luft i filtret? Inte i pumpen.
              MVH
              Magnus

              Kommentar

              Arbetssätt...