Reparera spricka i stort helglasakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StaOlog
    Användare
    • december 2013
    • 4

    Reparera spricka i stort helglasakvarium

    Som rubriken anger behöver jag reparera en spricka. Jag hade tänkt att lägga i tre stycken "reperations-glasskivor" alltså typ täcka botten av akvariet och har en del frågetecken att räta ut!

    Akvariet är 200cm brett, 60cm högt och 80cm djupt. Det ska inte vara helt vattenfyllt ytan bestå till minst hälften volymen av landdelar, sten etc (konstgjorda). På sina ställen kommer dock vattendjupet att vara runt 55cm.
    Sprickan ser ut som på bilden nedan.
    Klicka på bilden för större version

Namn: spricka.jpg
Visningar: 1
Storlek: 24,8 KB
ID: 699698
    För det första, eftersom det rör sig om glas som skall limmas ovanpå bottenglaset behöver man väl inte ha så tjockt glas? Kan det räcka med tex 6 eller 8mm?
    Vidare... ska skivorna ligga i kant med det befintliga silikonet eller ska det vara en spalt emellan? Skivorna ska sinsemellan ligga lite isär också eller är jag fel ute?
    Vad mer behöver jag tänka på? Mängd silikon och hur det ska appliceras?

    Många tack på förhand! =)
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    #2
    Välkommen till forumet!

    Det där vettifan om jag skulle våga reparera utan att byta bottenglas. Tänk på att trycket från 55 cm vatten blir rätt stort och om glaset är av ända ut till kanten så kommer det förmodligen kollapsa. Jag har svårt att se hur du ska lyckas få bottenglaset stabilt med bitar..

    Kommentar

    • Marcus Karlsten
      Användare
      • januari 2013
      • 318

      #3
      Jag hade lagt en helskiva under hela botten och en mindre bit över sprickan. Fast jag hade inte sovit helt lungt om karet stod i en lägenhet.
      www.marcuskarlsten.se
      -www.mobelspecialen.se-

      Kommentar

      • mbitton
        Användare
        • februari 2013
        • 223

        #4
        Jag köper gärna ditt kar om du inte vill ha den kvar..
        600 + 120 lliter Tanganyika

        Kommentar

        • StaOlog
          Användare
          • december 2013
          • 4

          #5
          Usch då... jag hade ett helvete att få in karet i huset och hade gärna sett att det går att fixa på ett eller annat sätt.

          Hel skiva? Ska man då lägga en tjock skiva, typ den tjocklek som gäller för 55cm, under karet och en helvetes massa silikon? Antar att en sådan skiva i de måtten kostar en del men det får man väl ta. Antar att en formplyfa inte fungerar? Det är ju vikten med...

          Det hade alltså ingen större betydelse att det bara är kanske en femtedel med fullt djup?

          Att ta isär karet och silikona om det med ny skiva kanske hade varit bäst men då får jag hyra en experthjälp... finns sådan i närheten av Blekinge? Hade inte varit fel att hyra in hjälp även till en reperation för å va helt ärlig. Mycket vatten blir det!

          Kommentar

          • Bosse G
            NCS Medlem
            • november 2013
            • 235

            #6
            Ring en glasmästare på tisdag och fråga

            Kommentar

            • Mreque
              Användare
              • juni 2011
              • 348

              #7
              jag hade skurit isär allt glas, köpt ny botten i 14mm glas.
              Rengjort allt och sedan tejpat fast tändstickor som distanser så du får en millimeter mellanrum mellan allt glas.

              Sedan börjat fästa frontrutan mot bottenglaset, sedan sidorna och sist bakrutan.

              Sen när allt är monterat ( Och tejpat med maskeringstejp så det står still ) dragit ut tändstickorna och klämt ner lite silikon där alla tändstickor suttit ( 2 per glasskiva är lättast ) sedan siliconat fogarna och använt mig av ett fogredskap för att få snygga fina vinklar.

              Absolut sist fäster du försiktigt glaset till överliggande stagen med klämmor och se till att inte flytta på någon av rutorna, vill du så kan du låta det torka i en dag eller två innan du monterar dessa så du inte behöver riskera att dra isär/klämma ihop glaset som du limmat perfekt med distanser.

              När det torkat i någon dag kan du även skära bort överblivet silikon ( Svårt att slippa om man inte maskerar innan man silikonar fogarna )

              Sen väntar du en vecka gärna två tills silikonet är helt torkat och ställer det på din bänk som är 100% rak med cirka 10mm frigolit imellan.

              Provfyll sen kör hårt!

              Har du en repig frontruta kan du ju passa på att byta ut denna mot en ny skiva!.
              Ha gärna en vän med mycket tålamod och tummen på rätt plats med dig. 200cm långa glas skivor lyfter du inte själv utan att riskera glaset eller ryggen.

              Bra silikon är Sikasil-E Transparent ( Ej färgad ) glassilikon, samt dem flesta du kan köpa i akvariumaffären. Kolla bara bäst före datumet och fråga om det håller till stora byggen.

              Lycka till!

              Kommentar

              • zebrano
                Användare
                • december 2012
                • 68

                #8
                Ursprungligen postat av StaOlog
                Som rubriken anger behöver jag reparera en spricka. Jag hade tänkt att lägga i tre stycken "reperations-glasskivor" alltså typ täcka botten av akvariet och har en del frågetecken att räta ut!

                Akvariet är 200cm brett, 60cm högt och 80cm djupt. Det ska inte vara helt vattenfyllt ytan bestå till minst hälften volymen av landdelar, sten etc (konstgjorda). På sina ställen kommer dock vattendjupet att vara runt 55cm.
                Sprickan ser ut som på bilden nedan.
                [ATTACH=CONFIG]50426[/ATTACH]
                För det första, eftersom det rör sig om glas som skall limmas ovanpå bottenglaset behöver man väl inte ha så tjockt glas? Kan det räcka med tex 6 eller 8mm?
                Vidare... ska skivorna ligga i kant med det befintliga silikonet eller ska det vara en spalt emellan? Skivorna ska sinsemellan ligga lite isär också eller är jag fel ute?
                Vad mer behöver jag tänka på? Mängd silikon och hur det ska appliceras?

                Många tack på förhand! =)
                Det går att laga ditt akvarium, men det är inte helt enkelt och om din ritning är skalenlig ger det inte någon större besparing jämfört mot att byta bottenskivan helt.

                Du behöver en hel skiva som dels täcker de lösa delarna och dels går en en hyfsad bit in på den största delen till vänster. Dvs ca 3/4 av bottenytan, enligt ritningen. Att lappa med lösa delar är inte någon bra idé.

                Hel skiva från undersidan blir väl enklast om du inte vill/kan skära ner hela och limma om från början. I ditt fall räcker det med en 10mm skiva. Om du gör så kan du lappa skarvarna invändigt, så det inte läcker via sprickorna och ut till kanten.

                Det blir mycket lappande och en ny skiva istället för den gamla blir såklart bäst.

                Kommentar

                • StaOlog
                  Användare
                  • december 2013
                  • 4

                  #9
                  Ursprungligen postat av Mreque
                  Har du en repig frontruta kan du ju passa på att byta ut denna mot en ny skiva!
                  Karet är nästan nytt. Det har bara varit fyllt i en vecka och är således i toppskick.

                  Ursprungligen postat av zebrano
                  Hel skiva från undersidan blir väl enklast om du inte vill/kan skära ner hela och limma om från början. I ditt fall räcker det med en 10mm skiva. Om du gör så kan du lappa skarvarna invändigt, så det inte läcker via sprickorna och ut till kanten.
                  Karet är ju väldigt snyggt som det är och jag vet att iaf jag inte kan silikona ihop det som det var innan om jag byter bottenskivan helt. Därför hade jag väl föredragit att köra på en platta limmad underifrån.

                  Jag antar att jag får, som föreslagits, kolla med glasmästare. Bygga om karet med hjälp av en sådan lär väl dock kosta en förmögenhet! =(

                  Funderar med på om det kan vara en försäkringsfråga?

                  Kommentar

                  • riktlinjer
                    Användare
                    • augusti 2013
                    • 335

                    #10
                    Ursprungligen postat av StaOlog
                    Karet är nästan nytt. Det har bara varit fyllt i en vecka och är således i toppskick.



                    Karet är ju väldigt snyggt som det är och jag vet att iaf jag inte kan silikona ihop det som det var innan om jag byter bottenskivan helt. Därför hade jag väl föredragit att köra på en platta limmad underifrån.

                    Jag antar att jag får, som föreslagits, kolla med glasmästare. Bygga om karet med hjälp av en sådan lär väl dock kosta en förmögenhet! =(

                    Funderar med på om det kan vara en försäkringsfråga?

                    Det finns väl ungefär 3 tänkbara grundscenarion och vad som hänt avgör:

                    Du har satt akvariet på bänk (eller liknande) enligt tillverkares anvisningar, vägt in det korrekt både tomt och med vatten i och sedan hällt i sand och fyllt vatten. Efter två veckor säger det kras och du tömmer. Bör rimligen vara reklamation även om bevisningen kanske är svår. Men kolla med tillverkaren. Tveksam om detta går på någon försäkring.

                    Du har gjort enligt punkt ovan, men när du skulle ändra inredningen tappat en tung sten och akvariet sprack. Borde kunna gå på hemförsäkringen då en olycka skett.

                    Du har satt akvariet på en bänk, fyllt vatten och varit nöjd. Tyvärr var inte golvet riktigt rakt så bänken och akvariet har 'skevat' och spricker. Med skicklig advokat och tur kanske du lyckas stämma byggherren/uthyraren av lokal för felaktigt bygge... Tveksamt men kanske går i tingsrätten, har du sedan än mer tur överklagar de inte.

                    Kommentar

                    • Mreque
                      Användare
                      • juni 2011
                      • 348

                      #11
                      Ursprungligen postat av riktlinjer
                      Det finns väl ungefär 3 tänkbara grundscenarion och vad som hänt avgör:

                      Du har satt akvariet på bänk (eller liknande) enligt tillverkares anvisningar, vägt in det korrekt både tomt och med vatten i och sedan hällt i sand och fyllt vatten. Efter två veckor säger det kras och du tömmer. Bör rimligen vara reklamation även om bevisningen kanske är svår. Men kolla med tillverkaren. Tveksam om detta går på någon försäkring.

                      Du har gjort enligt punkt ovan, men när du skulle ändra inredningen tappat en tung sten och akvariet sprack. Borde kunna gå på hemförsäkringen då en olycka skett.

                      Du har satt akvariet på en bänk, fyllt vatten och varit nöjd. Tyvärr var inte golvet riktigt rakt så bänken och akvariet har 'skevat' och spricker. Med skicklig advokat och tur kanske du lyckas stämma byggherren/uthyraren av lokal för felaktigt bygge... Tveksamt men kanske går i tingsrätten, har du sedan än mer tur överklagar de inte.
                      Ring återförsäljare och se om du har garanti, dvs om du köpt tillhörande bänk och följt anvisningarna. isåfall ska det inte vara några problem att byta ut.
                      Ett kar som är i gott skick spricker inte utan att något har blivit fel.

                      HUR gick det sönder?

                      Kommentar

                      • StaOlog
                        Användare
                        • december 2013
                        • 4

                        #12
                        Ursprungligen postat av Mreque
                        HUR gick det sönder?
                        Det stod i en lokal med mycket vibrationer och sprang läck. Resten "ordnades" vid flytt hem till mig. Inget och skylla fabrikanten på! 2 andra akvarier av samma typ har klarat sig fint vilket är lite märkligt. =/

                        Ligger hemma och är dålig och har inte kunnat kolla upp med glasmästare.

                        Kommentar

                        • Mreque
                          Användare
                          • juni 2011
                          • 348

                          #13
                          Ursprungligen postat av StaOlog
                          Det stod i en lokal med mycket vibrationer och sprang läck. Resten "ordnades" vid flytt hem till mig. Inget och skylla fabrikanten på! 2 andra akvarier av samma typ har klarat sig fint vilket är lite märkligt. =/

                          Ligger hemma och är dålig och har inte kunnat kolla upp med glasmästare.
                          Okey då är det ingen försäkringsfråga om du inte har "Drulle" försäkring.

                          Byt ruta, Sov gott. =)

                          Kommentar

                          • cf.akvarielagret
                            Användare
                            • april 2002
                            • 5028

                            #14
                            Tror inte vibrationer haft sönder botten ??? hur tänkte ni det är inga spänningar på en botten som ligger mjukt (framruta o bakruta har mest vibration)
                            tror mer på dålig uppsättning av akvariet
                            hur som helst det är sönder
                            du kan dela på en ny ruta inuti i tre delar ta 10mm o slösa på Silicon
                            jag är Ateist
                            men Gud talade till mig
                            Gud är stor
                            jag frågade hur stor ? inget svar
                            han kanske behövde låna toaletten

                            Kommentar

                            Arbetssätt...