Neolamprologus gracilis i 540-liter.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell
    Användare
    • mars 2012
    • 231

    Neolamprologus gracilis i 540-liter.

    Halloj!
    Jag tänkte starta en tråd på grund av att jag, i en annan tråd, satte in en bild på ett 540-literskar - som egentligen visade den almanacka som medföljde det senaste numret av Ciklidbladet. Den bilden, och det karet, har egentligen inte med den tråden att göra överhuvudtaget... Men, det var några stycken som kommenterade själva karet - och då kan jag ju passa på att berätta lite om hur detta 540-kar kom att bli som det blev, hur jag tänkte och sedermera inredde.


    Några av er kanske har sett ett par artiklar jag skrivit i Ciklidbladet angående inredning, och trots att jag är väldigt förtjust i det vi brukar kalla SA (sydamerika), dess ciklider och framför allt hur man kan gå till väga när det gäller inredning i dessa miljöer, så är jag även intresserad av de miljöer och ciklider man kan finna i Tanganyikasjön.


    Jag har haft otaliga Tanganyikakar genom åren som akvarist, lite mer än 40 år, och ofta inrett dessa kar, allt från 100- till runt 1 000-liter, på ett ganska konventionellt sätt.
    Man vill ofta blanda flera arter i Tanganyikakar och man inreder därför därefter. Det skall alltså finnas lite av varje, för att, så att säga, tillgodogöra de flesta (om inte alla) invånares behov och trivsel.


    Den som har haft och har Tanganyika som intresse vet att det med tid lätt kan uppstå vissa territoriella problem i karet, speciellt om detta är av något mindre snitt, och ofta om man blandar ett flertal arter.
    Storlek har en viss betydelse, trots allt, och jag tror att ganska många kan skriva under på att; Ju större, desto bättre.
    Det finns några riktigt fina trådar här på forumet som visar just Tanganyikakar i lite större literantal... tusentals liter...


    Jag har en gäststuga som står helt nära kåken vi bor i, bara någon halvmeter ifrån, för att vara exakt. I denna stuga har jag haft mina olika kar de senaste åren. Ganska länge har jag funderat på att bygga om den här stugan, expandera den och se till att en gång för alla bygga ett ett kar på, i runda slängar, 3 000-liter.
    Planerna för detta var ganska långt gångna för cirka ett år sedan, då vi plötsligt fick klart för oss att det var dags för en omfattande dränering av huset. För att göra denna totala dränering var jag tvungen att riva en del av stugan bredvid kåken - och därmed försvann också alla mina kar i ett nafs...


    Jag skänkte bort mina fiskar i de tiotal kar som stod i stugan, och jag gav bort bort en hel del kar som jag helt enkelt inte hade plats för. Pia här på forumet - hon som inreder så fantastiska SA-kar och som fotograferar dessa lika bra - fick ta några sköna "kub"-kar, och "Ansjo"-Anders har fått ta över diverse ställningar och tillhörande kar. Ansjo fick bl.a. baxa hem ett 540-kar som blev stående tomt en tid hos honom.


    Medan dräneringen blev klar så råkade jag få syn på en grupp Neolamprologus gracilis, som visade sig vara vuxna "yngel" av en tidigare grupp jag haft gåendes i ett 960-literskar för flera år sedan.
    Det var så fantastiskt kul att se att det gamla paret, som för länge sedan dött, hade fått sådan fin avkomma - och jag betämde mig för att plocka hem sex vuxna individer.
    Jag tog kontakt med Anders och frågade om han kunde tänka sig att "baxa tillbaka" 540-karet till mig, då det ändå inte var utnyttjat - och det var inga problem, han hade planer på lite större kar och det passade fint att 540-baljan kom tillbaka till mig. Jag hade en liten plats nere i källaren på kåken och där ställde jag 540-karet.


    Nu började den process, som enligt mig är den roligaste av alla, nämligen planerandet.


    Initialt funderade jag på att blanda upp gracilisarna med några leleupi och kanske någon art till, inreda hyfsat konventionellt med mindre sten - så som vi oftast ser Tanganyikainredningar. Men, jag kom ganska snabbt på andra tankar. Jag ville köra ett strikt artkar med N. gracilis och låta en fin koloni byggas upp, av sig själv.


    Vid dräneringen av kåken hade jag fått plocka bort en hel del stora, flata stenar, som tjänat som marksten på uppfarten till ytterdörren...
    De här stenarna var för bra att likson strunta i, men jag fick kassera ett antal av dom då de var för stora och helt enkelt inte fick plats i ett 540-kar.
    Sex, sju av dessa stenar fick dock precis plats inom ramen av 150x60x60 cm.
    Jag drog mig till minnes några fina bilder jag sett av lite grundare "strandmiljöer", några meter under ytan, från vissa ställen av T-sjön - och att dessa miljöer ofta består av sönderbruten klippsten, i ganska stora block - uppblandat med mindre, rundare stenar och ofta med lite gren- och rotdelar från träd i strandkantens närområde.


    Nu var det ju ett ypperligt läge att liksom försöka sig på att efterlikna denna "bild" av Tanganyikamiljö, som man inte så ofta får se realiserat i akvariemiljö.
    Detta fösök att återskapa stor sten blandat med rundare, mindre sten är (vad jag vet) inte så vanligt i mindre kar - och då räknar jag 540-liter som ganska pluttigt...


    Sagt och gjort - jag preparerade karet med en heltäckande frigolitmatta och skred till verket. Bära eller brista var frågan, men jag chansade lite, förberedde mig och började bygga...


    I följande inlägg skall jag visa bilder och filmer på hur jag gick tillväga - och hur, i dagsläget, en fin koloni av Neolamprologus gracilis har bildats i detta kar.


    Hoppas det kan vara kul att kolla in!
  • ansjo
    Användare
    • april 2006
    • 203

    #2
    Lite flashbacks känner jag ...
    / Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • johho
      Användare
      • mars 2007
      • 1825

      #3
      Får läsa detta imorgon.

      Kommentar

      • Mats Bryzell
        Användare
        • mars 2012
        • 231

        #4
        Ursprungligen postat av ansjo
        Lite flashbacks känner jag ...
        Tror jag det - du har ju varit med hela vägen redan... (Jag och Anders har ett nära samarbete, kan man säga!).
        Kanske kan jag appellera tiill några på detta forum, vilket vore riktigt kul då jag varit med här ett tag men inte varit så aktiv.
        Nåväl, jag har "visat" det här karet ymnigt på olika forum och sociala medier innan, men gör det gärna här också även om det är old news, so to speak...

        Kommentar

        • Mats Bryzell
          Användare
          • mars 2012
          • 231

          #5
          Natten är en stund att värna om. Det är då man kan ta det riktigt lugnt, skriva och sakta men säkert gå igenom gamla foto- och filmarkiv...

          Ja, då skall vi se;
          Vad har vi alltså här? Jo, ett tomt 540-kar, och en idé om en grupp N. gracilis som förhoppningsvis skall bilda en koloni.

          Första frågan är; "Blir det svårt att skapa en miljö för kolonibildande "prinsessor"?"
          Svaret är; Nej, såklart inte, det gäller bara att förse dessa ciklider med adekvat miljö (inredning), så är saken biff!

          Så, vad göra? Jo, att gå tillbaka till tidigare kar där lyckade kolonier har etablerats - och göra samma sak...

          Men, trots att detta lyckats ett flertal gånger tidigare så ville jag bända mig mig loss och förbi de vanliga inredningstendenserna och faktiskt titta på hur komplexet Neolamprologus (i detta fall "prinsessor" - för att använda ett vitt begrepp) faktiskt lever, verkar och yngelvårdar. Vi skall se att det inte är som vi tror... riktigt...
          (mer om detta senare).

          Till att börja med, trots att vi vanligtvis ser dessa ciklider bilda revir och leka i ytterligt "trånga" miljöer (nu talar vi akvarium), har de i sitt naturliga tillstånd en enorm räckvidd på sitt revirbeteende och kolonibildande (och kolonibildandet har en "gräns") - där det av naturliga skäl måste bli avskiljningar, annars kan arten inte fortleva.

          Hur leker N. gracilis? (och många i "prinsess"-komplexet - de är nämligen förvillande lika).

          Ställer jag frågan till mig själv kan jag svara på flera olika sätt (det här är ett); de gräver gärna ut sand ur olika håligheter, de ser till att flera "ställen" finns tillgängliga, det skall gärna vara trångt och svårtillgängligt (såklart - det här är T-sjöns mest "stealthiga" ciklider), de låter inte dig som akvarist att "lista ut" var de lagt sin lek...

          Vad du kanske inte vet är att de leker "uppåner"... precis som jullar gör!
          De lägger gärna sina romkakor i "taket", på de mest trånga, otillgängliga ställen som går att hitta... i ett akvarium...

          Skall vi stanna där... bara för en liten stund..?

          Tänk lite...

          OK, vi fortsätter; det här är funderingar jag gör när jag nu planerar ett kar för N. gracilis.

          Vi skall nu börja titta på några bilder.
          Med ovanstående i tankarna, satte jag igång med min inredning.

          Det här är de initiala inredningsplanerna - många detaljer kommer visa sig bli annorlunda...
          Bifogade filer
          Senast redigerad av Mats Bryzell; 05 januari 2014, 03:33.

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #6
            Trevlig läsning, jag gillar också att plocka sten från tomten så långt det går. Tyvärr kan det bli lite tungt, hur löser du det? Är det kanske inga problem även i ett ramakvarium där glaset är lite tunnare?

            Läckert att se hur miljön växer fram och att du kör med rötter i ett tanganyikakar. Även jag har det, men många väljer bort rötter i dessa stensjöar.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • Mats Bryzell
              Användare
              • mars 2012
              • 231

              #7
              Ursprungligen postat av DaRe
              Trevlig läsning, jag gillar också att plocka sten från tomten så långt det går. Tyvärr kan det bli lite tungt, hur löser du det? Är det kanske inga problem även i ett ramakvarium där glaset är lite tunnare?

              Läckert att se hur miljön växer fram och att du kör med rötter i ett tanganyikakar. Även jag har det, men många väljer bort rötter i dessa stensjöar.
              Halloj David. Kul att du kollar in tråden.
              Jo, man kan säga att de här stenarna var/är tunga, knappt så jag orkade släpa in dom. Jag var också riktigt orolig för om glaset i botten på det här karet skulle palla. Det hade känts lite skönare om det varit ett helglaskar och själva glaset hade vilat helt och hållet på ett underlag, men man får ha lite is i magen ibland...

              Karet är byggt av Jagefeldt i Lysekil, och han använder rätt rejält glas - är osäker på hur många mm det är dock.
              Jag förberedde med att täcka bottenglaset med frigolit - och sedan var det dags att lägga grunderna.

              Denna gång ville jag skapa fyra, fem "kilar" i bottenlagret, där gracilisarna skulle kunna gräva ur stora rum att vistas i - just med tanke på att de gärna leker i trånga miljöer med någon flat yta att lägga sin rom på. Här var tanken; Tak, och för att fixa det fick jag lägga grundstenarna lite omlott.
              När de stora, tunga grundstenarna var lagda var det egentligen bara att garnera med mindre sten, och skissa runt lite.

              Rötter är en annan detalj som jag har använt mig av vid några tidigare Tanganyikainredningar. I den här inredningen var jag inte ute efter den look man ser på lite större djup, utan hur det ser ut närmare strandkanterna. Här kan man ofta se större stenblock blandade med mindre, rundare sten - och dessutom en hel del grenar, pinnar, rötter och annat bôs från träd i närheten. Det var denna bild jag var ute efter.
              Lite okonventionellt, kan man kanske tycka, men man måste ju experimentera lite, eller hur?

              Här är några bilder på de inredningsskisser jag gjorde - innan vatten.
              Bifogade filer
              Senast redigerad av Mats Bryzell; 05 januari 2014, 13:15.

              Kommentar

              • Joakim Draktoft
                NCS Medlem
                • april 2002
                • 7334

                #8
                Trevligt tråd Mats, kommer att fortsätta att följa denna.

                Inredningsinspiration kan man ju aldrig få för mycket av och när det dessutom rör sig om Tanganyika så blir det ju inte sämre
                Joakim Draktoft
                f.d Webmaster Ciklid.se
                ____________________________________________

                Kommentar

                • Lennart
                  Användare
                  • november 2013
                  • 7

                  #9
                  Jag instämmer med de tidigare kul att se hur du gjort imponerande
                  Akvarister är aldrig nöjda Det kan bli bättre

                  Kommentar

                  • Lillemor
                    NCS Medlem
                    • juni 2013
                    • 117

                    #10
                    Hej Mats
                    Kul att du tog upp denna tråd. För oss nybörjare så är sådana här trådar en guldgruva, då de stimulerar den kreativa sidan och låter oss släppa lite oro över att göra nybörjarfel innom inredningen. Om nu sådana finns? Viktigaste är som du skrev ovan att vi funderar på hur de individer som skall bo i vad vi skapar får en miljö som ger dem möjlighet att leva lite som det fria.

                    Jag ser med förväntan på fortsättningen.....

                    Lillemor
                    ~","~ ~","~ ~","~ ~","~ ~","~

                    ~","~ ~","~ ~","~ ~","~ ~","~

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell
                      Användare
                      • mars 2012
                      • 231

                      #11
                      Halloj Joakim, Lennart och Lillemor! Kul att ni tittar in!

                      Det här med inspiration är verkligen en av de stora behållningarna med ett forum som detta. Själv tycker jag det är oerhört intressant att titta på bilder och filmer, samt höra hur folk funderar och går tillväga med sina kar.
                      På senare tid har jag följt pettaps makalösa projekt, det där enorma T-karet... Ja, snacka om att bli inspirerad och få till sig massor av input. Sådant är härlig läsning!

                      Kommentar

                      • Banderad
                        Användare
                        • februari 2006
                        • 3479

                        #12
                        Riktigt cool scape, och ultimat för prinsessor av olika slag.... Kommer följa tråden med spänning.

                        Detta kanske också skulle kunna bli en CB-artikel?

                        /Jocke
                        Senast redigerad av Banderad; 06 januari 2014, 15:28.

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell
                          Användare
                          • mars 2012
                          • 231

                          #13
                          Ursprungligen postat av Banderad
                          Riktigt cool scape, och ultimat för prinsessor av olika slag.... Kommer följa tråden med spänning.

                          Detta kanske också skulle kunna bli en CB-artikel?

                          /Jocke
                          Ja, det fungerar ypperligt för "prinsessor", speciellt om man, som jag, verkligen är ute efter att få spana in kolonibeteendet. Visst skulle detta kunna bli en artikel. Det skall nog kunna stramas till i text och bild för att passa tidningsformat.

                          Jag öser på med lite fler bilder, och senare i tråden hoppas jag att vi kan diskutera just kolonibeteendet - jag har några funderingar kring detta som jag tror att många här har expertis om, men mer om detta senare!

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell
                            Användare
                            • mars 2012
                            • 231

                            #14
                            När jag hade satt grundstenarna och blivit hyfsat nöjd med inredningen i stort märkte jag att jag gjort en rejäl tabbe... Det kan lätt bli så när man åker iväg med strikt inredningstänk.

                            Tabben (eller kanske ändå inte) bestod i att jag helt och hållet glömt av att tänka på filtrering, eller rättare sagt, att jag inte funderat på var jag skulle placera utsugsrör och doppvärmare (vilket kan behövas i ett svalt källarrum).

                            Jag började med ett provisoriskt innerfilter, ett Eheim (jag tror beteckningen är 2252) som är mycket tyst och effektivt. Till saken hör att det är ganska stort och inte ser direkt vackert ut i ett akvarium. Men jag ville fylla karet med vatten, så det fick sitta där någon vecka. I ett skede hade jag en idé om att låta innerfiltret sitta kvar och bygga med sten framför och runt det, och testade även det. Men, med tanke på småyngel och diverse annat så skippade jag den idén snabbt.
                            Jag satte senare dit ett Eheim 2250 ytterfilter. Eheim 2250 och 2260 är några av mina favoritfilter, då de är tysta och effektiva - bara går och går och går...

                            Det gick liksom inte att göra så mycket åt att man ser det (skall erkännas) ganska fula utsugsröret, och dessutom en doppvärmare straxt bredvid. Dessa detaljer fick jag även placera diagonalt på vänstra gaveln, då jag helt enkelt inte fick plats på grund av inredningen.

                            Nu var det dags att fundera på ljus. Att använda de medföljande lysrörsramperna till karet kändes inte så kul då detta ljus blev ordentligt platt och trist.
                            Jag har lite flyt dock. I rummet där karet står finns ett fönster precis ovanför karet som sommartid ger ett fint solljus, rakt ner i baljan, under ett antal timmar.
                            Det ljuset visade sig fungera jättefint - men, som sagt, endast sommartid...
                            Så, jag hängde upp en MH-ramp och utöver denna placerade jag även några LED-spottar, så att man kan växla mellan dunkel och stark (solljusliknande) belysning.

                            Det är svårt att illustrera detta på bild men slänger in några exempel nedan.

                            Här är ett exempel på äkta solljus:


                            Bilder på Lysrör-, MH- och LED-ljus:
                            Bifogade filer
                            Senast redigerad av Mats Bryzell; 07 januari 2014, 10:57.

                            Kommentar

                            • Olivaw
                              Användare
                              • juli 2012
                              • 115

                              #15
                              Otroligt vackert! Vänder genast mitt huvud åt sidan och kollar "fisksoppan" i vardagsrummet och funderar på hur jag kan göra min variant av din ide'.. Just det här med att Tanganyikakar blir lite kala har stört mig i mina funderingar..men att få i rötter gör ju att det blir betydligt mer liv.. Lysande!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...