Ytbehandling av frigolitbakgrund.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Juno
    Användare
    • juli 2003
    • 21

    Ytbehandling av frigolitbakgrund.

    Hej alla ciklidvänner.
    Jag har tänkt att bygga en frigolitbakgrund till
    ett av mina akvarium. Jag har inte gjort det förut
    och skulle behöva tipps om behandling av ytan efter
    det att frigoliten har bearbetats och färgats.
    Akvariet är på 160 l.


    Juno
  • mikro
    Användare
    • november 2002
    • 666

    #2
    Jag antar att du hade tänkt göra bakgrunden med husfix och färgpigment som de flesta gör. I så fall beror en eventuell ytbehandling på vad du ska ha för fiskar. Ska du ha malawi eller tanganyika behövs ingen ytbehandling då de tycker om hårt och basiskt vatten. Ska du ha fiskar som hellre vill ha surt och mjukt vatten så kan det nog vara bra att ytbehandla bakgrunden med någon lack. Jag har själv inte så mycket erfarenhet av att lacka mina bakgrunder, men jag har hört att folk brukar använda sig av epotex akvarielack.

    Om man har ancistrusar eller andra liknande malar i akvariet kan det också vara idé att ytbehandla eftersom de tycker om att gnaga bort husfixen och lämna en rätt trist vitaktig bakgrund efter sig.
    /Mikael

    Kommentar

    • Juno
      Användare
      • juli 2003
      • 21

      #3
      Tack för svaret Micro.
      Jag har tänkt mig att ha Tanganyica och använda mig av metoden som du skriver om. Men visst är det så att husfix höjer pH värdet. Är det bara att byta vatten tills pH är nere på "rätt" nivå?
      Juno

      Kommentar

      • mikro
        Användare
        • november 2002
        • 666

        #4
        jag har inte upplevt att husfixen höjer ph:et så mycket. Jag har än så länge gjort tre bakgrunder och inget av karet har fått ett pH över 8. Det ligger snarare rätt stabilt på 8 även om man byter vatten. Jag har förvisso kranvatten som ligger kring 7 så det är inget stort steg däremellan.
        /Mikael

        Kommentar

        • nils42
          Användare
          • januari 2003
          • 931

          #5
          Nja, stort och stort steg mellan pH 7 och 8 beror ju på vad man jämför med. pHvärdet betecknar den negativa logaritmen för vätejonkoncentrationen och skillnaden mellan 7 och 8 är i och med detta påtaglig.

          Kommentar

          Arbetssätt...