Tanganyika VS Malawi !!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jille
    Användare
    • maj 2003
    • 24

    Tanganyika VS Malawi !!!!

    vad är det som gör tanganyika´s beténde så mycket anorlunda än malawins???

    någon som har erfarenhet av dessa arter!!!
    (eller deras miljö)
    finns det några speciela för och nackdelar med vardera art??
  • Ante
    Användare
    • november 2002
    • 571

    #2
    min egen åsikt är väl att Malawi är ganska lika varandra i beteenden men kan skilja i utseende medan Tanganyika är mer varierade i beteenden och även till utseendet.
    har båda sorterna och dom har båda sina för och nackdelar.
    Min vinnare är Tanganyika och då Tropheus i synnerhet.

    Kommentar

    • Mike_Noren
      Användare
      • februari 2003
      • 2695

      #3
      citat:Ursprungligen skickat av jille

      vad är det som gör tanganyika´s beténde så mycket anorlunda än malawins???
      Ungefär 20 miljoner år.

      Så gammal är tanganyikasjön. Det är en av världens äldsta sjöar, och cikliderna i den har haft mycket lång tid på sig att utveckla nya anpassningar. Malawisjön är mycket yngre - delar är ungefär 2 miljoner år, men södra halvan är bara runt 50000 år. Malawisjön koloniserades (troligen) av en eller ett fåtal arter haplochromida ciklider, och eftersom arterna i Malawisjön är mycket unga är de fortfarande väldigt lika varandra och hybridiserar lätt.

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        Det finns flera evolutionära linjer i Tanganyikasjön dessutom. De jag kommer på nu är haplochromider, lamprologiner, tilapiner och boelengerochromider. Tilapiner har få arter och det finns bara en boelengerochromid art. Sedan går det diskutera om Tropheus hör till den haplochromida grenen eller om det är en egen osv. I Malawisjön finns bara två linjer vad jag vet: Haplochromider och tilapiner. Det finns bara några tilapina arter i Malawisjön.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • odilou
          Användare
          • april 2002
          • 308

          #5
          Nja, det där stämde väl kanske inte helt och hållet - Lamprologini räknas faktiskt till underfamiljen Tilapiinae. I tanganyikasjön finns enligt nuvarande definition följande underfamiljer: Tylochrominae, Tilapiinae, Pseudocrenilabrinae och Boulengerochrominae.

          Tylochrominae delar upp sig Tylochromiri och Trematocariri, som under sig har Bathybatina.

          Tilapinae delar sig i Tilapini (med släktet Oreochromis) och Lamprologini med flertalet av våra vanligaste tanganyikaciklider under sig.

          Pseudocrenilabrinae är den största underfamiljen och här finns sjukt många arter, helt enkelt, uppdelade i tre grenar:
          - ectodini (limnochromina, cyphotilapiina, perissodina, cyprichromina, ectodina)
          - eretmodini (alla hästnossläkten)
          - pseudotropheina (två grenar: tropheina som innehåller alla tropheuslika släkten såsom ctenochromis, petrochromis, simochromis och tropheus etc, samt Haplochromina som innehåller släktet Astatoreochromis)

          Slutligen finns familjen Boulengerochrominae med Boulengerochromis Microlepsis som enda representant.


          Hoc satis est!
          Rasmus

          Kommentar

          • alie
            Användare
            • juni 2003
            • 54

            #6
            fantastiskt intressant! tack för att ni delar med er av erat vetande. mer sånt!

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #7
              citat:Min vinnare är Tanganyika och då Tropheus i synnerhet.
              Ursäkta min åsikt här när jag säger att det är ett egendomligt val att välja Tropheus som den mest intressanta Tanganyikan pga beteendemönster. Jag har haft Tropheus och deras beteende att flytta sig i grupp och äta på alger var roligt att se tillsammans med den dominanta hanens beteende i lek. Annars tyckte jag inte att Tropheus hade speciellt beteende som skulle göra den som mest intressant i Tanganyika-släktet. Tropheus är också en ibland känslig art genom harmonins vara eller icke vara i gruppen och sjukdomar såsom bukvattensot.

              Jag hade under en tid även Neolamprologus Brichardi (Prinsessan av Burundi) och de har en underbar yngelvård tillsammans med ett kraftfullt revirbeteende. Denna art tycker jag hade ett mer spännande beteende än t ex Tropheus. De är också väldigt vackra fiskar. Dock så blev deras yngelvård till slut en belastning i mitt 222liters akvarium och dom regerade totalt. Detta är "Prinsessans" baksida.

              Jag gillar Tropheus väldigt mycket, men det är nog mer det säregna utseendet som gör mig mer intresserad än just deras beteende.
              Utav dessa två arter så skulle jag välja Tropheus, men inte genom deras beteende...

              Det vore roligt att se hur andra värderar beteende hos t ex Tanganyika resp Malawi arter.

              Jag håller med om att Tanganyika är intressantast...men Malawi är något vackrare i sina färger.

              Kommentar

              Arbetssätt...