112 liter västafrika!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jgunners
    Användare
    • juni 2013
    • 41

    112 liter västafrika!

    Jag tänker så småningom göra om mitt tanganyika akvarium till västafrikansk inriktning. Gillar tanganyika men jag har tröttnat lite på det kala landskapet. Gillar mer när det är rötter och växter. Blir lite mysigare att titta på.
    Jag funderar på att hålla ett par av någon palettsort. Vilken är fredligast och skulle passa bäst ihop med antingen Epiplatys Dageti, Kap lopez eller nån typ av lyktögon? Vill ha ett så passande sällskap som möjligt som klarar av paletternas aggresivitet.
    Tror ni att det kan gå över huvudtaget med fler fiskar än paletterna i 112 liter?
    Jag har sneglat mest på Subbocellatusen.....Har ni några andra förslag på fisksammansättning eller tankar angående mitt förslag?
    Ha det gott!
  • Jgunners
    Användare
    • juni 2013
    • 41

    #2
    142 visningar men inga svar....Kom igen nu!

    Kommentar

    • Banderad
      Användare
      • februari 2006
      • 3479

      #3
      Det känns rent spontant som att de flesta arter är ganska likvärdiga rent aggressivitetsmässigt. Jag tror inte att lyktögon är jättelämpligt sällskap vid lek, men de kanske är snabba nog att hinna undan? Jag har aldrig provat.Både subbocellatus och taeniatus är ju hysteriskt snygga, och finns i många geografiska varianter. För några år sedan var det en bra artikel i CB om just geografiska varianter av taeniatus.Jag minns att de krävde surare och mjukare vatten om de kom söder ifrån (eller om det nu var tvärtom), om man ville odla dem d.v.s. Åt andra hållet fungerade det dock med hårdare, basiskt vatten. Det ären sådan där artikel som jag har återvänt till flera gånger för att jag tycker att den är så bra. Jag ska se om jag kan hitta numret imorgon, jag har för mig att Lamboj ha skrivit den men är inte helt säker på det heller.

      Håll oss underrättade om hur det går och vilka arter du väljer. Detta kanske kan bi en artikel till CB på sikt

      /Jocke

      Kommentar

      • Jgunners
        Användare
        • juni 2013
        • 41

        #4
        Hej! Tack för svar! Vore perfekt med den artikeln. Oavsett vilken art det blir så kommer det nog bli bra. Problemet som jag ser det, är att hitta ett bra sällskap som klarar paletternas tuffhet men samtidigt inte käkar alla yngel. Kan ju prova utan sällskap men då verkar dom bli skyggare dessutom. Helst ska det vara afrikanska arter bara men om de blir svårt får jag väl gå över världsdelsgränserna.....:/

        Kommentar

        • Bosse G
          NCS Medlem
          • november 2013
          • 235

          #5
          Har svårt att förstå att dom skulle bli skygga mer än i början. Om du kan tänka dig att gå över gränsen så är Kejsartetran perfekt. Lagom stor och jag tycker dom matchar varandra bra i karet.
          Lite flytväxter i stil med Pistia och båda arterna kommer att trivas som "fisken i vattnet".

          Kommentar

          • Jgunners
            Användare
            • juni 2013
            • 41

            #6
            Hittade artikeln med olika Taeniatus. Mycket bra. Jag fastnade för Moliwe. Ska försöka få tag på den sorten när jag ska bygga om. kejsartetran alltså...men är dom ytlevande? Lika bra att ha sällskapet till paletterna så långt ifrån botten som möjligt. Nättetror kanske? Fast tetror är ju väldigt glupska. Dom kanske slukar alla yngel? Så undrar jag om paletter vill ha bra med rörese på vattnet? Hade tänkt ha flytväxter men det går ju inte i så fall.

            Kommentar

            • Bosse G
              NCS Medlem
              • november 2013
              • 235

              #7
              Kejsartetrorna är i mitten och uppåt normalt. Visst tar dom yngel men föräldrarna skall väl ha något att göra. Att dom sedan är grymt snygga får du på köpet. Köp dubbelt så många hannar som honor. 3+6 kan vara en bra början. Har du mycket finbladiga växter så får du nog yngel som klarar sig av dom också.
              Lite rörelse får du ju se till att ha i karet men inte som Malawi. 2-300l/h räcker gott.

              Kommentar

              • Banderad
                Användare
                • februari 2006
                • 3479

                #8
                Om du vill gå över gränsen är ju inte levandefödare fel heller. Någon av de mindre svärdbärarna eller möjligen någon platy kanske. På jobbet hade jag ett mindre kar med vanliga P. pulcher och platy (röd odlingsform). Det var inga problem för paret att vakta yngel och levandefödarna klarade sig utan att bli allt för fenbitna.

                /Jocke

                Kommentar

                • Banderad
                  Användare
                  • februari 2006
                  • 3479

                  #9
                  Bra att du hittade artikeln, det har varit mycket annat så jag glömde helt enkelt av att kolla.

                  /Jocke

                  Kommentar

                  • Jgunners
                    Användare
                    • juni 2013
                    • 41

                    #10
                    Levandefödare kanske kan vara intressant ja. Som sagt helst afrikanskt sälskap...men blir de svårt så. Epiplatys dageti...nån som har erfarenhet av den? Rovgirig?

                    Kommentar

                    Arbetssätt...