Vad tror ni om denna setup? 420 liter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Museo12
    Användare
    • oktober 2005
    • 153

    Vad tror ni om denna setup? 420 liter

    Har aldrig haft "stort" Tanganyika kar innan så det vore väldigt kul!

    Tänkte mig:
    Lamprologus Ocelatus (10st)
    Cyprichromis leptosoma (15st)
    Eretmodus cyanostictus (1+1)
    Calvus (1+1)
    Enantiopus sp. "kilesa" (2+2)

    Vad tror ni?

    Vilka fiskhandlare i Skåne brukar ha flest Tanganyikaciklider?
  • johho
    Användare
    • mars 2007
    • 1825

    #2
    Hade ökat leptosoman till 20, även hästnosarna bör väl köpas i grupp om jag förstått det rätt?
    Kilesan bör nog också vara fler än 2+2.

    Annars verkar mixen helt okej.

    Kommentar

    • Joakim Birgersson
      Användare
      • augusti 2013
      • 202

      #3
      Borde väl gå riktigt bra. Leptosoman behöver stooora kar för att stimma, men de är snygga ändå. Överväg Tanganicodus irsacae som är en hästnos som äter lite mer animaliskt och därför passar med de andra fiskarna.

      Alltid svårt att få till 1+1 så jag föreslår en liten grupp, sådär 6-8 styck.

      Ingen erfarenhet av Kilesa men misstänker den trivs i större stim också för att få till sitt naturliga beteende.
      720 l. Malawi mbuna
      720 l. Tanganyika
      112 l. Yngel och karantän

      Kommentar

      • Museo12
        Användare
        • oktober 2005
        • 153

        #4
        Tack för svaren!
        Känns bra att jag inte var helt fel ute.

        För att följa de kloka råden:
        Lamprologus Ocelatus (10st)
        Cyprichromis leptosoma (20st)
        Tanganicodus irsacae (6-8st)
        Calvus (1+1)
        Enantiopus sp. "kilesa" (10st)

        Hm, blir kanske för många firrar. Kanske byta ut kilesan mot Ophthalmotilapia ventralis (2+2)?

        Kommentar

        • Streamstone
          Användare
          • augusti 2013
          • 241

          #5
          L. Ocellatus är jvlgt kaxiga och kan faktiskt vara rent av psykotiskt stygga - inklusive varandra. Inga problem att hävda sig och ger sig utan vidare på vad och vem som helst utan att tveka. Små huliganer är en ganska bra beskrivning. Det jag menar är att 10st kan bli en plåga för övriga invånare. Även om både mina Hästnosar och Calvusar inte direkt har några problem att hävda sig mot mina 2+2 Ocellatus så är deras närvaro märkbart störig. Annars är det både en grymt snygg, rolig och aktiv liten rackare. Dom är definitivt parbildande och varken koloni eller haremlekare. Mina två par hatar varandra och har haft många brutala slagsmål. Tror främst Kilesan kan få problem med så många Ocellatus. Vet inte hur stora revirområden Ocellatus normalt brukar ta i anspråk, men min ena hane har troligent storhetsvansinne och ser i princip halva nedre regionerna av akvariet som sitt (240 liters Juwel Rio). Han anfaller till och med mina växter ibland om dom rör sig provocerande - en förkrympt vithaj

          Hästnosar vet jag att man bör ha en större grupp av, men själv utmanar jag ödet och har bara ett par. Hört många historier om hannar som fått frispel och "slagit" ihjäl sin hona. Än så länge håller mitt par tight ihop och jag har nog aldrig haft en fisk där båda så tydligt verkligen ser nykära ut (ur ett förmänskligande perspektiv). Dessutom har jag aldrig sett en hanne som är så enormt varsam och snäll mot sin hona som min hästnoshane. Klart charmigaste fisken jag någonsin ägt.

          Kommentar

          • Pierre_N
            Användare
            • mars 2004
            • 772

            #6
            Ursprungligen postat av Streamstone
            L. Ocellatus är jvlgt kaxiga och kan faktiskt vara rent av psykotiskt stygga - inklusive varandra. Inga problem att hävda sig och ger sig utan vidare på vad och vem som helst utan att tveka. Små huliganer är en ganska bra beskrivning. Det jag menar är att 10st kan bli en plåga för övriga invånare. Även om både mina Hästnosar och Calvusar inte direkt har några problem att hävda sig mot mina 2+2 Ocellatus så är deras närvaro märkbart störig. Annars är det både en grymt snygg, rolig och aktiv liten rackare. Dom är definitivt parbildande och varken koloni eller haremlekare. Mina två par hatar varandra och har haft många brutala slagsmål. Tror främst Kilesan kan få problem med så många Ocellatus. Vet inte hur stora revirområden Ocellatus normalt brukar ta i anspråk, men min ena hane har troligent storhetsvansinne och ser i princip halva nedre regionerna av akvariet som sitt (240 liters Juwel Rio). Han anfaller till och med mina växter ibland om dom rör sig provocerande - en förkrympt vithaj

            Hästnosar vet jag att man bör ha en större grupp av, men själv utmanar jag ödet och har bara ett par. Hört många historier om hannar som fått frispel och "slagit" ihjäl sin hona. Än så länge håller mitt par tight ihop och jag har nog aldrig haft en fisk där båda så tydligt verkligen ser nykära ut (ur ett förmänskligande perspektiv). Dessutom har jag aldrig sett en hanne som är så enormt varsam och snäll mot sin hona som min hästnoshane. Klart charmigaste fisken jag någonsin ägt.
            L. ocellatus är visst haremlekare, en hane tar ett stort revir, i det reviret har han ett antal honor som i sin tur har mindre enskilda revir inom hanens revir. Att dina honor inte tolererar varandra är alltså inget konstigt, inte heller något tecken på att de skulle vara parbildande. Däremot håller jag med om att 10st kanske är i överkant.

            *Edit: Jag var tvungen att kolla upp om din hane hade storhetsvansinne Streamstone . I Tanganyika cichlids in their natural habitat av Ad Konings 1998 står det "Several females may settle in the male's territory, but, as females can be aggressive among themselves, their shells must be well-spaced."
            Sen står det att det normala avståndet mellan honor är 80 - 100cm, hur stort hanens revir är står tyvärr inte men det bör ju vara lite större än så.

            Din sista setup tycker jag ser riktigt bra ut Museo12, det kommer att bli ett riktigt intressant akvarium. X. kilesa vågar jag inte uttala mig om för den har jag bara haft under en kort tid. De måste verkligen vara boss på botten för att komma till sin rätt. Du får säkert bättre svar av någon (Mille? ) som har koll på det.
            Senast redigerad av Pierre_N; 29 december 2013, 10:27.

            Kommentar

            • Streamstone
              Användare
              • augusti 2013
              • 241

              #7
              Skönt med nån som är lite mer upplyst än jag, tack för infon Pierre. Jag ger mig Antar att min uppfattning om parbildande beror på att jag kanske bara har två par och sen tillkommer omständigheter i akvariemiljön som inverkar på beteendet. Vad lärde jag mig av detta - dra inga egna slutsatser utan att ta reda på mer fakta. Sorry Har dock för mig att jag faktiskt antog att dom var haremlekare innan jag skaffade dom, sen antog jag att jag fattat fel när dom började bete sig och trodde mig inse att dom var parbildande. Nu förstår jag att det helt enkelt är väldigt omständighetsberoende.

              Faktum kvarstår oavsett. Ocellatus är mer platskrävande än man kanske tror och hoppas och kan bli en tålamodsprövande utmaning. Även inom gruppen och inte bara gentemot andra. 10st kan bli som ett gäng ilskna jordgetingar. Betänk att mina 2+2 tar upp ca 75% av bottenregionen (ca 40X120). Med viss avtagande uppsökande aggressivitet i periferin visserligen och inte konstant som tur är. Att få fram ett harmoniskt harembeteende verkar svårt och för min del hade troligen ett par vart bättre. Alternativt inga andra som konkurrerar om bottenytan samt arter som föredrar att hålla till mest i och nära grottor. Bäst tror jag dom gör sig i ett eget kar om man vill ha en större grupp.

              Men allt är inte elände med dessa fiskar, som tur är, annars hade dom åkt ut för länge sedan. Det finns en anledning att jag har kvar dom trots allt. Även om jag har planer på att göra mig av med dom i framtid, eget kar tex. Än så länge verkar inte nån annan må dåligt eller lida av stress av deras närvaro heller. Men både Hästnosarna och Calvusarna hade definitivt haft lite mer utrymme att driva omkring mer fritt och ostört om inte Ocuellatusarna funnits där.

              Kommentar

              • Repen1
                Användare
                • januari 2013
                • 877

                #8
                Tycker också att fisk setuppen är bra och med lite planering av karet så kommer den att funka bra, men jag skulle ha helt olika antal på sorterna. Ca antal av fisk. "leptosama" 3+7 "Calvus" 1+1 "ocelatus" 1+3 "hästnos" 6st " "kilesa"2+3 sen får man se när dom växer upp o yngel börjar komma o man får justera lite.Mille
                Dieselråttan

                Kommentar

                • Pierre_N
                  Användare
                  • mars 2004
                  • 772

                  #9
                  Ja helt klart Streamstone, jag tror dessutom att man "får ut mer" av ocellatusen om man inte packar dem för tätt så att de har plats att visa upp sitt beteende.

                  Så kilesa fungerar i den kombinationen, helt plötsligt gillar jag setupen ännu mer, så pass att jag sneglar lite på akvarierna här hemma och funderar på om man inte ska tänka om och omstrukturera lite...

                  Kommentar

                  • Repen1
                    Användare
                    • januari 2013
                    • 877

                    #10
                    Jodå, "kilesan" fungerar bra så, man måste bara ha minst 2st hanar annars så färgar dom inte som dom ska, o naturligtvis så stor botten/sandyta som möjligt. Mille
                    Dieselråttan

                    Kommentar

                    • Museo12
                      Användare
                      • oktober 2005
                      • 153

                      #11
                      Tack igen för alla svar!
                      Jag ska minska ner till cirka 4-5 L. Occelatus istället.

                      Tänkte mig 2-3 snäckskalshögar på ena sidan av akvariet med någon klippa emellan och andra delen lite mer sand. Av erfarenhet blir det dock inte alltid som man tänkt sig...

                      Då är det bara att sätta igång och starta om karet då....

                      Kommentar

                      • Repen1
                        Användare
                        • januari 2013
                        • 877

                        #12
                        Du ska inte ha snäckskalshögar till dom,det ska vara spridda skurar på snäckorna. Mille
                        Dieselråttan

                        Kommentar

                        • Museo12
                          Användare
                          • oktober 2005
                          • 153

                          #13
                          Ursprungligen postat av Repen1
                          Du ska inte ha snäckskalshögar till dom,det ska vara spridda skurar på snäckorna. Mille
                          Okej, då får det vara spridda skurar snäckskal i en del av akvariet. Tack!

                          Kommentar

                          • Museo12
                            Användare
                            • oktober 2005
                            • 153

                            #14
                            Ursprungligen postat av Repen1
                            Du ska inte ha snäckskalshögar till dom,det ska vara spridda skurar på snäckorna. Mille
                            Fast om de är haremsbildande varför ska man då inte ha snäckskalsgrupper? Säger inte emot dig utan är nyfiken.

                            Kommentar

                            • Repen1
                              Användare
                              • januari 2013
                              • 877

                              #15
                              Har man typ "multissar/similis" så har man snäckor i högar då dom är "koloni lekare" som bildar stora kolonier o samsas bra. Har man typ"ocelatus/stappersi" som är "harems lekare" så ska snäckorna vara åtskilda då honorna inte gillar varandra (kan bli jäkla slagsmål) o är så själviska att dom gräver ner "sin" snäcka" i sanden, så bara öppningen syns. Dom brukar även rata ställen som har för mycket snäckor i högar, o väljer en som är ensam,är det flera snäckor så gräver dom också gärna ner dom andra under sanden så att bara "deras"ensamma är kvar, så att ingen annan ska kunna komma i närheten.Mille
                              Senast redigerad av Repen1; 29 december 2013, 16:09.
                              Dieselråttan

                              Kommentar

                              Arbetssätt...