Utvärdering av att köra med UV filter.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FrePGun
    Användare
    • mars 2009
    • 2410

    #31
    Utvärdering av att köra med UV filter.

    Ursprungligen postat av Bosse G
    Tror inte du fattade riktigt vad jag menade. För du har väl ett mekaniskt filter också. UV-"filtret" är väl egentligen inte ett normalt filter utan som du säger en lampa. Så att kalla det filter är nog helt fel. Vad jag menade är att om du sätter lampan före ditt mekaniska/biologiska filter så missar du en massa nyttiga bakterier från akvariet som är på väg till det mek/bio-filtret.
    Då är jag med dig! Och håller även med dig!

    Ordet filter betyder väll i princip att man utsätter någonting i rörelse ex: luft, vatten, datatrafik igenom någonting som "renar" eller förädlar ex: kolfilter, biologisktfilter, mekaniskt filter, virusprogramm.

    Så jag tycker visst man kan kalla det för UV-filter

    Ursprungligen postat av DaRe
    Ät UV filtren verkligen så effektiva att de tar bort bakterier? Det trodde jag krävdes riktigt kraftiga grejjer för att åstadkomma.
    Om jag har förstått rätt på Eheims instruktioner så är det mängden strålning (tiden) som vattnet hinner få vid genomströmning. Sen finns de säkert mer och mindre resistenta bakterier och parasiter.
    Senast redigerad av FrePGun; 01 april 2014, 09:06.

    Kommentar

    • FrePGun
      Användare
      • mars 2009
      • 2410

      #32
      Har varit lite mycket med annat och har inte haft tid att följa upp den här tråden tyvärr... Men akvariet har varit UV filtrerat i ca 2 veckor nu och vattnet är kristallklart.

      Inte ett spår av infusorier!

      Kommentar

      • {_AquA_}
        Användare
        • februari 2013
        • 1299

        #33
        Vad är skillnaden mellan UV för damm och UV för akvarier. Jag pratade med akvarieaffären och han sa att filtret där borta klarar av att rengöra stora vattenvolymer. Han nämnde att den lilla rengör 4 kubik. Koi karpar skiter ju grymt mycket mer samt i naturen utsätts deras vatten för mer smittoämnen ju. Kan nämligen få tag på ett för 1050 kr ,... Ju starkare lampa desto kortare tid behöver det strålas för att bli rent men hmmm
        // Nasser H

        Följ mina projekt:

        Tråd 1:
        https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
        Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

        Finns mer gott på följande sida!
        Min Zoon:
        http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

        Kommentar

        • FrePGun
          Användare
          • mars 2009
          • 2410

          #34
          Ursprungligen postat av {_AquA_}
          Vad är skillnaden mellan UV för damm och UV för akvarier. Jag pratade med akvarieaffären och han sa att filtret där borta klarar av att rengöra stora vattenvolymer. Han nämnde att den lilla rengör 4 kubik. Koi karpar skiter ju grymt mycket mer samt i naturen utsätts deras vatten för mer smittoämnen ju. Kan nämligen få tag på ett för 1050 kr ,... Ju starkare lampa desto kortare tid behöver det strålas för att bli rent men hmmm
          Fast UV hjälper ingenting mot "skitlasten" i karet. Det kan motverka alger och få bort parasiter och andra små partiklar i karet.

          Annars är det väll så att dammfilter klarar större volymer, som jag har förstått det så används de främst i dammar för att bli kvitt svävalger och få bättre sikt i dammen.

          Kommentar

          • fragster
            Användare
            • januari 2013
            • 85

            #35
            Gräver upp en gammal tråd...

            ska man köra med lampan på 24/7? Eller borde man koppla den till ljustimern som går ca 10h per dag?

            Akvariet är på 540L, pumpen är ett eheim 2028 (ca 1000l/h) och lampan på 20w.

            Kommentar

            • Jonas T
              Användare
              • mars 2014
              • 119

              #36
              Ursprungligen postat av fragster
              Gräver upp en gammal tråd...

              ska man köra med lampan på 24/7? Eller borde man koppla den till ljustimern som går ca 10h per dag?

              Akvariet är på 540L, pumpen är ett eheim 2028 (ca 1000l/h) och lampan på 20w.
              UV är till för att ta död på och minska antalet parasiter, hålla bakterier och alger i schack. Därmed bör UV lampan vara på 24/7 då dessa förökar sig i princip dygnet runt.
              Du vill heller inte få bakterier och alger leva/växa på/i själva UV-lampan så att de hindrar ljuset från att komma åt vattnet som passerar. Därmed behöver UV-lampan vara på 24/7 så att inget vill börja växa/leva där inne.
              Om du har biologisk filtrering, så ha UV-filtret avstängt något eller ett par dygn vid nyuppstart av det biologiska filtret, så att bakterierna hinner/kan etablera sig i biologiska filtret. När de väl är etablerade i filtret ska de vara där och inte i akvariet, så då låter du UV vara på 24/7.
              Följ gärna min projekttråd "JT's projekt Juwel Lido 200"

              Ciklider i akvariet: Apistogramma borellii, Apistogramma macmasteri Red neck

              Kommentar

              • fragster
                Användare
                • januari 2013
                • 85

                #37
                Ok.
                Men börjar det verkligen växa grejer i UV-filtret om det inte står på? Det är becksvart och blåser 1000L/h filtrerat vatten igenom det?

                Och givet ovan data, är 20W rimligt för ett 540?

                Kommentar

                • Jonas T
                  Användare
                  • mars 2014
                  • 119

                  #38
                  Ursprungligen postat av fragster
                  Ok.
                  Men börjar det verkligen växa grejer i UV-filtret om det inte står på? Det är becksvart och blåser 1000L/h filtrerat vatten igenom det?

                  Och givet ovan data, är 20W rimligt för ett 540?
                  Det växer i slangarna och rören även om det är mörkt. Bakterier behöver inget ljus och flera alger behöver det inte heller, så som varianter på brun och rödaljer.

                  Ang effekten (W) så vet jag inte exakt, borde finnas information/rekommendation på lampan med vilket flöde samt storlek på karet den är lämplig för.
                  Följ gärna min projekttråd "JT's projekt Juwel Lido 200"

                  Ciklider i akvariet: Apistogramma borellii, Apistogramma macmasteri Red neck

                  Kommentar

                  • Joakim Birgersson
                    Användare
                    • augusti 2013
                    • 202

                    #39
                    För att UV skall vara effektivt mot bakterier måste flödet (tiden bakterien utsätts för UV ljuset) anpassas. Jag har Eheims största UV 800 med 11 W lampa. De rekommenderar max 600 l/h mot bakterier, 1200 mot svävalger.

                    så anpassa flödet för bästa effekt. Jag kör mitt 24/7 efter ett programmerbart filter som kör 500 l/h på natten och 1000 l/h på dagen. Funkar bra i mitt kar.
                    720 l. Malawi mbuna
                    720 l. Tanganyika
                    112 l. Yngel och karantän

                    Kommentar

                    Arbetssätt...