fläckig bengädda

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Olles
    Användare
    • augusti 2013
    • 15

    fläckig bengädda

    Hej. jag har haft svårt att hitta bra information om fisken och undrar vad det är som är viktigt för den. vilka fiskar den passar med. akvariumstorlek. miljö och allt annat man behöver veta. tacksam för svar.

    Mvh
  • Mreque
    Användare
    • juni 2011
    • 348

    #2
    Vid vilket namn går den under? ( Latin )

    Kommentar

    • Mreque
      Användare
      • juni 2011
      • 348

      #3
      Ursprungligen postat av Mreque
      Vid vilket namn går den under? ( Latin )
      Kollade lite snabbt, Lepisosteus oculatus är den du menar antar jag. Spotted Gar.

      Du lär behöva ett 720 liters minst i början, sen flytta den till ett större akvarium.
      Dem är ganska lika Florida Gars.

      Dom blir lätt snea och fula i kroppen om dem råkar simma in i rutan och bryta ryggen..
      Tycker personligen inte det är en "Akvarie" fisk, men kan du ge den bra förutsättningar så visst.
      Dem lever i upp till 16-18år.

      Är Carnivorer, alltså äter fisk. Men bör varieras med någon form av vegetabiliskt innehåll då dem i naturen äter andra fiskar som är Herbivorer ( Som i sin tur äter "Grönsaker" som garen får i sig )

      Pellets, räkor samt något med lite vegetabiliskt innehåll bör vara en bra diet. Kanske pellets med mest kött i men även lite vegetabiliskt? har ju dem flesta. T.ex, Hikaris Staple diet. Eller Gold serien.

      Hoppas jag hjälpte till med något.

      Kommentar

      • Olles
        Användare
        • augusti 2013
        • 15

        #4
        tack så mycket. det var till stor hjälp. men har någon något annat tips på någon cool fisk till en ca 700 liters. den står tom så det kan vara vad som hällst.

        men jag undrar om det är någon som vet vad man kan ha den med för andra fiskar? garen alltså. är fengäddorna kostsamma för en. inte bara vid köp av den? som maten är den dyr?
        Senast redigerad av Olles; 27 december 2013, 20:56.

        Kommentar

        • Olles
          Användare
          • augusti 2013
          • 15

          #5
          men dom fiskarna måste fungera att ha med andra som ciklider och de får inte vara för krongliga.

          Kommentar

          • Mreque
            Användare
            • juni 2011
            • 348

            #6
            Kolla upp Florida Gar, dem blir oftast inte mer än 45-50cm i akvarium.
            Annars bör dem flesta Fengäddorna gå i ett 700, googla runt lite å kolla storlekar!

            Annars om du vill ha rimligare storlek på något gäddliknande kolla in Hujeta, Dem är jag på gång att skaffa.
            Går att beställa hos lokala zoo affären.

            Dem flesta ciklider med storlek att inte gå in i munnen och likvärdigt temprament gå, med dem flesta rovfiskar.

            Kommentar

            • Robidobban
              Användare
              • oktober 2011
              • 61

              #7
              Köper du små gäddor är det bäst att föda upp dom i ett litet akvarium (50liter ca) med låg vattennivå, då blir det enklare för dom att hitta mat och dom hinner oftast inte få upp tillräckligt med fart för att bryta något (dom är lättskrämda och har ett skört skelett när dom är små så det är lätt hänt att dom simmar in i något och får krokiga kroppar). Ha dom i det lilla karet tills dom käkar dött (räkor, pellets och fiskfiléer är bra basföda) och är 20-25cm, då har deras skelett hårdnat till lite och det är inte lika stor risk att dom skadar sig. Ska du ha ciklider tillsammans med gäddor rekommenderar jag små snälla ciklider, gars är ganska tröga på maten/rädda av sig och trivs därför inte med buffliga ciklider, dom börjar inte säga ifrån förräns dom fått lite storlek. Och angående storleken på dom, som Mrque (skriver med mobilen så kan inte kolla om jag stavat rätt..) säger så blir dom runt 40-50cm i akvarium, största jag känner till i Sverige ligger på 51cm, och det tar ett jävla tag innan dom kommer upp i den storleken, upp till 20-25 växer dom ganska fort men efter det går det sakta..

              Detta va då om florida gar/ spotted gar. Man kan nästan säga att det är samma art, det är bara en benplatta som skiljer dom åt och då måste man skära upp fisken.. Så inga synliga skillnader på dom två arterna.

              Hoppas det inte är allt för jobbigt att läsa min luddiga text...

              Kommentar

              • Olles
                Användare
                • augusti 2013
                • 15

                #8
                tack

                Ursprungligen postat av Robidobban
                Köper du små gäddor är det bäst att föda upp dom i ett litet akvarium (50liter ca) med låg vattennivå, då blir det enklare för dom att hitta mat och dom hinner oftast inte få upp tillräckligt med fart för att bryta något (dom är lättskrämda och har ett skört skelett när dom är små så det är lätt hänt att dom simmar in i något och får krokiga kroppar). Ha dom i det lilla karet tills dom käkar dött (räkor, pellets och fiskfiléer är bra basföda) och är 20-25cm, då har deras skelett hårdnat till lite och det är inte lika stor risk att dom skadar sig. Ska du ha ciklider tillsammans med gäddor rekommenderar jag små snälla ciklider, gars är ganska tröga på maten/rädda av sig och trivs därför inte med buffliga ciklider, dom börjar inte säga ifrån förräns dom fått lite storlek. Och angående storleken på dom, som Mrque (skriver med mobilen så kan inte kolla om jag stavat rätt..) säger så blir dom runt 40-50cm i akvarium, största jag känner till i Sverige ligger på 51cm, och det tar ett jävla tag innan dom kommer upp i den storleken, upp till 20-25 växer dom ganska fort men efter det går det sakta..

                Detta va då om florida gar/ spotted gar. Man kan nästan säga att det är samma art, det är bara en benplatta som skiljer dom åt och då måste man skära upp fisken.. Så inga synliga skillnader på dom två arterna.

                Hoppas det inte är allt för jobbigt att läsa min luddiga text...
                Tack båda. Lepisosteus oculatus är den jag menar. den finns i djuraffären där jag bor. även denna Ctenolucius hujeta. men Lepisosteus oculatus är mar intressant tyckte jag. är den någon rolig fisk jag borde ha tycker ni? eller något mer tips behöver inte alls vara någon gädda.

                Kommentar

                • Olles
                  Användare
                  • augusti 2013
                  • 15

                  #9
                  skulle en black ghost passsa med fengäddor/fengädda. hur många ska man ha? en eller två eller fler? blir det någon skillnad på dom med hur många man har?

                  Kommentar

                  • Olles
                    Användare
                    • augusti 2013
                    • 15

                    #10
                    vad ska jag mata den/dom med när det blir större? måsta man köpa levande fisk från djuraffären? eller går det att ta något andra saker istället för kosten ska ju vara varierad. storleken på dom var 12-15 cm hur länge måste jag ha dem i litet akvarium? det minsta akvariet jag har är på 100 liter funkar det? är dom aktiva? simmar runt i akvariumet?
                    Senast redigerad av Olles; 28 december 2013, 17:07.

                    Kommentar

                    • Erik Åhlander
                      Användare
                      • september 2006
                      • 796

                      #11
                      Enklast att bara ha en Black Ghost. Mycket aggressiv inom arten. Slåss när det är mörkt! Men starta en egen tråd för detta om du vill ha uttömmande svar.

                      Kommentar

                      • roedkft
                        Användare
                        • juni 2010
                        • 189

                        #12
                        Var lite varsam om du ska köra Ctenolucius hujeta med fengäddor. Se till att det inte är för stor storleksskillnad på dem. Min erfarenhet är att det är stor risk att du får en väldigt nöjd och mätt fengädda som resultat annars Hujeta är annars en läcker firre.

                        Kommentar

                        • Olles
                          Användare
                          • augusti 2013
                          • 15

                          #13
                          Hur många gars ska man ha? Vad ska man mata de med när den blir större? Hur länge ska den/dom bo i lilla 100 liters akvariet hur många månader ca?

                          mvh

                          Kommentar

                          • Robidobban
                            Användare
                            • oktober 2011
                            • 61

                            #14
                            Hur stort akvarium ska du ha dom i? Mat och tid i lilla karet står i mitt förra inlägg.

                            Kommentar

                            • Olles
                              Användare
                              • augusti 2013
                              • 15

                              #15
                              När de är små 100 liter. När de blir större 700 liter. Jag vet inte hur snabbt dom växer till den längden det var de jag menade. Dom är ca 12 cm när man köper dem. Hur lång tid tar det från 12 till 20 cm? Jag visste inte om man skulle byta kost när de blev större.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...