Hur snabbt växer Tropheus egentligen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonne
    Användare
    • april 2003
    • 120

    #16
    Kanske dax att ändra matvanor om dom bara är 6-7 cm och 2 år !!!hehe.
    Mätte mina Ikola för säkerhets skull, hona som nu tuggar 7,8 cm exakt eller 8 cm då. Och det är ifrån mun till slutet av stjärten. Gruppen är på 26 st & alla är mellan 12-14 månader gamla från nysläppt. Visserligen så brukar dubbar vara lite senare än moories.
    www.discusklubben.se

    Kommentar

    • Fredrik H.
      Användare
      • april 2002
      • 1884

      #17
      Jag brukar annars mest bli anklagad för att jag ger för kraftig mat, fast jag hade en period då jag bara matade löjligt sparsamt med flingor för något år sedan men jag har inte märkt någon större skillnad sedan jag bytte till 50/50 räkmix.

      Alla fiskar växer och ynglar av sig så jag tror nog att matningen är ganska bra som den är. Mina moorii yngel är uppe i säljbara 4 cm på ca. 4 månader så det verkar normalt. Från 4-8 är det däremot betydligt trögare. Jag har även en duboisi som är över 2 år gammal och fortfarande är prickig.

      mvh,
      Fredrik H.
      Gratis konto på: www.cichlidtube.com
      www.cichlidgallery.org
      www.tropheini.com

      Kommentar

      • stiffe
        Användare
        • april 2002
        • 953

        #18
        Jag har svårt att tänka mig att Tropheus,i vilt tillstånd,skulle växa så mycket som upp till 8cm på ett år.För att få rätt proposion på fiskarna tror jag inte att man ska mata på så kraftigt att dom växer så fort.Jag tror nog att,du Fredrik,ska fortsätta att mata som du har gjort innan.
        mvh Stefan

        Kommentar

        • Jonne
          Användare
          • april 2003
          • 120

          #19
          Jämför med en discus i akvarium som under normala förhållanden blir ca 10 cm & könsmogen på ett år & i naturen något snabbare. I naturen blir säkert en moori lätt 8 cm med den tillgången av mat som finns.
          www.discusklubben.se

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #20
            Det är nog många faktorer som spelar in i hur snabbt ungfiskar växer. Den största biten är nog foder, fodertillgång plus akvariestorlek.
            "Foder i små mängder ofta" är vad man kan läsa sig till hos kännare av ciklider och då speciellt Troffar. Vattenbyten är också en stor faktor. Använder man sig av räkmix så kan dessa ingredienser variera kraftigt hos akvarister och då är det möjligt att jämföra just den faktorn. Fråga folk som har större fart på sin tillväxt hos troffe-yngel om vad de har i sin räkmix eller vad de använder för pellets/torrfoder t ex...

            Storleken på akvariet har jag sett haft en effekt på tillväxten då jag dels odlat olika ciklidarter i olika stora yngelkar, men störst effekt har fodertillgången varit. Just nu har jag 2st 120L med yngel och en del av den första kullen flyttade jag tillbaka till 375:an bland de vuxna, men de har då avstannat samtidigt som de yngel som varit kvar i 120 växt nästan dubbelt så snabbt. De yngel som är i 375:an får bara smulorna som de vuxna lämnar kvar medan de kvarvarande i 120 har betydligt större tillgång på foder.

            Tidigare så har jag diskuterat i en tråd angående räkmix om att jag tillsatt proteinpulver. Det har gett gott utslag på tillväxten hos mina yngel. Jag har använt detta tillsammans med en del andra ingredienser med gott resultat i 3 år nu.

            Vilken betydelse har t ex rätt vattenvärden? Någon som provat detta?
            Med rätt vattenvärden menar jag givetvis att försöka efterlikna t ex Tanganyika sjön så mycket det går. Man kan ju ha "rätt värden" även om de inte är optimala.

            Kommentar

            • stiffe
              Användare
              • april 2002
              • 953

              #21
              Jag har nu kollat upp med en "riktig" Tropheus kännare om tillväxten på en vild Tropheus,svaret kommer här:
              It takes about 12 - 18 months for them to become sexually mature. Some
              think that males reach this milestone before the females do. They are not
              at full size before they can breed, and continue to grow most of their life.
              Most reach maximum size around 3 - 4 years, but in our aquariums, with all
              the good food and no predators, they can even get larger!


              Så jag får väl erkänna att jag hade åtminstone lite fel
              mvh Stefan

              Kommentar

              • Stelin
                Användare
                • december 2002
                • 1339

                #22
                Stiffe:
                Vem är det du citerar?
                //Stefan Lindstedt

                Kommentar

                • stiffe
                  Användare
                  • april 2002
                  • 953

                  #23
                  Jag skrev och ställde frågan:hur fort en Tropheus i det vilda växer, från nyspottad till fullvuxen,på Tropheus basic, http://www.cichlidae.com/tropheus/ ,under ask Pam
                  mvh Stefan

                  Kommentar

                  • Stelin
                    Användare
                    • december 2002
                    • 1339

                    #24
                    Undrar om det är egentligen någon som vet vilken tillväxt som sker på Tropheus i det vilda. Det skulle isåfall vara om det bedrivits någon forskning på det. Pam på Cichlidea.com är väl precis som vi andra en vanlig akvarist men med stor erfarenhet av att hålla tropheus.(säger jag utan att egentligen ha en aning)
                    Att tropheus tillväxt skulle skilja sig så mycket från andra fiskar finns det väl inte något som talar för. Istället är det vi som akvarister som styr det hela, i fallet tropheus ofta i negativ riktning.
                    Ofta när man har tropheus så utfodrar man ju sparsamt o ibland med en proteinfattig kost, detta ger ju inte direkt bra förutsättningar för tillväxt. Då kan jag tänka mig att det kan ta tid att få lite storlek på sina fiskar. Samtidigt så gör man detta för att undvika en del problem med olika sjukdomar så det är nog lite utav en balansgång, tillväxt å ena sidan o risk för sjukdomar å andra.
                    //Stefan Lindstedt

                    Kommentar

                    • stiffe
                      Användare
                      • april 2002
                      • 953

                      #25

                      [code]Undrar om det är egentligen någon som vet vilken tillväxt som sker på Tropheus i det vilda. Det skulle isåfall vara om det bedrivits någon forskning på det. Pam på Cichlidea.com är väl precis som vi andra en vanlig akvarist men med stor erfarenhet av att hålla tropheus.(säger jag utan att egentligen ha en aning)
                      Att tropheus tillväxt skulle skilja sig så mycket från andra fiskar finns det väl inte något som talar för. Istället är det vi som akvarister som styr det hela, i fallet tropheus ofta i negativ riktning.

                      [/code]
                      Om det nu inte egentligen finns någon som vet hur fort en Tropheus växer,i det vilda,så finns det väl isåfall heller ingen som vet hur dom andra arterna växer,i det vilda.Är det inte,som du själv skriver Stefan,att när man håller Tropheus så matar man mycket sparsamt och med en ibland proteinfattig mat,som kanske liknar mer vad dom får tag i naturen än det som man matar andra,lite tåligare arter med,där man öser på med det bästa i proteinväg så dom växer så det knakar.Dom flesta fiskar som vi håller i akvarium växer sig ju större än vad dom blir i de vilda, där dom inte har tillgång till lika proteinrik mat,lika ofta som i akvarium.Det jag menar är att det kanske tar precis lika lång tid för dom andra arterna att växa sig till fullvuxen storlek,i det vilda,som det gör för en Tropheus.
                      Sen vad det gäller Pams kunskaper om Tropheus,i det vilda eller i akvarium,så har jag heller ingen anning om vad hon kan.Men att en så pass stor site som Tropheus basic är och där man har en frågespalt där man kan fråga om allt vad det gäller Tropheus så har jag svårt att tänka mig att där sitter någon utan större kunskaper och svarar något gripet ur luften.
                      mvh Stefan

                      Kommentar

                      • stiffe
                        Användare
                        • april 2002
                        • 953

                        #26
                        Varför blir svaren så breda helt plötsligt?
                        mvh Stefan

                        Kommentar

                        • Stelin
                          Användare
                          • december 2002
                          • 1339

                          #27
                          citat: "Det jag menar är att det kanske tar precis lika lång tid för dom andra arterna att växa sig till fullvuxen storlek,i det vilda,som det gör för en Tropheus."

                          Det tror jag med.

                          Citat: Varför blir svaren så breda helt plötsligt?

                          Det verkar som det bara är brett i den här tråden, det är kanske en fingervisning om att vi spekulerar för brett helt enkelt.(vitsig jag var eller hur)
                          //Stefan Lindstedt

                          Kommentar

                          • stiffe
                            Användare
                            • april 2002
                            • 953

                            #28
                            "Det verkar som det bara är brett i den här tråden, det är kanske en fingervisning om att vi spekulerar för brett helt enkelt."

                            Den var bra den............
                            mvh Stefan

                            Kommentar

                            • Fredrik H.
                              Användare
                              • april 2002
                              • 1884

                              #29
                              Det vore kul att höra ifall några av er andra har varit i "fighter" med Pam. Hon hatar mig efter att jag skrev ett långt kritiserande inlägg till henne för ett par år sedan.

                              mvh,
                              Fredrik H.
                              Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                              www.cichlidgallery.org
                              www.tropheini.com

                              Kommentar

                              • Stelin
                                Användare
                                • december 2002
                                • 1339

                                #30
                                Jag skickade ett mail till hon igår, inte speciellt kritiserande utan bara undrande. Får väl se vad hon svarar, om hon svarar.
                                //Stefan Lindstedt

                                Kommentar

                                Arbetssätt...