Tips på tanganyikaciklider till 220 liters

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mellow
    Användare
    • december 2013
    • 41

    Tips på tanganyikaciklider till 220 liters

    Hej!
    Har blivit intresserad av att ha denna typ av biotop i mitt akvarium, frågan är om det är för litet till ciklider från tanganyikasjön. Om inte det är för litet så är tips på ciklider som passar välkomna Gärna färgglada men alla tips är välkomna
  • diskus
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 276

    #2
    Varför inte Julidochromis regani Kipili, härlig firre med bra färger om du får tag i fina ex. Sen kan du ju komplettera med ex. N.Leleupi. N Brichardi eller ngn snäcklekare (kan väl knappast anklagas för att var en färgklick dock)
    Lite diskus, mal & malawi bilder
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=272123

    Kommentar

    • johho
      Användare
      • mars 2007
      • 1825

      #3
      Vilken art som helst från altolamprologus får också plats.

      Kommentar

      • Joakim Birgersson
        Användare
        • augusti 2013
        • 202

        #4
        Missa inte hästnosar. Har själv Tanganicodus irsacae , charmigaste fisken i karet just nu. En liten grupp om sex–åtta individer passar fint. Går bra ihop med Julidochromis regani och någon snäcklekare. Jag kör med Lamprologus similis som är en kul och tuff liten snäcklekare. För att de ska komma till sin rätt behöver du tomma snäckskal för dom att bo i. Lycka till i Ditt fiskval och ett råd är att utgå i från fiskar som äter samma typ av foder.
        720 l. Malawi mbuna
        720 l. Tanganyika
        112 l. Yngel och karantän

        Kommentar

        • Banderad
          Användare
          • februari 2006
          • 3479

          #5
          Jag slår ett slag för snäckskalslekare och jullar, vilka arter är en smaksak.

          /Jocke

          Kommentar

          • Wilhelm
            Användare
            • april 2002
            • 9122

            #6
            Lepidiolamprologus boulengeri , är fina firrar! Men de som visas på bild i artregistret är nog inte sådana.
            mvh Wilhelm

            "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


            www.linkopings-akvarieforening.net/
            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

            Kommentar

            • johho
              Användare
              • mars 2007
              • 1825

              #7
              Många fina tips som man kan få plats med i det karet

              Kommentar

              • mellow
                Användare
                • december 2013
                • 41

                #8
                Spännande! Blir lyrisk över att jag kan ha så fina firrar Hästnosar har jag fastnat för nu när jag kollat runt Fick förslag på någon sort julle ihop med hästnosarna men det stod rekommenderad storlek 300 liter:/ Något annat tips på fiskar som går bra ihop med hästnosarna som äter samma föda? Om jag börjar med bara hästnosar hur många ska jag ha då för att de ska trivas?

                Kommentar

                • mellow
                  Användare
                  • december 2013
                  • 41

                  #9
                  Någon som vet vart man kan köpa fina hästnosar i skåne? Inte förrens om ca en månad, om någon funderar på att sälja

                  Kommentar

                  • Wilhelm
                    Användare
                    • april 2002
                    • 9122

                    #10
                    Ursprungligen postat av mellow
                    Någon som vet vart man kan köpa fina hästnosar i skåne? Inte förrens om ca en månad, om någon funderar på att sälja
                    Sätt in en köpannons i köp o säljavdelningen!
                    mvh Wilhelm

                    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                    www.linkopings-akvarieforening.net/
                    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                    Kommentar

                    • Pierre_N
                      Användare
                      • mars 2004
                      • 772

                      #11
                      Ursprungligen postat av mellow
                      Spännande! Blir lyrisk över att jag kan ha så fina firrar Hästnosar har jag fastnat för nu när jag kollat runt Fick förslag på någon sort julle ihop med hästnosarna men det stod rekommenderad storlek 300 liter:/ Något annat tips på fiskar som går bra ihop med hästnosarna som äter samma föda? Om jag börjar med bara hästnosar hur många ska jag ha då för att de ska trivas?
                      Jag skulle stoppat i hästnosarna sist eftersom att de är någon känsligare än jullar och snäcklekare, dessutom blir de lugnare ju fler fiskar du har i akvariet. Satsa på absolut minst 6st hästnosar, gärna 8st och helst av släktet Tanganicodus eftersom att de äter lite "köttigare" mat än Eretmodus vilket passar bättre med jullar och snäcklekare.

                      Om du är sugen på jullar så kika på de mindre jullarna också, Julidochromis ornatus "zaire" och Julidochromis transcriptus "kissi" t.ex. är riktigt snygga och går definitivt att ha i ett 220l.
                      Senast redigerad av Pierre_N; 28 december 2013, 13:04.

                      Kommentar

                      • mellow
                        Användare
                        • december 2013
                        • 41

                        #12
                        Okej, tack för hjälpen Måste köpa ett nytt innerfilter, tips på vad som passar till dessa fiskar i ett 220 liters? Hur många liter/h?

                        Kommentar

                        • Repen1
                          Användare
                          • januari 2013
                          • 877

                          #13
                          Det finns ju flera bra filter,beror på vilken prisklass man har tänkt sej, själv skulle jag stoppat i en "Eheim" 2252a på 1200L. Mille
                          Dieselråttan

                          Kommentar

                          • mellow
                            Användare
                            • december 2013
                            • 41

                            #14
                            Funderar på Eheim 2048, står att den pumpar 600 liter/timmen. Någon med erfarenhet av detta filter? Borde funka till 220 liters? Vill ha ett bra innerfilter som är tyst, är okej med att lägga ut lite mer för att få något fiskarna och jag trivs med (tyst=bra för mig, bra filter och lagom strömt=bra för firrarna).

                            Kommentar

                            • Repen1
                              Användare
                              • januari 2013
                              • 877

                              #15
                              2048an är ju i princip samma som 2252an men pumpar bara halva mängden, båda filtrerna är riktiga slitvargar som är mycket pålitliga, men ska du ha "Ta" fiskar så är 600L väldigt klent i ett 220L. Nu är jag lite extrem o jag kör minst 10ggr vatten volymen i mina "Ta" kar men även 2252ans 1200L är bara 5ggr volymen. Dom "Ta" ciklider som har föreslagits lever alla i det övre turbulenta skiktet av biotopen o gillar när det är lite flås på vattnet.Mille
                              Dieselråttan

                              Kommentar

                              Arbetssätt...