Hjälp ! Geophagus vilken sort ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joydivision
    Användare
    • maj 2013
    • 21

    Hjälp ! Geophagus vilken sort ?

    Hej ! Köpte 5 st geophagus tapajos red head, i zooaffär. Har haft dom ett par månader nu tittade i artregistret & vart väldigt
    misstänksam att det inte är tapajos redhead. tycker att dom verkar spetsigare framtill ! och inte så röda i pannan, än ? bild 1-3 ca 15 cm bild 4 ca 11 cm. kan någon snäll själ hjälpa mig att artbestämma mina fiskar !

    M V H
    Micke
    Bifogade filer
  • olof
    Användare
    • april 2002
    • 1823

    #2
    Det är absolut ingen Geophagus Tapajos red head. Det är en brasiliensis variant och en bra gissning kan väl då vara Geophagus "bahia red".

    Mvh

    Olof
    http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

    Kommentar

    • Cichlid-Power
      Användare
      • november 2006
      • 253

      #3
      Geophagus sp??

      Ursprungligen postat av joydivision
      Hej ! Köpte 5 st geophagus tapajos red head, i zooaffär. Har haft dom ett par månader nu tittade i artregistret & vart väldigt
      misstänksam att det inte är tapajos redhead. tycker att dom verkar spetsigare framtill ! och inte så röda i pannan, än ? bild 1-3 ca 15 cm bild 4 ca 11 cm. kan någon snäll själ hjälpa mig att artbestämma mina fiskar !

      M V H
      Micke
      Dine mistanker er nok rett det er ikke en tapajos,men som andre svarer er det nok en Geophagus brasiliense type. Den er fin nok, men graver som helvete.

      Cichlid-Power

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        Ursprungligen postat av olof
        Det är absolut ingen Geophagus Tapajos red head. Det är en brasiliensis variant och en bra gissning kan väl då vara Geophagus "bahia red".

        Mvh

        Olof
        Håller med men ajajaj vad snygga!! De vill jag se mer av.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • salmberg
          NCS Medlem
          • oktober 2007
          • 830

          #5
          Nästan helt säker på att det är Geophagus "Rio san fransisco" sp.Blue Flash. Dessa har odlads sålds en del i Sverige. Enligt mig den snyggaste brasiliensisvariant som finns. Riktigt snygga. Hoppas du sparar dom.

          Kommentar

          • salmberg
            NCS Medlem
            • oktober 2007
            • 830

            #6
            Översta bilden ser ut som hona och hane..

            Kommentar

            • Kawasa
              Användare
              • september 2012
              • 840

              #7
              Jättetjusiga firrar Micke! Vilken zooaffär i Stockholm sålde dessa skönheter?
              Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

              Kommentar

              • joydivision
                Användare
                • maj 2013
                • 21

                #8
                Tack för era svar !

                Dom köptes på terrzoo vid globen. Dom är verkligen fina !!, kanske färgar ut lite mer får man hoppas. dom gräver ruskigt mycket !!
                får se om jag behåller dom, har tittat på tapajos red head mycket men det vart inte så denna gång tydligen. tror att bild 4 är en hona i lekdräkt ! bild 1-3 är nog en hane. verkar som dessa 2 är på gång att leka !

                Tusen tack för era svar !!!!

                M V H
                Micke

                Kommentar

                Arbetssätt...